Kia EV3 nabídne velký dojezd a technologie vyšších tříd

Hlavními důvody malého zájmu o elektromobily je nízký dojezd a dlouhá doba nabíjení. O této situaci automobilky samozřejmě ví a snaží se ho řešit. Je potřeba říci, že v případě dojezdu se situace zlepšuje, u nabíjení je také patrná snaha. Ta je ale podmíněna kromě vývoje nových typů baterií i rozvojem sítě vysokorychlostních nabíječek, kde situace není zatím zdaleka taková, jaká by byla potřeba.

Modelem, který nabízí posun v oblasti dojezdu je nová Kia EV3 ze segmentu kompaktních elektrických SUV s hodnotou až 605 km. Kia EV3 využívá technologie modelů EV6 a EV9. Jeho uvedení na trh je součástí plánu značky nabízet do roku 2026 celkem 11 elektromobilů, resp. 15 modelů do roku 2027. Aktuálním plánem je mít do roku 2035 nabídku pro Evropu plně elektrickou.

EV3 nabídne dojezd podle WLTP až 605 km a ve městě dokonce 773 km*. Technologie i-Pedal a systém rekuperačního brzdění** řidiči umožňuje rekuperačního brzdění i brzdění až do zastavení. Ovládání jedním pedálem lze používat ve všech režimech rekuperačního brzdění včetně couvání. Systém si zvolené nastavení pamatuje i po vypnutí vozidla.

Snahou všech výrobců je, jak už bylo řečeno,  dosáhnout co největšího dojezdu. To samozřejmě znamená i minimální spotřebu, takže tlak na aerodynamiku je mnohem vyšší, než u vozů s klasickým pohonem splaovacím motorem. V případě modelu EV3 aerodynamický odpor, jako měřítko úspornosti, dosahuje hodnoty výborných 0,263.

Tomu pomáhá jak ogivální tvar karoserie (inspirovaný kapkou), tak aktivní vzduchové klapky. Aerodynamické vlastnosti EV3 byly odladěny testováním v aerodynamickém tunelu, které se zaměřilo i na optimalizaci tvaru kol a vylepšení zadních skupinových svítilen. Použity byly též nové kryty pod bočními prahy společně s osmi díly zakrytování podvozku ve prospěch hladkého proudění vzduchu a menších odporových sil.

K delšímu elektrickému dojezdu přispívá i speciální ukazatel „Driving Range Guide“ (Pomocník pro delší dojezd) v přístrojovém štítu. Řidič zde vidí maximální a minimální dojezd v závislosti na způsobu jízdy, jakož i odhadovaný dojezd na základě předchozí spotřeby energie.

Díky technologii 400V rychlého dobíjení je možné podle údajů výrobce dobít EV3 z 10 na 80 % již za 29 minut (provedení 58,3 kWh), resp. 31 minut (provedení 81,4 kWh). Za 15 minut je pak možné dojezd prodloužit o dalších až 202 km.* EV3 je plně kompatibilní s evropskou dobíjecí infrastrukturou a podporuje značkovou síť Kia Charge, zpřístupňující více než 800 000 dobíjecích míst ve 28 evropských zemích včetně České republiky.

Kia nabízí také technologii V2L (Vehicle-to-Load). Uživatelé vozidla tak mohou prostřednictvím EV3 napájet nejrůznější externí zařízení. Všechna provedení EV3 dále podporují obousměrné dobíjení včetně technologií Vehicle-to-Grid (vozidlo / energetická síť), Vehicle-to-Home (vozidlo / domácnost) a Vehicle-to-Building (vozidlo / budova), které budou postupně uváděny na evropské trhy.

Díky systému HVAC (vyhřívání, odvětrávání a klimatizace), který je prvním svého druhu na světě, je EV3 schopno zajistit stabilní a komfortní prostředí v kabině za všech klimatických podmínek. To přitom nemá být vykoupeno nadměrnou spotřebou energie a zkrácením dojezdu na elektřinu. V porovnání s klasickým systémem HVAC nechává řidiči a spolujezdci vepředu o 6 cm místa navíc v prostoru nohou. Systém tepelného managementu, nyní již čtvrté generace, využívá při provozu tepelného čerpadla teplotu venkovního vzduchu i teplo pocházejícího ze systému pohonu.

