Dalším vítězem nad propadem trhu s auty je Rolls-Royce
Informace, že trh s auty se v důsledku mnoha příčin hroutí a připravovaná opatření toto zhroucení ještě zvětší, není pro většinu z nás překvapivá, ani nová. I v takovéto situaci se ale najdou značky, na které se to až tak docela nevztahuje. Překvapením není, že se, kromě mimoevropských výrobců, toto týká i těch určených pro nejbohatší klientelu, která není vývojem trhu dotčena, nebo z něho dokonce profituje.
Takovou značkou je i Rolls-Royce Motor Cars, který dokonce označuje rok 2022 za vpravdě historický. Rolls-Royce v roce 2022 dosáhl svého historicky nejvyššího prodeje, když zákazníkům v přibližně 50 zemích světa dodal celkem 6 021 vozů, což je o 8 % více než v roce 2021. Poprvé ve 118leté historii společnosti tak její odbyt během 12 měsíců přesáhl 6 000 vozů.
Měřítkem úspěchu pro značku není jen prostá kvantita, ale i kvalita prodejů. V praxi to znamená, že díky programu zakázkových úprav Bespoke, umožňujícímu téměř nekonečné možnosti personalizace na míru, byli zákazníci ochotni za svůj jedinečný Rolls-Royce zaplatit v průměru kolem půl milionu eur.
Kromě několika výjimečných individuálních zakázkových kreací a sběratelských vozů odhalila značka Rolls-Royce další kapitolu zakázkového modelu Boat Tail – jednu z pouhých tří, které byly a budou vyrobeny. Zakázkové oddělení Coachbuild představuje vrchol řemeslného umu značky a je klíčovým prvkem v její dlouhodobé strategii; další projekty jsou již ve vývoji.
V roce 2022 Rolls-Royce dosáhl růstu prodeje v téměř všech regionech, zvláště silný meziroční odbyt byl zaznamenán na Blízkém východě, v Asii a Tichomoří, v USA a v Evropě.
Blízký východ je předním regionem značky pro „High Bespoke“ – zvláště rozsáhlou a individuální personalizaci na míru. V roce 2022 proto Rolls-Royce otevřel soukromou kancelář v Dubaji, která je určena pouze pro pozvané. Jedná se o první podobnou pobočku mimo Goodwood, která přináší atmosféru sídla značky Rolls-Royce blíže k místním klientům. Další soukromé kanceláře budou v příštích měsících a letech představeny po celém světě.
Největším celkovým trhem značky se loni opět staly Spojené státy americké, a to zásluhou nové generace mladších amerických podnikatelů a úspěšných investorů, které značka Rolls-Royce přilákala vůbec poprvé.
Prodejní region Velké Číny, který je pro Rolls-Royce strategicky důležitý, byl i vloni druhým nejúspěšnějším regionem značky, přičemž loňský odbyt se i přes přetrvávající problémy v této části světa vyrovnaly těm rekordním z roku 2021.
Prodej vozů značky Rolls-Royce v Evropě dosáhl v roce 2022 nové úrovně. Bylo tomu tak zásluhou rekordních prodejů na několika trzích včetně Spojeného království a Německa.
Poptávka po všech současných modelech Rolls-Royce zůstává výjimečně silná, přičemž předběžné objednávky jsou zajištěny po značnou část roku 2023.
Tento svůj historický úspěch oznamuje značka Rolls-Royce v lednu 2023, tedy právě v době, kdy si připomíná 20. výročí oficiálního otevření svého moderního závodu v Goodwoodu. S více než 150 novými pracovními místy vytvořenými během roku 2022 je zde nyní zaměstnáno přes 2 500 lidí zastupujících více než 50 národností. Rolls-Royce také každoročně podporuje více než 100 učňů a frekventantů a srovnatelný počet stážistů.
Po říjnové premiéře překonaly předobjednávky na Rolls-Royce Spectre, první ultra-luxusní elektrické super kupé na světě, nejambicióznější očekávání společnosti. První dodávky zákazníkům proběhnou ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023. Jedná se o první krok značky ve snaze zajistit do konce roku 2030 elektrifikaci celého portfolia svých modelů.
„Nejen, že jsme odhalili Rolls-Royce Spectre, vůbec první plně elektrický sériový model naší značky, ale byl to také první rok, kdy jsme během 12 měsíců dodali více než 6 000 vozů, přičemž silná poptávka byla po celém našem produktovém portfoliu. Ale pro nás, jakožto výrobce luxusního zboží, nejsou prodejní čísla jediným měřítkem úspěchu: nejsme a nikdy nebudeme velkovýrobcem. Zakázkový program Bespoke, který neodmyslitelně patří k vozům Rolls-Royce, byl loni rovněž na rekordní úrovni. Požadavky našich zákazníků byly stále nápaditější a technicky náročnější – což je výzva, kterou s nadšením přijímáme.”
Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars
Zdroj: ROLLS-ROYCE MOTOR CARS