Další připomínka kultovního modelu v novém hávu se představuje. Tentokrát od DS Automobiless
Praxe, kdy automobilky využívají svých úspěšných modelů z minulosti jako základ pro nové koncepty i produkční vozy, je poměrně častá. Viděli jsme t v poslední době u mnoha z nich, například Renault představil svůj přepracovaný model R5. Tentokrát se pochlubily týmy DS DESIGN STUDIO PARIS, které pravidelně pracují na odkazu historických modelů DS a SM.
Model SM, který se zrodil na počátku 70. let, představoval vrchol francouzské automobilové inovace. Tento velký silniční automobil v sobě soustředil to nejlepší z tehdejších technologií. Jeho aerodynamické linie, s nimiž přišel Robert Opron, byly elegantní a avantgardní současně. Pod kapotou se ukrýval výkonný šestiválec, který nabízel výjimečné jízdní vlastnosti. Mimořádnost modelu SM však tkvěla zejména v hydropneumatickém odpružení, které zdědil po modelu DS. To mu poskytovalo bezkonkurenční jízdní komfort a vynikající jízdní stabilitu. SM je dodnes kultovním modelem, vyhledávaným sběrateli po celém světě. Jeho jedinečná kombinace komfortu, výkonu a inovací z něj činí skutečnou legendu automobilového světa.
Model SM se vryl do srdcí zákazníků také díky svému luxusnímu a propracovanému interiéru. Vysoce kvalitní materiály, precizní provedení a promyšlená ergonomie vytvářely na palubě mimořádně elegantní atmosféru. Přístrojová deska s oválnými přístroji a specifickým volantem byla funkční a atraktivní zároveň. SM se také mohl pochlubit na svou dobu rozsáhlou výbavou, včetně elektricky ovládaných sedadel, klimatizace a posilovače řízení. Kromě dynamického charakteru byl SM vozem schopným nabídnout svým cestujícím prvotřídní komfort.
Týmy studia DS DESIGN STUDIO PARIS pracovaly tak, jako by se model SM v průběhu posledních pěti desetiletí dále vyvíjel. Frédéric Soubirou, vedoucí designu exteriéru společnosti DS Automobiles, uvedl: „Inspirovali jsme se několika modely SM, včetně prototypů a dvou prezidentských modelů SM. Měly výraznou charakteristiku, něco jako podpis. Působily dojmem, že letí po silnici, byly velmi vzdušné.“
Rozšířený dvoubarevný vzhled představuje práci na reinterpretaci odstínu Feuille Dorée, který byl v nabídce v roce 1971. Saténový, ručně patinovaný lak je kombinován se specificky černě zbarveným odstínem.
„Chtěli jsme vytvořit mosty mezi různými epochami: třicátými léty, kdy prestižní francouzské značky předváděly dvoubarevné karoserie v rámci přehlídek concours d’élégance, automobilovou ikonou sedmdesátých let, kterou představoval model SM, a našimi současnými výtvory s povrchovými úpravami, jako je rozšířený dvoubarevný lak, který je k vidění na konceptu DS AERO SPORT LOUNGE. Tato povrchová úprava se stala charakteristickým znakem designu vozů značky DS,“ vysvětlil Vincent Lobry, vedoucí oddělení barev, materiálů a povrchových úprav společnosti DS Automobiles.
Model SM neměl zřetelnou horní mřížku chladiče, ta byla nahrazena obrovským skleněným krytem odhalujícím moduly světlometů a registrační značku. O padesát let později se tento kryt proměnil v 3D obrazovku, která svítí až do svého středu a je orámována světelným podpisem tvořeným – stejně jako tehdy – třemi moduly na každé straně, které podtrhuje osm hrotů diamantu a svislá světla pro denní svícení vytvářející triádu, jež se setkávají v jediném bodě podobně jako na přídi lodi.
Profil si zachovává charakteristické linie modelu SM, které napomáhají proudění vzduchu od přední části vozu ke štíhlejší zádi. Za dvěma velkými okny pokračuje dělené zadní postranní okénko, díky němuž se zadní část vozu jakoby vznáší a vytváří tvar písmene S. Zadní kola jsou částečně zakrytována odnímatelnými díly.
Ikonické proporce modelu SM sice zůstaly zachovány, délka činí 494 cm (+3 cm) a výška 134 cm (+2 cm), ale SM je propracovanější a impozantnější, šířka dosahuje 198 m (+14 cm). V rámci snahy o efektivitu byla světlá výška snížena na 12 cm (-3,5 cm). SM TRIBUTE má velká 22palcová kola ozdobená aerodynamickými vložkami.
Také interiér vychází z modelu SM z roku 1970
Interiér vozu vychází z designu z roku 1970, s charakteristickým tvarem horní části palubní desky a oválným tvarem přístrojů. Informace jsou v souladu s avantgardním duchem modelu SM zobrazovány prostřednictvím projekce a ducha značky dotváří zakřivená „displejová konzola“ v kombinaci s volantem se systémem steer-by-wire. Posádka vozu je obklopena zvukem a světlem.
Interiér je velmi světlý, odstín slonové kosti má kůže i Alcantara®. Velká část přední strany palubní desky poskytuje mimořádné prostředí pro téměř nekonečnou škálu povrchových úprav a materiálů! Sedadla mají ikonický design modelu SM včetně vodorovných polštářů.
„Design horní části palubní desky byl typický svým příčným tvarem,“ zdůraznil Luc Quirin, designér interiérů DS Automobiles: „Tento osobitý přístup jsme zachovali a začlenili jsme do něj výsledky našeho výzkumu. Zobrazování informací používá projekci, bez displeje. Prostředí je podmanivě imerzivní a zároveň méně omezující pro řidiče i cestující.“
„Laserem gravírovaná kůže ve výplních dveří odhaluje motivy inspirované dekorativním uměním. Tento trend se zrodil ve stejných letech jako přehlídky Concours d’Elegance. Perleťové zdobení odkazuje na současné modely,“ dodal Vincent Lobry, vedoucí oddělení barev, materiálů a povrchových úprav společnosti DS Automobiles.
„Není to jen evokace SM,“ uzavřel Thierry Metroz. „Tým studia DS DESIGN STUDIO PARIS si práci na ambiciózním projektu užíval. Respektovali jsme ducha a detaily původního designu. Model SM jsme přepsali a nově interpretovali. Protože však není naším zvykem separovat se od naší další práce, zakomponovali jsme do něj mnoho detailů z modelů DS Automobiles a z našich budoucích projektů.“
Zdroj: DS Automobiles