Nastavení jízdní dynamiky EV3 bylo odladěno tak, aby jízdní chování, ovladatelnost a řízení vyhovovaly evropským zákazníkům. Ještě před sestavením prvního testovacího vozidla bylo EV3 podrobeno rozsáhlým zkouškám v rámci virtuálního vývoje, jenž zahrnoval stovky různých nastavení otestovaných prostřednictvím pokročilého simulátoru jízdní dynamiky.

Výsledné optimální geometrie a nastavení byly následně předány evropským konstruktérům k doladění na evropských cestách. Speciálně pro podmínky evropského provozu bylo odladěno i řízení, kde se konstruktéři zaměřili na přesnost a zpětnou vazbu, aby se EV3 vypořádalo se silnicemi na předměstích plnými zatáček, ulicemi měst i dálnicemi.

Na evropských silnicích byla dále otestována kompletní sestava pokročilých systémů na podporu řízení (ADAS) včetně asistenta pro jízdu na dálnici verze 2, pokročilého adaptivního tempomatu verze 2 a systému pro předcházení dopravním nehodám.

Technologie a funkce

Cílem návrhářů bylo, aby interiér EV3 byl prostorný a svým pohodlím připomínal obývací pokoj. Součástí nekomplikované přístrojové desky je trojitý panoramatický displej, tvořený dvěma dotykovými displeji o velikosti 12,3″ plus 5,3″ segmentovým displejem ovládání klimatizace. Dále je zde 12,3“ head-up displej, zobrazující vybrané informace v zorném poli řidiče. Ovládací prvky nejrůznějších funkcí v interiéru byly navrženy ve snaze co nejméně odvádět pozornost od řízení.

Interiér nabízí relaxační sedadla, úložné prostory, posuvné stolečky, prostor v oblasti hlavy i nohou, inteligentní náladové osvětlení a barvy inspirované přírodou pro cestování celé posádky v pohodové atmosféře. Opěrky hlavy s povrchem připomínajícím síťovinu přispívají k lepšímu odvětrání a pohodlí.

Premiéru v modelu EV3 má palubní platební služba Kia In-Car Payment, která rozšiřuje schopnosti vozidla o placení přímo z kabiny vozidla. Díky prvnímu partnerskému projektu se společností Parkopedia budou řidiči moci snadno vyhledávat parkovací místa a rovnou platit parkovné prostřednictvím obrazovky navigace vozidla.

Aktualizace sysstému probíhají prostřednictvím vzdáleného přístupu (OTA). Dostupná je i podpora streamování videa*** a další funkce jsou na vyžádání prostřednictvím obchodu Kia Connect. Aplikace Digital Key 2.0 umožňuje až 7 uživatelům odemykat a spouštět vozidlo pomocí chytrého telefonu. Uvedený model dále bude jako první v rámci značky vybaven AI asistentem Kia s podporou funkcí ChatGPT s cílem poskytovat cestujícím další informace a zvyšovat možnosti praktického používání vozidla.***

EV3 je v České republice v prodeji od září 2024. Značka Kia dále plánuje představit provedení s pohonem všech kol (AWD), a dát tak zákazníkům více možností výběru nad rámec současných provedení s pohonem samotné přední nápravy (2WD).

Redakční poznámky:

* Dojezd 605 km se týká EV3 v provedení 81,4 kWh. U provedení s akumulátorem 58,3 kWh činí dojezd 436 km. Hodnoty spotřeby a emisí byly stanoveny v souladu se standardizovaným postupem měření EU (metodika WLTP). Skutečná spotřeba energie závisí na individuálním způsobu jízdy a dalších vnějších vlivech.

** Plný rozsah rekuperačního brzdění (tj. systém rekuperace Smart Regenerative System Plus) je možné aktivovat prostřednictvím obchodu Kia Connect.

*** Podpora funkcí ChatGPT a streamování videa bude k dispozici v průběhu roku 2025 formou softwarové aktualizace.

 

Zdroj: Kia Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code