Po novém roce čekají na řidiče změny. Nenechte se překvapit
Od1. ledna příštího roku, což je už za pár týdnů, čekají na řidiče změny, které ještě mnoho nezná. Podívejme se tedy na ně, abychom nebyli překvapeni.
Benzín E10 místo E5
Jednou z nejvíce diskutovaných novinek pro příští rok je přechod na paliva s vyšším obsahem biosložky. Počínaje lednem 2024 tak ze stojanů čerpacích stanic začnou mizet paliva s označením E5 a nastoupí ta v kvalitě E10, tedy s maximálním podílem biosložky 10 %.
Pro mnoho majitelů starších aut je to potenciálně velké riziko. Většina starších aut s emisní normou Euro 3 a starší totiž nemá v motoru plastové součástky odolné vůči lihu. Mohou se tak rychleji opotřebovávat či praskat. Informace, které modely vozů mohou mít s palivy E10 problém, lze čerpat například z informací na webu e10info.eu.
Jednotné značení pohonných hmot bylo v EU zavedeno před 5 lety s cílem zpřehlednit stále se rozšiřující nabídku různých paliv. Kromě klasického názvu, který se někdy může lišit nejen podle země, ale podle dodavatele, se používají univerzální značky v podobě z geometrického obrazce. V něm je u kapalných paliv písmeno symbolizující přimíchanou biosložku a číslo značící její podíl. Na tankovacích pistolích proto vídáme B7 ve čtverci pro naftu, E5 a nově E10 v kruhu pro Natural 95. Plynná paliva jsou značena kosočtvercem a uvnitř je jejich již zavedená zkratka, například LPG nebo CNG.
Zdražení ročních dálničních známek
Roční známka pro běžné benzínové a naftové automobily v roce 2024 po 12 letech zdraží, a to výrazně. Z částky 1 500 Kč poskočí na 2 300 Kč, což znamená nárůst více než o polovinu. Dobrou zprávou pro řadu řidičů může být fakt, že zvýšená cena platí až při nákupu od 1. března 2024. Všichni, kdo si novou roční známku koupí do 29. února včetně, tak stále zaplatí 1 500 Kč.
V současnosti lze odložit platnost dálniční známky až o 3 měsíce. Je ale potřeba koupit známku ještě letos. Od Nového roku se tato lhůta zkracuje a kupón bude možné zakoupit už jen 30 dní předem. Včasný nákup s předstihem se tak vyplatí zejména těm, kterým končí platnost stávající viněty v průběhu března 2024.
Platnost dálničních známek se ale může překrývat, a tak vzhledem k poměrně výraznému zdražení o 800 Kč může dávat smysl na konci února nakoupit známky za staré ceny s 30denní odloženou platností i v případě, že platnost té stávající končí až v dalších měsících.
Vedle zdražení roční známky se pak s dálničními známkami od 1. ledna 2024 pojí další novinka, kterou je možnost nákupu denní dálniční známky s cenovkou 200 Kč.
Při silniční kontrole vám bude stačit občanka
Díky postupující digitalizaci si policie při silniční kontrole dokáže načíst potřebné údaje ze systému, řidič se bude muset prokázat pouze občanským průkazem či jiným identifikačním dokladem. Není tedy nutné mít u sebe řidičský průkaz nebo malý technický průkaz. Pozor ale na cesty do zahraničí, tam jsou všechny doklady stále potřeba.
Řidičák na zkoušku a od 17 let
Novinkou je systém řidičského oprávnění takzvaně na zkoušku. Každý, kdo absolvuje autoškolu a získá svůj první řidičský průkaz, bez ohledu na věk, bude po dobu dvou let spadat do speciálního režimu. Pokud během této dvouleté „zkušební“ lhůty spáchá šestibodový dopravní přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a takzvanou evaluační jízdu. Řidičák na zkoušku se přitom týká i zpětně všech, kdo své první řidičské oprávnění získali od ledna 2022.
Sedmnáctiletí řidiči získají možnost získat řidičský průkaz skupiny B. Až do svých 18. narozenin ale budou moci řídit pouze pod dohledem dohlížející osoby – takzvaného mentora – na sedadle spolujezdce. Mentorem může být jen někdo, kdo je už alespoň 10 let držitelem řidičského průkazu skupiny B, nemá uložen zákaz řízení a nemá záznam v bodovém systému. V případě dopravní nehody přitom může být i dohlížející osoba vyšetřována, samozřejmostí pak je, že při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky.
Povinné ručení skoro pro vše, co má kola
Od 23. prosince 2023 vstupuje v platnost legislativa, podle níž budou povinnému ručení neboli pojištění odpovědnosti podléhat všechna vozidla s maximální konstrukční rychlostí přesahující 25 km/h, nebo stroje s rychlostí nad 14 km/h při hmotnosti vyšší než 25 kg.
Nově tak bude povinné pojištění platit například i pro elektrické koloběžky, zahradní traktory, segwaye, motorová golfová vozítka, pracovní stroje, sněžné skútry a rolby a další, ale pouze v případě, že budou jezdit jinde než na soukromém pozemku. Tato kontroverzní úprava nebude zatím platit pro elektrokola. U nich totiž není elektrický motor hlavním pohonem, ale pouze vedlejším.
Zdroj: Axigon
Zdroj foto: Lexus, Pixabay
Jó, tak snad nebudou policajti cíleně mířit a zastavovat ty, co jezdí na koloběžkách a dávat jim pokuty za to, že nemají povinné ručení…
Já sám jsem si teda sjednal přes bikeplan, ale kdyby se ke mě o tom nedostal článek, tak o ničem nevím :/
Zas nic tak zásadního, tedy krom toho, že bude potřeba platit paušál povinné ručení i za koloběžky. A taky si sáhneme více do peněženky. Já si koncem roku projedu přes srovnávače srovnátor pojištění, co mám, a sjednám ty levnější. A zruším ty dražší. Jsem zvědavá, jestli budu nakonec v plusu či mínusu :oD.