Čtvrtá generace Suzuki Swift právě přijíždí na náš trh

Suzuki Swift je model, který po svém představení před 20 lety vzbudil velký zájem českých motoristů. Takový, že výroba v maďarské Ostřihomi nestačila uspokojovat poptávku zájemců. Ve své šesté (čtvrté globální) generaci si hatchback Suzuki zachoval výrazný design, pokročilé bezpečnostní funkce a jízdní projev.

O novince jsme informovali již před půl rokem, kdy jsme představili jeho design a základní funkce. Nyní se vůz představil osobně a je možné o něm uvést více podrobností.

Swift se dlouhodobě řadí po celém světě k nejžádanějším vozům ve své kategorii. Boduje u zákazníků, kteří hledají stylový a zábavný hatchback, ale i u odborníků, od nichž získal řadu ocenění. Zcela nová generace navazuje na charakteristické přednosti svých předchůdců a klade ještě větší důraz na komfort, úspornost, zábavu za volantem a bezpečnost. Od roku 2004 je označován jako globální model, kterého se za uplynulých 20 let prodalo ve 169 zemích světa přes 9 milionů kusů.

Navzdory všeobecnému trendu zdražování nový Swift zachovává ceny na úrovni odcházející generace. Přitom základní výbava Comfort je podstatně rozšířená – obsahuje nejen kompletní paletu bezpečnostních a asistenčních systémů, ale také parkovací kameru a senzory nebo bezklíčové odemykání a startování, které bylo dosud vyhrazeno jen pro nejvyšší výbavu. Vyšší verze Premium a Elegance pak přidávají položky, které nejsou v segmentu B běžné: zatmavená okna, dvojici USB portů, elektrické stahování zadních oken, stropní madla vpředu i vzadu nebo elektricky sklopná zpětná zrcátka.

Nový Swift prošel dramatickou proměnou designu. Zachovává si charakteristické rysy svých předchůdců, přitom ale přichází s novým přístupem, který překonává standardy minulých modelů.

Exteriér

Nový Swift vyzařuje sebevědomí a odvahu. Leskle černá maska chladiče a diodový pás denního svícení ve tvaru L navazují na výrazný podélný prolis, který obepíná celou karoserii. Vystouplé lemy blatníků ještě více zdůrazňují tyto stylové prvky.  Z bočního pohledu zaujmou svalnaté proporce, které podtrhují plovoucí střechu „vznášející se“
nad černými sloupky karoserie.

Trojrozměrná grafika koncových světel a široký nárazník zasahující do boků dodávají novému Swiftu ze zadního pohledu robustní a hravý vzhled, který v okolním provozu bezpochyby vynikne.

Aerodynamika
Nový Swift se vyznačuje špičkovou aerodynamikou. Součástí vývoje bylo intenzivní testování ve větrném tunelu, které simulovalo různé reálné jízdní situace.

Výsledkem jsou tyto modifikace:
– Přední nárazník: hladký aerodynamický tvar, bez ozdobných prvků nebo lišt, které by narušovaly proudění vzduchu
– Přední deflektory: přepracovány pro optimální proudění vzduchu kolem předních pneumatik
– Spodní spoilery na bocích: pomáhají zlepšit proudění vzduchu pod podlahou a kolem zadních pneumatik
– Boční spoiler pátých dveří: dále snižuje aerodynamický odpor
– Střešní spoiler: snižuje aerodynamický odpor a zajišťuje optimální výkon
– Ozdobné lišty na C-sloupku: optimalizovány pro snížení aerodynamického odporu
– Hliníková kola: proudění vzduchu kolem kol bylo optimalizováno pro snížení odporu

Barvy karoserie
Paleta laků karoserie se u nového Swiftu skládá z devíti jednobarevných a čtyř dvoubarevných možností včetně nových odstínů modré Frontier Blue Pearl Metallic a žluté Cool Yellow Metallic. Zejména nový lak Frontier Blue Pearl Metallic společně s již známým červeným Burning Red Pearl Metallic mající výrazný lesk a živý odstín, symbolizují novou éru kvality laků značky Suzuki. Oba tyto laky karoserie jsou třívrstvé, s bohatou texturou a sytostí.

Třívrstvé laky
Třívrstvý lak vzniká speciálním postupem, kdy je průsvitná barva nanesena na stříbrný základní nátěr, poté následuje čirý lak. Tím se vytvoří živá a hluboká barva připomínající lesklý bonbón. Tato technologie je použita u laků Frontier Blue Metallic a Burning Red Pearl Metallic.

