Bezpečnostní prvky ve voze se skrývají pod různými zkratkami. Znáte je a víte, jak fungují?

Stejně jako jde kupředu doba, jdou kupředu i moderní technologie a pochopitelně i automobilový průmysl. Před několika lety bylo prakticky nemyslitelné, aby měl vůz integrovanou navigaci nebo parkovací kameru, díky níž má řidič dokonalý přehled o tom, kam couvá. Dnes už jsou na trhu systémy automatického parkování, nebo dokonce autonomní vozy, jezdící zcela bez asistence člověka.

Zda, nebo kdy se dočkáme vozů, které budou překonávat vzdálenosti jiným způsobem, než jsme zvyklí nyní a budeme se s nimi setkávat třeba i ve vzduchu, ukáží následující roky. Jasné však je, že z řidičů, jak jsme je znali v minulosti, se postupně stávají uživatelé vozů, svěřeni do péče moderních technologií a umělé inteligence integrovaných počítačů a celé další řady informačních a bezpečnostních systémů. Je ale dnes možné již dnes svěřit svoji bezpečnost 100% do rukou integrovaných technologií, kde se na ně spolehnout a kde je naopak ještě třeba řidičských schopností a maximální pozornosti?

LKA aneb udržení vozu v jízdním pruhu

Prvním bezpečnostním prvkem, kterému se dnes budeme věnovat je LKA, tedy asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích. Celý systém funguje tak, že autu prakticky neumožní vyjet z jízdního pruhu a stále ho udržuje v daném jízdním pruhu. Samozřejmě pouze v případě, že nepoužijete směrový ukazatel, což vůz vyhodnotí jako úmyslné opuštění jízdního pruhu, LKA se tímto deaktivuje a až po vypnutí blinkru se stává pro daný jízdní pruh opět aktivní.

Tento asistent patří asi k jedněm z nejvíce kontroverzních, řidiči jej buď milují nebo nenávidí. Skvělým pomocníkem může být zejména pro řidiče začátečníky, kteří opustili autoškolu a pořídili se první vůz a odhad vzdáleností jim bude ze začátku dělat trochu potíže. Ocení jej ale i řidiči, kteří z menšího vozu přešli na větší, a ještě také nemají nové rozměry auta takzvaně „v oku“. Skutečně bezpečnostní funkci, kdy udržuje kontrolu nad vozem plní například v případě, že řidič ovládá volant jen jednou rukou, ať už z důvodu telefonování, vyřizování zpráv, konzumace jídla nebo pití nebo hledání „něčeho“ v tašce nebo „někoho“ na sedadle spolujezdce. Ano, všechno to jsou úkony, za které by řidiče dopravní hlídka nepochválila, na druhou stranu denně takovéto řidiče, kteří ohrožují svůj i jiné životy, na silnicích potkáváme.

S čím však LKA bojuje, jsou české silnice a jejich stav. Prakticky na každém kilometru můžeme narazit na dočasné dopravní značení, kde se tudíž musíme držet mimo běžné jízdní pruhy. České silnice tak dovedou přelstít i moderní bezpečnostní technologie. Dalším problémem, se kterým se může LKA potýkat, jsou krizové situace a akutní objíždění nebo vyhnutí se překážce.

Ne každou překážku totiž vidíme včas, abychom stačili použít blink a pokud se na nás například řítí náklad z vozu před námi nebo pneumatika jiného auta je potřeba reagovat okamžitě, a právě to se s LKA nemusí zrovna pozitivně potkat.

Pokud tak nejsme úplní začátečníci, nemáme jen pár dní nové auto, na které si ještě zvykáme nebo víme, že během jízdy se nebudeme věnovat jiným činnostem, či nesedáme za volant unavení do dlouhém dni, je skoro lepší spoléhat na vlastní schopnosti a asistent vždy aktivně nevyužívat.

BCW aneb mrtvý úhel

Další přínosná bezpečnostní vychytávka, která už je v dnešní době součástí všech nových aut, je takzvané BCW neboli sledování mrtvého úhlu. Řidič má totiž ne vždy šanci vidět, co se děje v prostoru bezprostředně za jeho vozem a mnohdy nemá šanci to ani díky bočnímu a zpětnému zrcátku odhalit. V takovém případě je asistent skutečnou sázkou na jistotu. Díky senzorům, umístěným v zadním nárazníku, dokáže jiná auta detekovat v místech, kam řidič nevidí. Většina automobilek v takové situaci zobrazuje ve zpětném zrcátku  oranžovou ikonu, kterou dá systém řidiči nebezpečnou situaci najevo. Některé vozy doplňují světelný signál i výrazným zvukovým varováním.

