Renault doplňuje svou řadu o nový model Symbioz

Nový model značky Renault přichází téměř 60 let po představení moderního, prostorného a praktického vozu Renault 16 a 40 let po představení revolučního modelu Espace, vozu pro sedm osob s délkou 4,25 m.

Renault 16, představený v roce 1965, nabízel nový typ siluety hatchbacku pro přístup do zavazadlového prostoru a modulární lavici, kterou bylo možné změnit například na pozici pro odjezd na dovolenou. Nabízel na svou dobu nebývalou variabilitu a reagoval na potřeby rodin, které hledaly vůz, jenž by se přizpůsobil jejich životu, v souladu se společností, která procházela změnami.

Od té doby Renault pokračuje v inovacích rodinných vozů. Tak tomu bylo v 80. letech s modelem Espace, který byl díky svému jednoprostorovému tvaru karoserie a variabilitě, v té době zcela nevídané, skutečnou revolucí.

V 90. letech na něj Renault navázal modelem Scénic, prvním kompaktním MPV navrženým směrem zevnitř ven. Interiér byl navržen tak, aby zajišťoval stejnou pohodu všem cestujícím.

Nový model má ambici být všestranný vůz, zahrnujícím to nejlepší z technologií značky Renault v segmentu C a kompaktními rozměry a prostorností se na tyto modely odkazuje.

Exteriér

Symbioz je postaven na prodloužené verzi platformy CMF-B, kterou používají modely Clio a Captur (segment B) a Arkana (segment C). S délkou 4,41 m tento nový model doplňuje „hybridní“ řadu E-Tech, do které již patří Arkana (4,57 m) a Austral (4,51 m), a také „elektrickou“ řadu E-Tech s modely Megane a Scenic E-Tech electric.

Přední a zadní část vozu se vyznačuje výraznými hranami, které lámou světlo a podtrhují obrysy vozu. Vodorovně protažené světlomety dodávají vozu pronikavý vzhled. Jsou propojeny černým pásem, který opticky odlehčuje přední plochu a zároveň zvětšuje vozidlo. Černý pás zrcadlí spodní pás v barvě karoserie.

Model  nabídne nová 18 a 19″ kola, exkluzivní pro tento model. Jejich design vytváří iluzi, že kolo je v pohybu, i když stojí.

Záď je výrazně tvarovaná, rozměrná a dynamická, s velkým množstvím světelných efektů. Šířku vozu protahují světla. Svislé zadní dveře umožňují plné využití vnitřního prostoru.

Mezi sedmi nabízenými barvami Symbioz představuje novou zářivou modrou Mercure. Další barvy, které jsou dostupné jsou: bílá Nacré, šedá Cassiopée, černá Étoilé, šedá Rafale a modrá Iron. Černá Étoilé bude k dispozici bez příplatku.

Interiér

Symbioz nabízí při svých kompaktních vnějších rozměrech velkorysý vnitřní prostor, snadno přizpůsobitelný díky posuvné zadní lavici. Uspořádání přístrojové desky sdílí s modelem Captur.

Zadní lavice posuvná v rozsahu 16 cm nabízí cestujícím na zadních sedadlech prostor pro kolena 221 mm, přičemž objem zavazadlového prostoru v této konfiguraci zůstává 492 litrů. Pokud nejsou zadní sedadla obsazena dospělými osobami, lze zadní lavici posunout dopředu a zvětšit objem zavazadlového prostoru až na 624 litrů. Při úplném sklopení zadních sedadel (2/3-1/3) pak až na 1 582 litrů.

Absence prahu a rovná plocha kufru umožňuje snadné nakládání objemných předmětů. Objem úložných prostrorů pro cestující uvnitř vozu činí celkem 24,7 litru, z toho 7 litrů připadá na samotnou přihrádku před spolujezdcem.

A konečně pro nabíjení a konektivitu jsou k dispozici dvě zásuvky USB-C vpředu a další dvě vzadu. Verze Techno, Esprit Alpine a Iconic jsou navíc standardně vybaveny indukční nabíječkou chytrých telefonů.

