Peugeot 5008 se chystá změnit kabát a pohon

O Peugeotu 5008 by se dalo říci, že jde o poměrně konzervativní model. Od svého vzniku v roce 2009 se po patnácti letech stále vyrábí teprve druhá generace. Ta je, s faceliftem již před 4 lety, v nabídce od roku 2017. V letošním roce na podzim by se měla objevit generace třetí, přinášející další evoluci modelu.

Exteriér

Samotný vzhled vozu žádnou revolucí neprošel, i když změny jsou viditelné na první pohled. Zůstává vysoká linie bočních oken, doplněná u novinky o drobnou vlnu u zadního okna. Podobnou, i když oblejší, známe z menšího modelu 3008. Celkové rozměry zůstávají velkorysé. S délkou 479 cm, šířkou 189 cm a výškou 169 cm vůz 5008 na silnici opravdu nepřehlédnete.

Přední maska má nový světelný podpis a inovovanou masku chladiče, která nyní splývá s barvou karoserie. Součástí masky chladiče je štíhlý černý pás, který obepíná celou přední část vozu, a u všech verzí jsou do něj zabudovány ultrakompaktní LED světlomety.

Model 5008 GT je standardně vybaven novou technologií Peugeot Pixel LED, která automaticky přizpůsobuje paprsek světlometů podmínkám provozu a udržuje optimální osvětlení, aniž by rušila ostatní účastníky silničního provozu.

Podle tvůrců je základní myšlenkou modelu jednoduchost. Má velmi hladké, čisté vertikální boky se skrytým těsněním bočních oken ve dveřích. Počet ozdobných prvků na karoserii byl snížen a místo chromovaných dílů se využívají některé lakované díly v odstínu Šedá Meteor na předním a zadním nárazníku, Černá Orbital na krytech zrcátek a spodní linii oken.

Nový 5008 je k dispozici v šesti barevných odstínech: Modrá Obsession, Modrá Ingaro, Bílá Okenite, Černá Perle, Šedá Artense a Šedá Titane. U verze GT je standardem černá střecha v lesklém provedení.

Po vzoru modelů 408 a 3008 je i nový 5008 vybaven koly s originálním vzorem, která zlepšují jeho aerodynamické vlastnosti. Kola o velikosti 19″ a 20″ s technickým a geometrickým designem mají ve svém středu nový znak Peugeot.

Interiér

Díky velkému rozvoru 289 cm je vůz při celkové délce 479 cm uvnitř velmi prostorný. Do vozu 5008 se pohodlně usadí až sedm cestujících. Nová přední sedadla jsou pokryta čalouněním kombinujícím TEP a látku u verze Allure a TEP a Alcantaru u GT. Sedadla jsou ergonomicky vytvarovaná a jejich výplň tvoří pěna s vysokou hustotou.

Přední sedadla byla oceněna certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken = Akce pro zdravá záda). U verze GT jsou sedadla navíc odvětrávaná a opatřená masážní funkcí. V tomto případě jsou přední sedadla vybavena také adaptivními bočními opěrkami v opěradlech, které se elektricky nafukují nebo vyfukují, aby se dokonale přizpůsobily tvaru těla cestujícího.

Sedadla ve druhé řadě lze posouvat a sklápět, a nabízí tak obrovskou modularitu. Tvoří je posuvná lavice dělená v poměru 60/40 s opěradly v poměru 40/20/40. Nezávisle se sklápějí v 5 polohách, což cestujícím zajišťuje pohodlí na dlouhých cestách. Zvláštní pozornost byla věnována povrchové úpravě, kdy bylo u všech sedadel druhé řady použito vysoce kvalitní čalounění.

Ovládací panel v zadní části středové konzoly umožňuje cestujícím ve druhé řadě nastavovat teplotu a ventilaci třízónové klimatizace a vyhřívání sedadel. Na konzole se nachází také 12V zásuvka, kterou v závislosti na verzi doplňují dvě zásuvky USB-C. U verzí GT jsou do středové loketní opěrky zabudovány dva držáky na nápoje a do zadních dveří okenní rolety.

