Chystáte se o prázdninách na hory? A víte, jak připravit auto na cestu?
Začíná období prázdnin, zahájené již tento pátek pololetními prázdninami, na které v některých okresech od pondělí 3. února navazují ihned jarní prázdniny. Spousta rodičů s dětmi vyrazí v tomto období na hory, a pokud pojedou autem, vyplatí se připomenout několik základních informací a důležitých rad, týkajících se i cestování za sněhem do zahraničí.
Pokud jedeme v zimním období na dalekou cestu a navíc do hor, tak je určitě důležité věnovat zvýšenou pozornost technickému stavu vozidla a mít správnou doplňkovou výbavu. Není od věci svěřit vozidlo do servisu, aby se včas odhalila případná porucha nebo závada. Zaměří se například na kontrolu geometrie, tlumiče, kapacitu akumulátoru, brzdy a přitom vám mohou doplnit i správné kapaliny. Dále se řidič může poradit s použitím správné viskozity motorového oleje.
Do tuhých mrazů se určitě hodí řidší olej, který za studena lépe promazává. Základem je mít v chladiči nemrznoucí směs, která by měla být alespoň do – 30 °C. U směsi do ostřikovačů je je zapotřebí před odjezdem se nejprve zbavit letní směsi a pak dolít kompletně zimní směs.
.
.
Dále je vhodné seznámit se s pravidly, platícími pro jízdu v zimě v zemi, do které se chystáme a která mohou být odlišná od pravidel u nás doma.
V České republice od 1. listopadu platí povinnost používat zimní pneumatiky s označením M + S, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze tento stav předpokládat. Výška vzorku pneumatiky by měla mít min. 4 mm na všech 4 kolech. Stejné parametry platí i v jiných státech Evropy s tím, že někde jsou zimní pneumatiky povinné striktně bez ohledu na počasí. Někde jsou zase doporučené a časové rozmezí se může pohybovat od poloviny října až do poloviny dubna. Minimální povinná výška vzorku se pak pohybuje mezi 3-4 mm.
V Estonsku, Finsku, Litvě, Lotyšsku a Švédsku jsou zimní pneumatiky povinné.
V Itálii, Chorvatsku a Švýcarsku jsou povinné na vyznačených úsecích.
V Německu, Rakousku, Slovensku, Rumunsku a Slovinsku jsou povinné na sněhu a ledu.
Ve Francii jsou zimní pneumatiky doporučené. Dále je zde je striktní povinnost mít reflexní vesty pro každého člena osádky vozidla.
.
.
Při cestě do Německa je povinnost mít ve výbavě zásobu nemrznoucí směsi do ostřikovačů. Ve vozidle by neměly chybět smetáček a lopatka na sníh, škrabka na led, rozmrazovač zámků, případně silikonový olej na těsnění dveří a zavazadelníku, teplá deka, termoska s čajem, léky, dostatek paliva v nádrži. Co se týče označení M+S, tak v Německu platí povinnost doplňujícího symbolu sněhové vločky v hoře pro pneumatiky vyrobené od 1. 1. 2018. Pneumatiky vyrobené do 31. prosince 2017 mají výjimku až do července 2020. Sněhová vločka v hoře na pneumatice znamená, že plášť prochází speciálními testy zaměřené na zimní vlastnosti. V Německu jsou zavedeny emisní zóny a i pro osobní vozidla platí povinnost vylepit emisní plaketu na čelní sklo.
V Rakousku, Švýcarsku nebo Itálii jsou striktně povinné sněhové řetězy při souvislé vrstvě sněhu nebo na základě umístěné značky přikazující její použití a lze se s nimi zcela běžně setkat. Do takového úseku, je-li právě souvislá vrstva sněhu, musí být sněhové řetězy nasazeny. Pokud řidič řetězy nepoužije a tím například omezí provoz, hrozí mu vysoká pokuta.
V Bulharsku, Itálii, Rumunsku, Slovensku a Slovinsku je zapotřebí mít reflexní vesty pro každého, který vystupuje při mimořádné události z vozidla. V Rakousku je to ve formě doporučení.
V Rakousku může mít řidič problémy, pokud jsou například ve vozidle lyže volně, nebo na střeše přichyceny pouze gumovými rychloupínáky. Přímo ve vozidle je vhodné lyže přivázat popruhy do určených ok nebo je umístit do střešního boxu. Pokud jsou ve střešním boxu mezi stěnami a lyžemi větší mezery, tak by správně i tyto lyže měly být přichyceny popruhy, aby v případě krizového brzdění nedošlo k proražení boxu a ohrožení dalších účastníků silničního provozu. V Rakousku jsou zavedeny emisní zóny, nicméně povinnost vylepit emisní plaketu na čelní sklo je zatím povinné jen pro lehká a těžká nákladní vozidla. Řidič zde může narazit také na tzv. IG-L zóny, což jsou zóny se sníženou rychlostí kvůli omezení emisí a překročení rychlosti může být postihováno vysokou finanční pokutou.
V horských zahraničních oblastech se kromě běžných dálničních poplatků platí také u některých dálničních tunelů, mostů a horských silnic. Většina úseků horských silnic je sjízdná pouze v letních měsících. Doba zimní uzavírky je vyznačena v silničních mapách a je bezpodmínečně nutné je respektovat. Dále je na některých horských silnicích zakázán provoz s karavany.
Zdroj: Autoklub České republiky