Elektricky ovládané zadní dveře

Jednou z hlavních předností modelu Symbioz je zavazadlový prostor, jehož objem se v závislosti na poloze zadní posuvné lavice pohybuje od 492 do 624 litrů a který je vybaven elektricky ovládaným víkem zavazadlového prostoru. Zevnitř může řidič otevírat a zavírat zavazadlový prostor pomocí speciálního ovladače na přístrojové desce. Zvenčí jej může otevřít nebo zavřít pomocí elektrického tlačítka na dveřích zavazadlového prostoru, hands-free karty nebo pouhým kopem pod zadní nárazník.

Skleněná střecha Solarbay

Skleněná střecha Solarbay s nastavitelnou průhledností byla představena u modelů Rafale a Scenic E-Tech elektrický.
Solarbay díky technologii AmpliSky eliminuje potřebu clony. Jedná se o kompletní aktivní systém, který se na požádání zneprůhledňuje v segmentech pomocí technologie PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal), založené na posunu molekul způsobeném elektrickým polem. Maximální ochrana proti slunečnímu záření je zajištěna okamžitě pomocí  animace, vytvořené postupným zakalením devíti segmentů pokrývajících povrch skleněné střechy. Tuto inteligentní skleněnou střechu lze dokonce ovládat hlasem prostřednictvím služby Google Assistant (ve vybraných světových jazycích) nebo tlačítkem na stropním panelu.

Řidič a cestující si mohou vybrat ze čtyř poloh: zcela průhledná střecha, zcela neprůhledná střecha, průhledná střecha vpředu a neprůhledná střecha vzadu a naopak. Neprůhledná skleněná střecha Solarbay snižuje skleníkový efekt v prostoru pro cestující na minimum a udržuje tepelnou pohodu na palubě v létě i v zimě účinněji než mechanická roleta. Navíc se po vypnutí zapalování a opuštění vozidla automaticky přepne do neprůhledného režimu. Po opětovném nastartování vozidla se clona Solarbay vrátí do své poslední polohy. Konstrukce se obejde bez mechanických nebo elektrických clon, což šetří 30 milimetrů prostoru nad hlavou.

Technologie a konektivita

Konektivita

Od verze Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google. Ten je založený na systému Android Automotive 12 na centrální 10,4″ vertikální dotykové obrazovce (u všech verzí). Je on-line a neustále aktualizovaný a zaručuje stejně intuitivní ovládání jako chytrý telefon nejnovější generace. Kromě služeb nabízených společností Google, jako jsou Mapy Google a Asistent Google, je prostřednictvím katalogu Google Play k dispozici velké množství aplikací (50 a více v závislosti na zemi a verzi).

Zvuk Harman Kardon

Příplatkový hi-fi systém Harman Kardon zahrnuje 9 reproduktorů (2 výškové a 2 nízkofrekvenční vpředu a vzadu a subwoofer v zavazadlovém prostoru). Nabízí zvukový zážitek, který vyvinul Jean-Michel Jarre, umělec, skladatel a autor, průkopník elektronické hudby a vášnivý milovník technologií. Atmosféru lze přizpůsobit podle pěti programů: Studio, Podcast, Concert, Immersion a Club.

Přizpůsobitelná atmosféra

Nastavení Multi-sense umožňuje měnit řadu parametrů vozidla, a to jak technických (například pocit z řízení), tak souvisejících s atmosférou v prostoru pro cestující, jako je ambientní osvětlení palubní desky. Jsou přístupná prostřednictvím dotykového displeje. Tlačítka na volantu nabízejí výběr ze čtyř zobrazení, pěti widgetů (interaktivních aplikací nebo miniatur) a osmi barev osvětlení digitálního displeje na přístrojové desce. Na výběr je také 48 barev pro LED pásky na palubní desce a výplních dveří, které tvoří atmosféru „Living Lights“.

Delegování řízení

Active Driver Assist je systém autonomního řízení 2. úrovně. Je evolucí asistenta pro jízdu po dálnici a kolonách, který je v nabídce Renault dobře známý. V tomto případě je přizpůsoben kontextu a rozšiřuje svou působnost i mimo dálnice. Jeho princip spočívá v inteligentní kombinaci činností adaptivního tempomatu (s funkcí „Stop & Go“), asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek. Jejich kombinací s geolokačními údaji a specifickou mapou pak může vozidlo jet autonomně. Řidič je ale podle zákona povinen udržovat kontakt s volantem. Ideální například v dopravních zácpách, kde poskytuje komfort a klid.