Třetí řadu tvoří lavice se dvěma samostatnými opěradly vybavenými nastavitelnými opěrkami hlavy. Tato sedadla nabízejí vysoké měkké sedáky, vyšší opěradla a optimalizovaný prostor nad hlavou.Ve třetí řadě mají oba cestující k dispozici držák nápojů, lampičku na čtení a loketní opěrku. Třetí řada je rovněž vybavena 12V zásuvkou.

Přístup ke třetí řadě sedadel je lehčí díky systému Easy Access. Ten umožňuje sedadla ve druhé řadě zcela sklopit a zároveň posunout dopředu. Ovládání usnadňuje páčka umístěná v horní části opěradla sedadla. V kombinaci s širokým otevřením velkých zadních dveří umožňuje tento systém pohodlné usazení ve třetí řadě pro všechny cestující bez ohledu na jejich výšku.

Zavazadlový prostor nového modelu 5008 má v sedmimístné konfiguraci 259 litrů, v pětimístné konfiguraci objem 748 litrů a v dvoumístné konfiguraci až 1 815 litrů. Architektura sedadel umožňuje vysokou modularitu a širokou škálu kombinací uspořádání. Při sklopení všech zadních sedadel nabízí nový model 5008 obrovskou rovnou podlahovou plochu.

Podlahové krytí zavazadlového prostoru za třetí řadou sedadel lze zvednout a vertikálně uložit za sedadla, čímž vznikne místo pro nejméně dvě kabinová zavazadla. Další rozsáhlé úložiště se nachází pod sedadly ve třetí řadě. Tento prostor o objemu přibližně 80 litrů lze využít k umístění různých předmětů, například sportovního vybavení, které pak není při pohledu zvenčí vidět.

Horní kryt zavazadelníku lze odložit za sedadla ve druhé řadě či do vyhrazeného úložného boxu pod podlahou. A konečně, pro usnadnění nakládání je 5008 vybaven elektrickým ovládáním výklopné zádi, které je standardní součástí verze GT.

Velké panoramatické střešní okno poskytuje dostatek světla. Jeho přední část je otevíratelná, a to i elektrických verzí, u kterých bývá tato možnost poměrně vzácná. Kabina je maximálně prosvětlená až do třetí řady, která je rovněž obklopena velkými prosklenými plochami.

Pro zajištění zdravé atmosféry v interiéru je nový Peugeot 5008 vybaven systémem AQS (Air Quality System), který neustále monitoruje kvalitu vzduchu vstupujícího do prostoru pro cestující a v případě potřeby automaticky aktivuje recyklaci vzduchu. U verze GT je za příplatek navíc k dispozici systém úpravy vzduchu Clean Cabin, který filtruje znečišťující plyny a částice. Údaje o kvalitě vzduchu se zobrazují na pravé straně panoramatické obrazovky.

Interiér modelu 5008 nabízí cestujícím vysoce komfortní prostředí i díky vynikající úrovni odhlučnění. Zvukovou izolaci lze navíc ještě vylepšit vrstvenými předními okny, která jsou k dispozici za příplatek.

Panoramic i-Cockpit®

Týmy Peugeotu se rozhodly spojit dva ze tří základních prvků systému i-Cockpit®, vyvýšený přístrojový panel a velký centrální dotykový displej. Ty jsou nyní zabudovány do zakřivené panoramatické obrazovky tvořené jediným 21″ panelem, který sahá od levého konce palubní desky až ke středové konzole. Tato panoramatická obrazovka vypadá, jako by se vznášela nad palubní deskou. Plovoucí efekt podtrhuje speciální LED ambientní osvětlení pod displejem.

21palcová panoramatická obrazovka, jejíž umístění zaručuje optimální ergonomii, je mírně zakřivená směrem k řidiči a zároveň zůstává přístupná spolujezdci na předním sedadle. Na levé straně se na přístrojovém panelu zobrazují všechny informace týkající se jízdy (rychlost, měřič výkonu, asistenční systémy řízení, tok energie atd.). Na pravé straně panoramatické obrazovky uprostřed přístrojové desky se nachází dotyková část, která je přístupná řidiči i spolujezdci. Lze ji používat k ovládání topení/klimatizace, navigace, multimediálních systémů/konektivity atd.

Ve voze 5008 ve verzi Allure je nový Peugeot i-Cockpit® standardně tvořen dvěma 10″ digitálními panely umístěnými na jednom držáku, které vytvářejí stejný plovoucí efekt jako 21″ panel.

