MDŽ je dnem práva ženy na volby. Jaké auta si tedy ženy volí?
Dnešní Mezinárodní den se připomíná jako den bojetoje žen za všeobecné volební právo. Mezi právy mužů a žen dnes již rozdíl není, proto se dnes podíváme, jaké mají ženy preference při volbě svého automobilu. Jaké vozy si vybírají? Vyjdeme přitom z dat společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO o preferencích svých zákaznic.
Ty se za poslední roky proměnily, a to třeba ve výběru typu karoserie. Ještě před pěti lety si větší vozy, nejčastěji kombi, pořizovaly často jen z nutnosti maminky. Dnešní ženy ale větší vozy baví a pořizují si je daleko častěji. Přestože hatchbacky patří u žen stále mezi nejběžnější typ vozu, například u žen ve středním věku je již předhonila SUV. Nejčastěji prodávanými vozy napříč generacemi jsou stále Škodovky s modely Octavia a Fabia.
„Mezi dámami jsou u nás v AAA AUTO nejpočetnější skupinou ženy ve věku 37 až 50 let, které tvoří třicet sedm procent všech zákaznic. Jde většinou o pracující mámy, které z téměř sedmdesáti procent volí prostornější vozy. Hatchbacky ale kupují stále nejčastěji, a to z 31,2 procent. Nicméně obliba SUV u nich rapidně roste a už si tento typ vozu kupuje 28,7 procent těchto dam,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně skupiny AURES Holdings, provozovatele největší středoevropské sítě autocenter AAA AUTO.
Druhou nejpočetnější skupinou zákaznic v AAA AUTO jsou pak zralé pracující ženy ve věku od 51 do 65 let (26,3 %), které jednoznačně preferují městské crossovery, neboli SUV (34 %). Hatchbacky mají až na druhé pozici s 33,6 % podílem.
Nejmladší ženy ve věku do 25 let tvoří nejmenší část zákaznic (10,9 %) v AAA AUTO, ale rozhodně ne nevýznamnou. „Nelze říct, že by mladé ženy méně řídily, spíš si jen méně pořizují samy auto a častěji si ho pak půjčují od rodičů nebo partnerů. Pokud už si vůz kupují samy na sebe, tak z 49,7 procent volí hatchbacky a z 29,3 procent kombíky. SUV u nich tvoří jen 10,3 procenta,“ doplňuje Karolína Topolová.
I přes rozdílné potřeby v různém věku ženy patří u nich mezi nejlépe prodávané vozy Škodovky. Modely Octavia a Fabia jsou na prvních příčkách napříč generacemi, jen se mění jejich pořadí. „Zajímavý vývoj můžeme pozorovat v oblibě typu převodovky. Automatickou převodovku vždy volily nejčastěji ženy ve věku od 26 do 36 let. Před pěti lety u nich podíl dosahoval sotva osmnácti procent, nyní to je již třicet jedna procentních bodů. Už i nejmladší řidičky volí automat z dvaceti tří procent a v jejich případě se poptávka za pět let více než zdvojnásobila
stále věrné ty nejstarší dámy, které automat volí stále sotva ve dvaceti procentech,“ upozorňuje Karolína Topolová.
Pokud jde o preference paliv, tak asi nikoho nepřekvapí, že si ženy vybírají většinou benzínové vozy – jejich podíl s rostoucím věkem postupně stoupá. Nicméně i ženy začínají přicházet na chuť alternativním pohonům. Největší oblibě se těší hybridy, které si pořizuje více než 4 % zákaznic nad 50 let. Naopak elektromobily tvoří nejvyšší podíl u žen ve středním věku(1 %).
Zdroj: Aures Holdings
Zdroj foto: Aures Holdings, Freepik.com