Dacia prodala od roku 2004 již 8 milionů aut

Tato původně rumunská automobilka byla založena v roce 1968. Zpočátku se jmenovala UAP, což je zkratka pro Uzina de Autoturisme Pitesti neboli automobilka Pitesti, v odkazu na město na řece Arges ve středním Rumunsku, kde závod sídlil. Sídlo společnosti se tam nachází dodnes.

První logo Dacia je plné místních a národních odkazů. Hora v pozadí je symbol Karpat, orel uprostřed pochází z erbu župy Arges v regionu Muntenie, kde sídlí centrála společnosti UAP.

Současný název Dacia se poprvé objevil v roce 1980 na černobílém logu. Je přímo inspirován „Dacii“, římským názvem pro Rumunsko.

Skupina Renault koupila rumunského výrobce v roce 1999. V roce 2003 bylo logo, které zůstalo ve tvaru štítu, doplněno modrou barvou. Bylo umístěno na přední mřížce vozu Dacia Logan (poprvé uvedeného na trh v roce 2004) a bylo prvním logem značky, které se stalo rozpoznatelným mimo Rumunsko i v celé Evropě.

Další verzi loga značka slavnostně představila při příležitosti uvedení modelu Sandero na trh v roce 2008. Modré pozadí ustoupilo světle šedé barvě a část tvaru štítu byla uprostřed vyříznuta.

V roce 2021 byl vytvořen nový znak „Dacia Link“, který symbolizuje důvěru mezi značkou Dacia a jejími zákazníky. Tvoří jej uprostřed spojené písmeno D a C. Textové logo se skládá z pěti písmen názvu značky prezentovaných
minimalistickým písmem.

Moderní historie

První model po převzetí automobilky Dacia společností Renault, uvedla automobilka na trh v roce 2004 model Logan. Původně měl být vyhrazen pro rumunský trh a poté rozšířen na východoevropské trhy. Vzhledem k vysokým prodejům byl však model uvolněn k prodeji i v dalších zemích kontinentu.

Od té doby se modely Dacia prodávají ve 44 zemích celého Středomoří.
Ačkoli rodiště značky, Rumunsko, figuruje v první pětce zemí podle prodeje, Francie představuje z hlediska prodejů její hlavní trh. Následuje Itálie.

Již druhým rokem po sobě je nyní Dacia vedoucí retailovou značkou v Evropě. Vede také trh v Portugalsku a Belgii a je třetí ve Francii.

V současné době se modelová řada Dacia skládá ze čtyř vozů, z nichž každý je jasně definován a vyznačuje se svébytným designem. Díky zajímavému poměru ceny a výkonu v roce 2022 dosáhla Dacia rekordního podílu na evropském maloobchodním trhu ve výši 7,6 % (oproti 6,2 % v roce 2021).

Již šestý rok po sobě (od roku 2017) byla Dacia Sandero nejprodávanějším vozem na evropském retailovém trhu. Model Duster se v roce 2022 umístil na druhém místě a od roku 2018 je také nejprodávanějším SUV pro retailové zákazníky.

Nabídka modelů

Základní nabídku značky tvoří městský elektromobil, plně elektrická Dacia Spring (od roku 2020)

Dacia Spring

kompaktní hatchback Dacia Sandero a zvýšená verze Sandero Stepway (od roku 2008),

Dacia Spring Stepway

SUV Dacia Duster (od roku 2010)

Dacia Duster

a sedmimístný rodinný vůz Dacia Jogger (od konce roku 2021).

Dacia Jogger

Sedan hatchback Logan (uvedený na trh v roce 2005) se nadále prodává ve východní Evropě.

Z 8 milionů prodaných vozů to představuje 2,78 milionu vozů modelu Sandero, 2,26 milionu vozů modelu Duster, 1,97 milionu vozů modelu Logan, 630 000 vozů modelu Dokker, 346 000 vozů modelu Lodgy, 93 000 vozů modelu Spring, 80 000 vozů modelu Jogger, 56 000 Pick-upů a 51 000 vozů modelu Solenza.

Výrobní závody
Z jediné továrny v Rumunsku před rokem 2012 má nyní Dacia tři továrny.
První továrna značky sídlila v rumunském Mioveni a byla otevřena v roce 1968. Skládá se z karosárny/montážní a podvozkové jednotky, mechanické jednotky a také slévárny a logistické platformy. Vyrábí se zde řada modelů, včetně modelů Logan, Sandero, Sandero Stepway a Duster.

Továrna v marocké Casablance je od března 2019 plně ve vlastnictví skupiny Renault. Byla založena v roce 1959, provozuje karosárnu/montážní jednotku a vyrábí modely Logan, Sandero a Sandero Stepway.

Továrna Dacia v marockém Tangeru byla uvedena do provozu v roce 2012. Provozuje karosárnu/montážní jednotku, logistickou platformu a také podvozkovou a montážní jednotku. Tento špičkový závod je uhlíkově neutrální a zavedl nulové vypouštění kapalin. Vyrábí modely Logan, Sandero, Sandero Stepway a Lodgy.

Dacia Logan

I když to byl právě Logan, který Dacii v Evropě proslavil, jedním z nejprodávanějších modelů značky je SUV Duster. Jeho verze s pohonem 4×4 se může pochlubit špičkovými terénními schopnostmi. Prodává se za stejnou cenu jako městský vůz a je základem nabídky značky Dacia. Tento model získal více než 40 ocenění, včetně titulu Auto roku v Rumunsku, Nejlepší SUV ve Velké Británii, Nejlepší rodinné auto v Německu a Belgii a mnoho, mnoho dalších.

Jogger, sedmimístný rodinný vůz, se nepodobá žádnému jinému vozu na trhu. Získal již 13 ocenění, včetně ceny Auto roku ve Francii, kterou uděluje časopis Argus.

Inovace

Dacia se vždy snažila skloubit jednoduchost s inovacemi. Jedním z nejlepších příkladů jsou přední a zadní ližiny modelu Sandero. Bylo důležité, aby v barvě nebyly žádné nepravidelnosti nebo vady, a proto je materiál použitý k výrobě dílu obarven již před vstřikováním do formy. Díky tomu jsou ližiny odolnější a případné nevyhnutelné nerovnosti a škrábance jsou prakticky neviditelné.

Modulární střešní ližiny, kterými jsou vybaveny vozy Jogger, Duster a Sandero Stepway, lze přestavět pouhým otočením klíče. Aby řidič mohl
přepravovat náklad na střeše, mohou se podélné střešní tyče proměnit ve střešní nosič schopný unést až 80 kg (kola, lyže, střešní box atd.).

Díky pevnému držáku chytrého telefonu na přístrojové desce, ovládanému prostřednictvím Media Control, a odnímatelnému držáku telefonu vedle multimediální obrazovky pomocí Media Display/Media NAV je ovládání telefonu mnohem pohodlnější.

Zákazníci

Značka si pro lepší představu a optimalizaci výrobní řady vede přehled o profilu svých zákazníků. Lze proto uvést, že:
– 66 % tvoří muži
– 50 % zákazníků je ve věku 55 až 74 let. Model Jogger přitahuje nejmladší zákazníky, 55 % kupujících je ve věku do 54 let.
– Více než 50 % již nemá doma děti. Model Jogger se odlišuje od ostatních modelů, 47 % zákazníků má alespoň jedno dítě.
– 40 % zákazníků žije na venkově. Lidé, kteří si kupují Dacii Spring, jsou nejvíce na venkově (50 %)
– Ročně ujedou v průměru kolem 12 000 km, a to jak ve městě, tak na venkově.

Zdroj: Dacia, Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code