Hyundai i30N přináší čirou radost i po faceliftu
Model i30 N byl představen už před 4 lety a za tu dobu stihl už provést i facelift. Opravdový sportovní nádech vozu ale zůstal. Nezměnilo se nic ani na praktičnosti a využitelnosti při cestování. A to nejen na dovolenou, po dálnicích, kde může naplno projevit svoji rychlost a sílu, ale i pro běžné užití, cesty po městě, do práce nebo pro rodinný život.
Exteriér
i30 N rozhodně za všech okolností vzbudí emoce a nezapadne. Nezařadí se tak po bok řady dalších moderních vozů, o kterých jen víme, že jsou, nijak neurazí ale ani nenadchnou a jsou tak pro nás postradatelné. Facelift vozu přidal na dynamičnosti. Nové provedení poznáte nejsnáze podle tvaru světel. Ta se zašpičatila a denní svícení se přesunulo ze samostatného dílu do tělesa světlometu, které nyní lemuje ve tvaru hrotu. Boční partie zůstaly prakticky beze změny, další rozdíly čekají na zádi vozu.
Hrot, který tvoří denní svícení vepředu, je zopakován i na zádi. Odrazky se přesunuly blíž k vozovce, což může pomoci viditelnosti auta nejen v mlze. Někdo může obdivovat i jeho vytuněné koncovky výfuků, které již nejsou chromované, ale působí syrověji v tmavém eloxu. Mezi koncovky navíc přibyl i stylizovaný spodní deflektor, který podtrhuje pocit dynamiky.
Interiér
Interiér je šedočerný, jak už je dnes téměř klasické. První co uvidíte při otevření dveří, jsou sedačky. Nejsou to sice sportovní speciály, ale tělo dokáží podržet velmi dobře. Navíc v nich nebudete trpět ani při delších cestách, což je u auta určeného do běžného provozu určitě důležité. Výhodou je i posuvný přední díl sedáku, který pomůže podepřít příslušné partie i vzrostlejším řidičům. Elektrické nastavování sedačky navíc umožňuje v případě pocitu „přesezenosti“ změnit polohu bez nutnosti zastavení.
Přístrojový panel před řidičem nabízí klasiku – dva kruhové analogové přístroje, mezi kterými je menší displej s doplňkovými údaji. Na čestném místě vlevo je samozřejmě otáčkoměr, v takovémto autě nejdůležitější přístroj. Vpravo je pak tachometr. Ten je sice cejchovaný do 300 km/h, ale kvůli tomu je značení tak husté, že v praxi je prakticky nepoužitelný. Odečíst momentální hodnotu v toleranci, kterou akceptuje hladové oko radarů měření rychlosti, je bez ztráty kontroly dění před řidičem a tím i bezpečnosti, nemožné.
Vzadu je na sedačkách také místa dost, ale schází jak reproduktory, tak i zásuvky pro nabíjení. Evidentně to není auto, kde by se počítalo s nějakými delšími cestami většího počtu cestujících.
Kufr je klasický se sklopnými opěradly 2/3 s tím, že opěradla mají možnost sklopit pouze na sedák, takže vzniklá plocha je poněkud vyšší. Rovné podlážce kufru brání i vzpěra mezi zadními podběhy, která zvyšuje tuhost karoserie a umožňuje mnohem ostřejší jízdu.
Podlážka v kufru je stavitelná ve dvou úrovních. V nižší poloze maximálně využijete celý objem kufru, vyšší poloha umožňuje vytvořit po sklopení opěradel zadních sedadel rovnou plochu, což u sériového provedení usnadňuje manipulaci s nákladem. V tomto případě uživatele omezuje již zmíněná vzpěra.
Příjemným překvapením je, že pod podlážkou je pneumatika a ne lepení, takže v případě defektu stačí vyměnit kolo a pokračovat dál. Ostatně lepení použitých úzkoprofilových pneumatik, i kdyby díra nebyla velká, by mohlo být poněkud riskantní a je lepší nechat opravu defektu na servise.
Motor, převodovka
Radost z jízdy obstarává v tomto voze přeplňovaný benzínový motor 2,0 T-GDI s výkonem 250 koní, doplněný 6stupňovou manuální převodovku. Výkonnější motorizace N Performance nabízí jako variantu šestistupňovému manuál také osmistupňový, sportovně laděný dvouspojkový automat.