Interiér

Nový Swift nabízí prostorný a komfortní interiér vybavený ergonomicky laděnými detaily, které zlepšují zážitek z jízdy. Uspořádání palubní desky připomíná kokpit, který se důsledně zaměřuje na řidiče. Přístrojový štít je obklopen ovládacími prvky, v zájmu snadné obsluhy a v souladu se zásadami ergonomie, mírně natočenými k řidiči. Vše je v dosahu a snadno použitelné. Interiér obklopuje posádku a kombinuje černou barvu se světle šedou nejen na palubní desce, ale i na výplních dveří. Detaily v saténově kovových tónech se saténovým tmavě stříbrným lakem dodávají kabině sportovní a dynamický nádech.

Audio s 9‘‘ displejem
Devítipalcový kapacitní dotykový displej s rozlišením HD nabízí rychlou a přesnou odezvu a ve všech parametrech překonává dosud nabízený sedmipalcový displej systému SLDA (Smartphone Linkage Display Audio). Mezi novinky patří mimo jiné funkce propojení s chytrým telefonem Apple CarPlay® a Android Auto™ přes Wi-Fi i USB, hlasové ovládání a zobrazení informací o stavu vozu.

Digitální klimatizace
Výbavy Comfort a Premium přicházejí s novým digitálním panelem pro ovládání manuální klimatizace. Nejvyšší výbava
Elegance dále přidává funkci automatického udržování nastavené teploty.

Pokročilé bezpečnostní funkce
Systém nouzového brzdění – Dual Sensor Brake Support II (DSBS II) Milimetrový radar a monokulární kamera sledují vozidla, cyklisty a chodce pohybující se před vozem a pomáhají předejít čelním, šikmým i bočním srážkám. Pokud hrozí kolize, řidič je varován zvukovým a vizuálním signálem. Jestliže v nebezpečné situaci řidič nebrzdí dostatečně intenzivně, brzdový asistent automaticky zesílí účinek brzd a pomůže rychleji zastavit. V případě, že řidič nereaguje, přestože je riziko srážky nebezpečně vysoké, systém začne brzdit automaticky, aby snížil energii nárazu nebo předešel škodám.

Pokročilý systém udržování v jízdním pruhu – Lane Keep Assist (LKA) Při jízdě s adaptivním tempomatem LKA pomáhá řidiči udržet se uprostřed jízdního pruhu. Pokud systém zaznamená blízkost jiného vozidla nebo jiné překážky, např. dočasného dopravního značení při průjezdu stavbou, pomůže upravit směr jízdy tak, aby se řidič mohl těmto překážkám vyhnout s bezpečným odstupem.

Systém sledování řidiče – Driver Monitoring System (DMS)
Kamera zabudovaná do přístrojového štítu sleduje oči a obličej řidiče. Pokud systém zaznamená,že je řidič unavený, usíná nebo nesleduje provoz před sebou, ozve se varovný zvukový signál a na displeji se zobrazí varovné hlášení.

Další bezpečnostní funkce v novém Swiftu:
– Systém udržování v jízdním pruhu – Lane Departure Prevention (LDP)
– Adaptivní tempomat (ACC)
– Systém rozpoznávání dopravních značek – Traffic Sign Recognition (TSR)
– Systém sledování mrtvého úhlu – Blind Spot Monitor (BSM)
– Systém sledování provozu za vozem – Rear Cross Traffic Alert (RTCA)
– eCall

SUZUKI CONNECT zpřístupňuje řidiči v reálném čase údaje z komunikačního modulu vozu (DCM) a umožňuje pohodlné sledování informací a ovládání některých funkcí přes aplikaci SUZUKI CONNECT v chytrém telefonu. Některé funkce SUZUKI CONNECT jsou v novém Swiftu nyní také přístupné přímo přes 9‘‘ displej.

Hlavní funkce SUZUKI CONNECT:
– Informace o stavu vozu
– Lokalizace zaparkovaného vozu
– Historie jízd
– Monitorování vozidla na vymezeném území
– Bezpečnostní varování
– Zobrazení varovných kontrolek
– Upozornění na servis nebo svolávací akce

Pohon

Nově vyvinutý tříválcový benzinový motor Z12E 1,2 l s 12V mild-hybridním systémem SHVS o objemu 1,2 litru dosahuje v novém Swiftu tepelné účinnosti až 40 % (při spalování paliva natural 95), která vede ke snížení spotřeby. K dalším výjimečným vlastnostem nového motoru patří snížení hmotnosti, snížení emisí a zvýšení točivého momentu v nízkých otáčkách, které přináší živější reakce v nízkých otáčkách a vyšší výkon napříč celým spektrem otáček.