Kompaktní volant

Volant prošel rozsáhlým přepracováním. Zachoval si svou kompaktnost, ale má modernější design. Přepracovaná středová část je menší a je izolovaná od ramen volantu. Nové jsou i ovládací prvky umístěné na volantu. Automaticky rozpoznají prsty řidiče, ale aktivují se až po stisknutí, aby se zabránilo chybným pohybům. Nový volant je u verze GT standardně vyhřívaný. Za volantem jsou nově umístěny dva ovladače a rovněž dvě páčky pro rekuperační brzdění.

Dotykové ovladače

Ve střední části palubní desky jsou umístěny ovladače i-Toggles® neboli plně přizpůsobitelné dotykové ovladače, které lze nakonfigurovat tak, aby poskytovaly rychlý přístup k 10 oblíbeným funkcím uživatele, ať už jde o volání oblíbenému telefonnímu kontaktu, spuštění navigace do často používaného cíle, naladění rádia na oblíbenou stanici, nastavení ideální teploty klimatizace atd.

V modelu 5008 bude k dispozici také umělá inteligence ChatGPT, která zajistí interakci mezi cestujícími a vozidlem. Pro pomoc uživatelům a zodpovězení jejich případných dotazů je součástí systému palubní dokumentace a odkaz na výukové materiály přístupné pomocí QR kódu. Aktualizace systému probíhají „over the air“.

Za příplatek může být nový 5008 vybaven systémem Peugeot VisioPark 360°, který díky čtyřem kamerám umístěným co nejblíže předním a zadním kolům a dvanácti senzorům rozmístěným po celém voze poskytuje 360° pohled na okolí.

Více než 40 jízdních asistenčních systémů

Systém Drive Assist Plus 2.0 u modelu 5008 pomáhá řidiči s využitím všech senzorů vozu a informací z online navigace. Asistenční systémy jsou navrženy tak, aby usnadnily řidiči jízdu na víceproudých silnicích, jako jsou dálnice nebo rychlostní silnice:

– Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu: Nastavuje řízení a rychlost tak, aby se vůz udržel v jízdním pruhu a jel rychlostí, kterou řidič nastaví.

– Poloautomatická změna jízdního pruhu: Pokud si to řidič přeje, provede za něj systém změnu jízdního pruhu. Stačí aktivovat funkci a stisknout tlačítko „OK“ na volantu. Poté systém navede vůz do nového jízdního pruhu.

– Včasné doporučení rychlosti: Systém na základě snímání dopravních značek a shromažďování informací z online navigačního systému rozpozná jakoukoli změnu rychlostního limitu a navrhne řidiči úpravu nastavení adaptivního tempomatu. Pokud je detekován déšť, systém okamžitě navrhne snížení rychlosti v souladu s rychlostními limity, například ze 130 na 110 km/h na dálnici.

Tyto vlastnosti poloautonomního řízení vyžadují potvrzení řidičem. Senzory zajišťují, aby měl řidič po celou dobu ruce na volantu.

Online navigace TomTom s funkcí EV Trip Planner vypočítá optimální trasu a nabídne užitečné informace, jako je vzdálenost, kterou je nutno urazit, úroveň nabití baterie na začátku cesty, požadovaná úroveň nabití baterie při příjezdu, spotřeba energie, provoz, typ silnice a samozřejmě nabíjecí stanice dostupné po cestě.

Pohon

Nový model 5008 již nedostanete s benzínovým nebo naftovým motorem. V nabídce budou pouze hybridní, nebo elektrické pohonné jednotky s dojezdem od 500 do 660 km[3], včetně čtyřkolky se dvěma elektromotory a verze s dlouhým dojezdem.

Model 5008 Hybrid 136 e-DCS6 je vybaven systémem Peugeot Hybrid 48V, který tvoří benzínový motor nové generace o výkonu 136 k spojený se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 % na výsledných 5,7 l/100 km[6]. Při jízdě ve městě může nový 5008 Hybrid 136 e-DCS6 až 50 % času fungovat ve 100% elektrickém režimu.

Elektrické verze s pohonem dvou kol mají výkon 157 kW (345 Nm) nebo 170 kW (345 Nm). Varianta se dvěma elektromotory a pohonem všech kol poskytuje celkový výkon 237 kW (157 kW vpředu a 80 kW vzadu). Přední motor zajišťuje točivý moment 345 Nm a zadní motor 170 Nm.

