Hyundai N představil svou představu o sportovním elektromobilu, experimentální RN24
Modelová řada N značky Hyundai je synonymem pro sportovní vozy tohoto výrobce. Novinky této řady pak představuje na akci N Day. Na té letošní N Day 2024 to byla nová generace „pojízdné laboratoře“ s označením RN24. Na ní divize sportovních vozů N ukazuje svou představu o možnostech budoucích výkonných elektromobilů.
Hyundai N na každoroční akci N Day představuje technická řešení, která se již osvědčila v motoristickém sportu. Řešení, která jsou zaměřena na jízdu v zatáčkách, na závodním okruhu, i v každodenním provozu.
„Hyundai N není jen značkou, ale ztělesněním našeho zaměření na inovace a vysoké výkony,“ řekl Manfred Harrer, výkonný viceprezident a vedoucí technického vývoje modelů značky Genesis a vysokovýkonných vozů. „RN24 je dokladem našich odvážných ambicí pro budoucnost.“
Hyundai RN24 je jednou z pojízdných laboratoří značky, testujících sérii inovativních testovacích vozů, překlenujících mezeru mezi technikou z motorsportu a sériově vyráběnými modely N. Pojízdné laboratoře slouží k testování technologií pro výkonné automobily a jejich počátek sahá až k řadě vozů RM (Racing Midship) z roku 2012. V dalších letech byly představeny také elektromobily jako RN22e a N Vision 74.
Vysoký výkon v kompaktním, lehkém voze
Světová premiéra experimentálního vozu RN24 prezentuje vizi značky N pro blízkou budoucnost. Inspirací pro jeho vznik byla snaha vtěsnat nejvýkonnější elektrický pohon do co nejmenšího vozu. Hyundai N použil systém výkonové elektroniky a dvou elektromotorů z modelu IONIQ 5 N, který je připraven pro motorsport a poskytuje celkový nejvyšší výkon 650 koní. Pohonná soustava byla namontována do kompaktního elektromobilu inspirovaného soutěžními vozy WRC (World Rally Championship).
Vůz RN24 je poháněn systémem z modelu IONIQ 5 N na platformě E-GMP. Nově zkonstruovaná sada akumulátorů si zachovává kapacitu sériově vyráběného modelu (84 kWh), ale současně umožnila zkrátit rozvor náprav o 340 mm, tedy na úroveň vozů segmentu B, porovnatelnou s hybridními soutěžními vozy i20 N Rally1 Hybrid, s nimiž se Hyundai Motorsport úspěšně účastní mistrovství světa v rallye (WRC).
Podvozek má nově zkonstruované zavěšení kol po vzoru WRC s tlumiči pro soutěžní vozy a mimořádně tuhými pomocnými rámy. Vůze je také vybaven systémem řízení pohonu WRC Powertrain Drive Control Logic. Ten řidiči pomocí tlačítek na volantu umožňuje měnit nastavení charakteristiky pohonu, citlivosti pedálu plynu, intenzity rekuperačního brzdění a rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Podobné ovládací funkce mají ve vozech Hyundai k dispozici také soutěžní jezdci ve WRC.
Dostatečné chlazení akumulátorů a elektromotorů zajišťuje upravený systém z modelu IONIQ 5 N. Řízení má strmější převod, což poskytuje pohotové reakce na úrovni soutěžních vozů.
Mezi četné technologie aplikované v RN24 z motorsportu, patří i Rally Mode pro regulaci točivého momentu elektromotorů. Tato funkce optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola podobně jako systém pohonu všech kol, který Hyundai používá v soutěžních vozech i20 N Rally1 Hybrid. Samotná kola jsou matně černá, kovaná 19“, určená pro model Elantra N.
Systém elektronického řízení točivého momentu elektromotorů napodobuje v režimu Rally Mode činnost mechanického systému soutěžních vozů. Tento složitý a nákladný systém se podařilo zjednodušit a zlevnit, takže výhled na jeho využití v budoucích sériově vyráběných vozech je nyní výrazně realističtější.
Další technologií inspirovanou 10letou účastí Hyundai N ve WRC je e-Handbrake. Přispívá ke snížení hmotnosti, protože snižuje potřebu před plným výkonem předehřívat části brzd. Navíc se obejde bez dosud obvyklé montáže hydraulických rozvodů. Hyundai tuto technologii nedávno testoval i v Česku v rámci Středoevropské rallye.
Na první pohled je RN24 rozpoznatelný podle odhalené konstrukce prostorového ochranného rámu. Ten vyniká mimořádnou tuhostí a svým vzhledem připomíná exoskelet. Rám inspirovaný koncepty WRC nejen zajišťuje bezpečnost posádky, ale má vliv i na jízdní vlastnosti vozu a jeho stabilitu při manévrech ve vysokých rychlostech.
Na jízdní vlastnosti má vliv také spoiler ze závodních cestovních vozů. Ten je připraven oddělením Hyundai Motorsport pro kategorii TCR (Touring Car Racing). Optimalizuje aerodynamické vlastnosti a zvyšuje jak ovladatelnost, tak stabilitu. RN24 využívá rovněž speciální výztuhy. Ty jsou vyráběny metodou 3D tisku a zvyšují tuhost i snižují hmotnost.
Technické údaje Hyundai RN24
Hyundai RN24 | |||
Vývojové cíle | Hmotnost | 1880 kg (předběžný údaj) | |
Provozní vlastnosti | Nejvyšší rychlost | 240 km/h (předběžný údaj) | |
0–100 km/h | ≤ 3,4 s | ||
Hlavní technické údaje | Rozvor náprav | 2660 mm | |
Výkonová elektronika | Výkon elektromotoru | 175 + 303 kW (s funkcí krátkodobého zvýšení výkonu) | |
Kapacita sady akumulátorů | 84 kWh | ||
Kola | 19 palců |
Více informací o akci N Day 2024 naleznete na kanálu Hyundai N Worldwide na YouTube.
Zdroj: Hyundai Motor Czech