K BCW musíme říct, že funguje skutečně spolehlivě a zvukový signál rozhodně řidič nemá šanci ani při spuštěné navigaci nebo rádiu přeslechnout, i když možná ze začátku bude pátrat po tom, co zvuk signalizuje. Samotný systém je třeba pochválit, ale řidiči k němu samozřejmě musí přistupovat s rezervou a rozhodně se nespoléhat jen na něj, ale vyhodnotit situaci i na základě vlastních řidičských zkušeností. Systém totiž zatím nezvládá pracovat s rychlostí jízdy vozu a vozu v mrtvém úhlu, proto může někdy varovat předčasně, znejistit řidiče a zbytečně vyvolat nebezpečnou situaci.

Někdy totiž systém při běžném městském přejíždění z pruhu do pruhu varuje před vozy, které jsou s ohledem na rychlost ještě daleko a změna jízdního pruhu je bezpečná, a naopak někdy na dálnicích nevaruje před auty, které jsou sice z jeho pohledu daleko, ale díky jejich poměrně vysoké rychlosti není bezpečné vjíždět do jejich jízdního pruhu, což zejména začátečníci mohou mít problém správné vyhodnotit, nebo je naopak upozornění může rozhodit a vyvolat pocit, že auto přehlédli.

FCA aneb varování před čelním nárazem

Systém FCA je varování před čelním nárazem. Varování se týká všeho, co se nachází před autem, ať už jde o jiný vůz, překážku nebo třeba chodce. Systém funguje tak, že přední kamera a radar společně nepřetržitě monitorují dění před vozem. Při hrozící srážce, ale i při nedostatečné vzdálenosti mezi auty, dovede systém sám zpomalit a v případě nutnosti dokonce i zastavit.

Tento systém ocení skutečně všichni. Především na dálnicích nebo v provozu ve velkých městech, kde jsou nehody plynoucí z nedodržování vzdálenosti nebo nedostatečného sledováním provozu před autem poměrně časté. Stačí kolikrát jen mrknout na palubní počítač nebo na displej telefonu a nehoda je na světě. S tímto systémem už ne! Za nás mu tedy dáváme jedničku. I když bezpečnostní systémy by přece jen mohly mít lépe propracovanou škálu zvukových signálů, aby řidič dokázal identifikovat, jaký systém se s ním aktuálně snaží komunikovat.

RCCW, čili varování přicouvání

Dalším poměrně zajímavým a praktickým bezpečnostním asistentem je RCCW, neboli systém upozorňující na projíždějící vozidla při couvání. Při couvání pak totiž nepracují jen parkovací senzory a zadní parkovací kamera, ale díky tomuto asistentu auto takzvaně vidí i za roh.

Tento systém ocení řidiči zejména v centru měst, kde se například parkuje do řady aut, ale zároveň při vycouvávání se dostávají na silnici, po které běžně jezdí další auta. Asistent zároveň vidí dokonce více než řidič a díky vizuálnímu i zvukovému upozornění nabádá k maximální bezpečnosti a pomáhá snížit riziko srážky.

HBA neboli automatické přepínání dálkových světel

Při jízdě za snížené viditelnosti jsou u tohoto systému trvale zapnuta dálková světla. Pokud ale systém automaticky rozpozná další vůz, nebo např. veřejné osvětlení, pak světla přepne na potkávací, aby neoslňoval jiného řidiče či chodce na chodnících. Poté, co se auta minou, nebo z obce vyjede, opět světla přepne na dálkové, aby zajistil co nejlepší viditelnost prostoru před vozem.

DAW, to jest sledování pozornosti řidiče

Tento asistent se dá téměř považovat za bezpečnostní prvek 21. století. Zda je v autě přítomný, poznáte podle varování na nedostatečnou pozornost, které se ozve v případě, že spustite oči z vozovky. A jako to auto pozná? Díky průběžnému monitorování a analyzování reakcí řidiče pomocí infrasenzorů, umístěných většinou před volantem a sledujících řidičovu tvář. Dovede rozpoznat míru jeho únavy a na displeji palubního počítače tak upozornit na doporučenou přestávku. Je ovšem jen na řidiči, jestli dané doporučení přijme.

Bezpečnostní prvky a asistenty moderních vozů jsou jednoznačně velkým přínosem. Stále je ale třeba myslet na to, že ani technologie nejsou neomylné a řízení věnovat maximální pozornost, a hlavně zdravý úsudek a odpovídající reakce.

Lenka Netušilová, redakčně upraveno

Zdroj foto: Redakce, Volkswagen

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code