Vysokonapěťová lithium-iontová baterie 400 V s chemickým složením NMC (nikl, mangan a kobalt) a kapacitou až 98 kWh je umístěna pod podlahou a napájí trakční elektromotor. Ostatním elektrickým spotřebičům (světla, infotainment atd.) dodává nadále energii 12V baterie, která je sama napájena z vysokonapěťové baterie prostřednictvím měniče. Na baterii je poskytována záruka na 8 let (nebo 160 000 km) s garancí minimální nabíjecí kapacity 70 %.

Tepelný management baterie využívá cirkulující chladicí kapalinu, která zajišťuje velmi rychlé nabíjení, optimalizovaný dojezd a delší životnost. K tepelnému komfortu cestujících a úspoře energie baterie přispívá i tepelné čerpadlo.

Nabíjecí zásuvka na levém zadním blatníku nabízí připojení typu Mode 2/3 (střídavý proud) a Mode 4 (stejnosměrný proud).

Pro nabíjení střídavým proudem jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek, které vyhovují všem způsobům použití a řešení nabíjení u zákazníků. Standardně se dodává třífázová nabíječka o výkonu 11 kW a za příplatek třífázová nabíječka o výkonu 22 kW.

Při dobíjení stejnosměrným proudem prostřednictvím rychlonabíjecích stanic lze zásuvku typu Mode 4 u modelu E-5008 použít pro výkon až 160 kW, což umožňuje doplnění energie pro dojezd 100 km za pouhých 10 minut a dobití baterii z 20 % na 80 % za 30 minut.

Varianty výbavy

Model 5008 je k dispozici ve dvou výbavových stupních: Allure a GT, přičemž obě verze poskytují až 7 míst.

Verze 5008 Allure jsou v jednobarevném provedení, čalounění v kombinaci TEP/látka s reliéfními motivy. Mezi hlavní prvky standardní výbavy patří bezklíčové odemykání a startování, zadní HD kamera, zadní parkovací senzory, LED světlomety a světla, 19palcová litá kola, Peugeot i-Cockpit® se dvěma 10palcovými digitálními panely, online informační systém Peugeot i-Connect® atd.

Verze 5008 GT se dodává ve dvoubarevném provedení s černou střechou a čalouněním Alcantara. Hlavní standardní výbava zahrnuje navíc k verzi Allure: 20palcová litá kola, LED světlomety Pixel, přední parkovací senzory, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru, vyhřívaná přední sedadla a volant, indukční nabíječku telefonů, přizpůsobitelné ambientní osvětlení, Peugeot Panoramic i-Cockpit® se zakřivenou 21palcovou obrazovkou, přizpůsobitelné dotykové ovladače i-Toggles, online informační systém Peugeot i-Connect® Advanced atd.

Nový Peugeot 5008 se bude vyrábět výhradně v závodě ve francouzském Sochaux. Značka Peugeot poskytne ve vybraných zemích na model E-5008 nadstandardní osmiletou záruku (160 000 km), neboli program Allure Care[2].

Elektromotor vozu 5008 vyrábí a uvádí na trh společný podnik Stellantis–Nidec v Trémery (Francie). Redukční převodovky vyrábí a uvádí na trh Stellantis ve Valenciennes (Francie).

Baterie ACC vyrábí gigafactory v Douvrin Billy–Berclau (Francie). ACC je společný podnik skupiny Stellantis, Mercedes a Saft, který se zabývá konstrukcí a výrobou vysokonapěťových automobilových baterií. Model E-5008 využívá také baterie dodávané jinými dodavateli.

Nový Peugeot 5008 se začne prodávat na podzim 2024.

____________________________________________________________________

Pozn: Nabídka verzí, doplňků výbavy, pohonů i služeb se může lišit dle zemí určení.

[1] Některé služby nejsou v ČR k dispozici.

[2] Program Allure Care zatím není v ČR nabízen.

[3] Dle WLTP, ve fázi homologace

[4] V ČR zatím není poskytováno.

[5] Některé služby nejsou v ČR k dispozici.

[6] Kombinovaný cyklus WLTP

Zdroj: Peugeot, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code