Pro divochy, kteří rádi točí motor do vysokých otáček je, kromě obligátní nápovědy zobrazující číslo vhodného převodu,v horní hraně kapličky také několik LED diod, varujících před přetočením motoru.
Zvuk motoru je reprodukován jak pomocí výfuku, tak dovnitř pomocí reproduktoru, takže si můžete zvuk přesytit bez toho, aby působil navenek příliš rušivě. Pokud si ho ale uvnitř zesílíte, můžete zapomenout na poslech něčeho jiného. Šíření hluku od podvozku a výfuku do interiéru v našem případě napomáhala i absence plata v kufru. Je až překvapivé, co tento kus poměrně tenkého materiálu umí odhlučnit, tedy pokud je.
Pokud ale auto, jak se říká, vezmete pod krkem, není problém dostat se až na průměrnou spotřebu 20 l/100 kilometrů. V našem případě, kdy jsme střídali jízdu dynamickou s ekonomickou, podle terénu, jsme se dostali na výsledný průměr 13,1 l/100 km. To může být pro mnohé šokující hodnota, s ohledem na jízdní výkon a emoce, které za to vůz poskytl, je to ale akceptovatelné.
Jízdní vlastnosti
Z hlediska jízdních vlastností se nedá novince prakticky nic vytknout. Skvěle drží na silnici, výborně zvládá zatáčky, řazení je jasné a přesné. Možná jen trochu tvrdší spojka může být pro někoho mínusem, ale průměrně zkušený řidič si zvykne během jedné jízdy. Počítat je třeba i s velmi citlivými brzdami a v rámci brzdění je skutečně vhodné je sešlapávat s citem dle odezvy vozu a ne tak, jak jsme zvyklí z jiného auta.
Ze specialit je potřeba uvést možnost nastavování jízdních režimů. Kromě obvyklých Normal, Eco a sport, obvyklých i u běžných provedení, přibývá u tohoto provedení ještě režim N. Ten auto přepne do sportovního režimu, kdy motor má ještě živější projev.
V individuálním nastavení je možné si upravit 3 úrovně reakce motoru na plynový pedál, 4 úrovně meziplynu, 3 úrovně odpružení, 3 úrovně tuhosti řízení, 3 úrovně stabilizačního systému a zvuk motoru hnedle 4 úrovně nastavení. 3 úrovně má i elektronická uzávěrka diferenciálu. Tento mix umožňuje nastavit auto pro prakticky všechny řidiče a na prakticky všechny terény a situace, ve kterých se auto může v mezích silničního zákona ocitnout.
Když říkám prakticky všechny, mám tím na mysli, že s ohledem na úzkoprofilové pneumatiky by určitě nastavení odpružení sneslo pro městský provoz na kostkách ještě jednu, nejměkčí úroveň nastavení, označovanou jinde jako komfort.
Jinak ale není autu co vytknout a pokud odpálíte světlemodrým tlačítkem režim N, pak už zažíváte čirou radost ze zrychlení a z toho, jak auto perfektně a bezprostředně reaguje na vaše pokyny.
Fanoušci zejména zimního sklouznutí ocení mechanickou ruční brzdu, která umožňuje pomoci autu projet zatáčku pod plynem v řízeném smyku, což je neopakovatelný zážitek a esence radosti.
Auto má samozřejmě obvyklé jízdní systémy a bezpečnostní asistenty. Zmínit můžeme třeba asistenta, upozorňující na vzdálenost od vozidla před váni, což je u tohoto dravečka užitečné, protože stačí se trochu více opřít o plynový pedál a hned máte před sebou něčí zadní nárazník.
Závěr:
Auto, kterému lze vytknout máloco. Je to model, který má jednoznačné určení a toto určení umí naplnit téměř beze zbytku.
i30 N je skvělým autem pro všechny osobnosti a řidiče, kteří milují rychlou jízdu a chtějí vzbudit zájem okolí. Právě v tomto modelu totiž budou nepřehlédnutelní, a to i v případě, že budou čekat na semaforu.
A to platí také pro ženy. Stále větší procento žen totiž dává přednost silným vozům a strojům obecně, tak proč ne právě tomuto modelu? Může se stát jejich nejlepším doplňkem, zaujmou, zvýší si sebevědomí, ale také se s ním skvěle vydovádí, zrelaxují a užijí si jeho specifické jízdný vlastnosti a originální zvuk.
Text a foto: Jan Švéda