Rozpoznávání značek

Řidič může také aktivovat funkci rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti. A to nezávisle na funkci Active Driver Assist. Funkce pak na přístrojové desce a obrazovce navigace zobrazí maximální povolenou rychlost v úseku silnice, po kterém se vozidlo pohybuje. Pokud je rychlost vozidla vyšší než rozpoznaná rychlost, zobrazí se vizuální varování. Tlačítkem na volantu se aktivuje omezovač rychlosti, tempomat nebo inteligentní adaptivní tempomat, který se automaticky přizpůsobí nebo nepřizpůsobí povolené rychlosti.

Automatické nouzové brzdění při couvání

Z hlediska jízdních asistentů je jednou z hlavních předností vozu Symbioz systém automatického nouzového brzdění, který funguje i při couvání. Když ultrazvukové senzory zaznamenají potenciální překážku (chodce, cyklistu, sloup atd.), systém upozorní řidiče vizuálně i akusticky. Pokud řidič nereaguje, spustí se dvousekundové nouzové brzdění, aby se zabránilo kolizi. Toto zařízení je funkční při couvání rychlostí 3 až 10 km/h.

Motorizace E-Tech full hybrid

Renault Symbioz je vybaven hybridním motorem E-Tech 145. Tato „plně hybridní“ technologie E-Tech využívá více než 150 patentů. Dále využívá zkušeností Renaultu z Formule 1, zejména v oblasti rekuperace a regenerace energie. Její „sériově-paralelní“ hybridní architektura kombinuje dva elektromotory (e-motor o výkonu 36 kW a startérgenerátor HSG (High-Voltage Starter Generator) o výkonu 18 kW) a zážehový čtyřválec 1,6 l o výkonu 69 kW (94 k). Výkon na vozoku přenáší inteligentní vícerežimová převodovka se zubovými spojkami a baterií o kapacitě 1,2 kWh.
Převodovka má 4 převodové stupně pro benzinový motor a 2 převodové stupně pro hlavní elektromotor. Hybridní motor E-Tech 145 nabízí až 14 kombinací provozu mezi spalovacím motorem a elektromotorem pro optimalizaci spotřeby paliva.

Všechny rozjezdy probíhají elektricky. Ve městě je tak možné jezdit až 80 % času plně na elektřinu. Úspora paliva v městském cyklu přitom dosahuje až 40 % ve srovnání s konvenčním benzinovým motorem. Na dálnici umožňuje hnací ústrojí přímý pohon kol spalovacím motorem. Nedochází tím ke ztrátám způsobeným zbytečným chodem elektromotorů, jako je tomu u konvenčních hybridních systémů. Tato technologie Renault umožňuje vozu Symbioz dosahovat nejlepší spotřeby paliva ve všech situacích, přičemž v cyklu WLTP byla vypočtena spotřeba 4,6 l/100 km.

Hybridní prediktivní řízení

Symbioz také využívá výhod prediktivního hybridního pohonu, který maximalizuje využití elektrické energie. Tato funkce vychází z údajů připojeného mapového systému (Google Maps). Zohledňuje topografii (kopce, klesání atd.), dobu jízdy a dopravní situaci. Tyto údaje jsou předem zpracovány systémem řízení akumulátorů, aby bylo zajištěno co nejlepší využití energie elektromotoru. K dispozici je zpráva o jízdě ve formě histogramu s podrobnými údaji o spotřebě a ujeté vzdálenosti ve 100% elektrickém režimu.

TECHNICKÉ INFORMACE

ROZMĚRY A HMOTNOST
Délka:              4 413mm
Šířka:               1 797mm
Výška:             1 575 m
Rozvor:           2 638mm
Přední převis :  892 mm
Zadní převis:     890 mm
Světlá výška:      169 mm
Hmotnost:       1 500kg
Objem zavazadelníku: až 624 l

MOTORIZACE
E-TECH Hybrid 145 k – 400V

VÝBAVY
Evolution
Techno
Iconic
Esprit Alpine

Zdroj: Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code