Zimní autoškola II. Víte, na co si dát pozor?
V první části zimní autoškoly jsme zmínili pravidla, kterými by se řidič měl řídit při jízdě. Dnes to doplníme o rady, které se týkají přípravy na jízdu a pár varování před nebezpečím, číhajícím na silnici.
Na rozdíl od léta, kdy do auta sedneme a jedeme, je potřeba v zimě občas udělat i něco navíc. Pokud padá sníh, je potřeba jej z karoserie omést, a hned v tomto dělá dost řidičů chybu, která se může vymstít jim ale i těm okolo nich. A řeč není jen o „tankistech“, kteří si jen v předním skle vyškrábou průhled, kterým se snaží hledat před sebou jízdní pruh.
Je jasné, že i pouhé ometání auta od vrstvy sněhu může být, kvůli omrzajícím rukám, nepříjemné. Proto se mnoho z řidičů omezí na ometení oken, někdy i víka motoru před čelním sklem, ale natahovat se na střechu, obzvlášť pokud je řidič či řidička menší postavy a střecha SUV je tak vysoko, považují za zbytečné. To je ale velká chyba. Pokud taková návěj sjede při rychlejší jízdě pod kola auta za vámi, může to řidiče minimálně dost vylekat, pokud ne rovnou ohrozit.
Za opakování určitě stojí i upozornění, že na sněhu nebo ledu auto prostě brzdí mnohem hůř než na suchém asfaltě a jediná možnost, jak zabránit nebezpečí srážky je dodržovat větší odstup od aut před sebou. Dvojnásob to platí při ranní mlze nebo typickém lednovém pochmurnu. Ani se nenadějete a najednou se zpoza rohu vynoří chodec. V kombinaci s namrzlou vozovkou je neštěstí na světě. Naštěstí dnes existují auta, která tak trochu myslí za nás. Znáte systém autonomního nouzového brzdění? Pomocí kamery a radarového senzoru kontroluje situaci před vámi, a pokud vidí, že se nebezpečně blížíte k nějaké překážce, dupne na brzdu.
Někdy se v zimě ocitnete v nebezpečné situaci a ani o tom nevíte. Znáte pojem „černý led“? Tím se míní zmrzlý asfalt, kdy se silnice může tvářit pouze jako mokrá, přitom jedete po hladkém kluzišti. Čekejte i nečekané. Přesto, že silnice nejsou vůbec namrzlé, klidně můžete narazit i na pořádně zmrzlé úseky. Často se to stává u mostů, které mají větší tendence namrzat. Jsou totiž ve vzduchu a tak je ovlivňuje vzdušná vlhkost.
Důležité je také vědět, co dělat v situaci, kdy auto ztratí kontakt s vozovkou a vy začnete cítit, že se začíná smýkat jinam, než potřebujete. A nejenom vědět, ale i umět okamžitě reagovat. To znamená okamžitě vyšlápnout spojku, volant jemnými pohyby natáčet proti směru smyku a opatrně, aby se smyk nezvětšoval, brzdit.
Výhodou aut, která jsou dnes v prodeji je to, že do jejich výbavy se postupně dostávají jízdní asistenty, určené pro omezení rizik, způsobených jízdními podmínkami, nebo stylem řidiče. Některé sice nebezpečí zvyšují, není třeba nic nepříjemnějšího, než když se na silnici s vyježděnými sněhovými kolejemi a námrazou začne s vámi auto přetahovat o volant, protože má pocit, že nejedete ve svém jízdním pruhu. Takový asistent je potřeba v zájmu vlastní bezpečnosti co nejdříve po nastartování vypnout. Jiné ale mohou řidičům, kteří nejsou tak zkušení, nebo nemají až tak úplně pro řízení „buňky“, pomoci zabránit tomu nejhoršímu. Takovým je třeba systém nouzového brzdění, který detekuje dění před autem a snaží se zamezit srážce s překážkou, ať už se jedná o auto, nebo nepozorného chodce.
Krátké shrnutí:
- Z auta vždy pečlivě odhrňte sníh, abyste z něj dobře viděli a padajícím sněhem ze střechy neohrožovali další řidiče.
- Dodržujte rozestupy, protože brzdná dráha se na zasněžené vozovce prodlužuje.
- Na mostech bývá větší náledí než na jiných částech silnice.
- Při smyku se snažte zachovat klid.
- Zjistěte si, jakými bezpečnostní systémy je váš vůz vybaven.
- Vždy čekejte i nečekané.