Hlavní technické parametry motoru
Motor Z12E – nový Swift K12D – stávající Swift
Počet válců 3 4
Zdvihový objem [cm3] 1197 1197
Kompresní poměr 13,9:1 13,0:1
Maximální výkon [kW/otáčky] 60,9/5700 61/6000
Maximální točivý moment [Nm/otáčky] 111,8/4500 107/2800
Vrtání [mm] 74,0 73,0
Zdvih [mm] 92,8 71,5

Vyšší účinnosti je ve srovnání se stávajícím motorem K12D dosaženo těmito opatřeními:
1. Optimalizace turbulencí nasávaného vzduchu ve válci za účelem urychlení spalování
2. Použití variabilního časování sacích ventilů (VVT) s uzamčením vačkové hřídele ve více pozicích
3. Zvýšení průtoku plynů EGR ventilem
4. Použití kyvadlového napínacího mechanismu rozvodů a elektrické vodní pumpy
Také byl snížen počet emisí pevných částic (PN), a to potlačením neúplného spalování, ke kterému může docházet u motorů s vysokým kompresním poměrem, a použitím třícestného katalyzátoru s vysokou porézností a benzinového filtru pevných částic označovaného GPF (gasoline particulate filter).

V novém Swiftu je tento motor spojený s mild-hybridním systémem SHVS, který dále snižuje spotřebu a emise. Mild-hybridní sytém pomocí generátoru mění při zpomalování kinetickou energii vozu na elektřinu, kterou ukládá v lithium-iontové baterii. Takto uchovanou energii pak využívá při zrychlování. Funkce dobíjení baterie a asistence při zrychlování zajišťuje integrovaný startér-generátor (ISG).

Maximální výkon elektromotoru 2,3 kW
Maximální točivý moment elektromotoru 60 Nm

Převodovky

Pětistupňová manuální převodovka má nové odstupňování převodů, které bylo upraveno s ohledem na parametry nového motoru, v zájmu snížení spotřeby a co nejlepšího využití výkonu. Synchronizace a kulisa řazení byly upraveny pro snadnější řazení. Tuhost pružiny byla naladěna tak, aby řazení bylo hladké, lehké a s přesnou zpětnou vazbou při zařazení převodu.

Automatická převodovka je nově vyvinutá typu CVT, která se vyznačuje vysokou účinností a skvěle ladí s charakteristikou motoru. Hydrodynamický měnič je osazen tlumičem s nižší tuhostí, který účinně absorbuje rotační výkyvy z motoru, čímž zlepšuje NVH (hluk, vibrace a drsnost) a spotřebu paliva.

Podvozek

Změněno bylo přední i zadní zavěšení. Vpředu se nachází stabilizátor se zvětšeným průměrem, větší je také průměr tyček stabilizátoru, aby se zvýšila účinnost přenosu sil. Kromě toho byly úchyty stabilizátoru přidány pláty Teflonu™, které díky nižšímu tření zvyšují účinnost potlačování bočních náklonů karoserie.

Tyto změny společně zlepšují pocit z řízení a odhad polohy vozu v zatáčkách, což zlepšuje přesnost ovládání. Vzadu byl zvětšen zdvih odpružení, což umožňuje zadním kolům lépe sledovat povrch vozovky (pouze u modelů s pohonem 2WD).

Jízdní výkony
Ve srovnání s předchozím Swiftem se jízdní výkony dále zlepšily díky těmto opatřením:
1. Lehkost, které je dosaženo kombinací nového motoru Z12E, startér-generátoru ISG a pohotovostní hmotnosti pod 1000 kg.
2. Lepší přilnavost předních kol daná menšími bočními náklony karoserie při zatáčení.
3. Přirozený pocit z řízení daný zkrácením prodlevy mezi natočením volantu a stočením vozu kolem svislé osy.

ALLGRIP AUTO je automatický systém pohonu všech kol, který připojuje zadní kola vždy, když zaznamená pokles trakce u kol přední nápravy. Při prokluzu předních kol viskózní spojka přenese točivý moment na zadní kola, a tím zlepší trakci, zejména při jízdě na sněhu a jiných druzích kluzkého povrchu.

Zdroj: Suzuki

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code