Jak se loni prodávaly nová a ojetá auta víme. Dnes se podíváme, jak jsou na tom ta zánovní

Zánovní auta jsou vozy, které jsou ve věku do pěti let a jejich zdrojem jsou většinou firemní flotily a leasingové společnosti. Pro zájemce mohou být atraktivní svým nízkým věkem, ověřeným stavem, nízkým nájezdem kilometrů do 50 000 kilometrů a hlavně svou cenou.

O vývoji na trhu ojetých aut a problémech, které jsou potenciálně s jejich koupí spojeny, informujeme průběžně. Zvláštní kategorií aut, které už na silnicích nějakou dobu strávily, jsou tzv. zánovní auta. V jejich případě není při koupi od ověřeného prodejce problém ani s historií, stavem, nebo vykazovaným počtem ujetých kilometrů. Nabídka také s určitým zpožděním dobře odráží situaci na trhu nových vozů. Takže v loňském roce zánovních aut na českém trhu poprvé od covidu přibylo, ceny ale vzrostly minimálně.

V roce 2024 se na českém sekundárním trhu prodalo přes 82 tisíc zánovních aut, což oproti roku 2023 představuje nárůst celých 13 procent. Zánovní automobily velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů.

Jejich ceny navíc loni vzrostly ani ne o průměrnou inflaci 2,4 procenta. Vyplývá to z analýzy dat celého tuzemského trhu, provedené experty mezinárodní skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. „Při detailním pohledu je vidět, že výrazně roste nabídka dvou až tříletých aut z firemních flotil.

Na sekundární trh se dostávají vozy z let 2021 až 2022, kdy nastal postcovidový boom prodejů. To je velký rozdíl oproti minulým rokům, kdy si kvůli nízké nabídce nových aut lidé i firmy déle drželi své vozy, a tím pádem se do oběhu dostávalo méně těch zánovních.

Nyní je zřejmé, že se situace normalizuje,“ vysvětluje nárůst Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings, která jen loni prodala 15 650 zánovních vozů. Pro srovnání, nových aut se v loňském roce prodalo 232 tisíc, což byl 4,6procentní nárůst oproti roku 2023. „Ještě výraznější nárůst, o 11 procent, jsme zaznamenali v prodejích našich autocenter, když jsme loni prodali rekordních téměř 109 tisíc vozů,“ doplňuje Vaněček.

Průměrná měsíční nabídka zánovních automobilů na celém sekundárním trhu loni narostla z 15 800 na 18 700 aut. Medián ujetých km se snížil z 20 600 km na 19 900 km, stáří zůstalo na dvou letech. Mnohem déle ale vozy čekaly na nového majitele – takzvaný ukazatel „days in stock“ neboli počet dnů v inzertní nabídce, byl loni 84, zatímco v roce 2023 to bylo 69 dnů.

„Velmi zajímavým údajem je, že mediánová cena zánovního vozu loni vzrostla na 648 200 korun z předloňských z 636 300 Kč – tedy o něco méně, než činila meziroční inflace 2,4 %. To znamená, že auta ve skutečnosti nezdražila,“ poukazuje Petr Vaněček.

Zajímavé může být srovnání s okolními trhy. Například v Polsku se loni prodalo 167 tisíc zánovních vozů, tedy o 51 procent víc než v roce předchozím. Oproti tomu na Slovensku prodeje také rostly, ale o „pouhých“ devět procent na 30 200 aut.

Další zajímavé srovnání se může také zaměřit na palivo

Z loni prodaných zánovních vozů spalovalo 57,6 % benzin a pouhých 28 procent naftu. To je velký rozdíl oproti celému trhu ojetých vozů. Na něm mají diesely 43procentní a benziny 54procentní podíl. Úbytek nafťáků do značné míry kompenzuje více než 60procentní nárůst hybridů – ty loni dosáhly na hranici osmi procent trhu zánovních vozů, když se jich prodalo 6,5 tisíce.

V případě elektromobilů jejich prodeje narostly oproti roku 2023 dvojnásobně. Představuje to 4 400 vozů, což stačilo na téměř 5,5procentní podíl. Je to výrazně více, než činí průměr celého trhu ojetých vozů, na němž bateriové elektromobily představovaly v roce 2024 necelé jedno procento trhu (0,8 %), hybridy pak asi 1,5 procenta.

Tento rozdíl může být do značné míry vysvětlen tím, že zánovní vozy jsou převážně zakoupeny firmami, které buď elektromobily kupují jako součást firemního image, nebo čerpaly na nákup dotace. Mediánová cena zánovního elektromobilu přitom byla loni necelých 860 tisíc korun, zatímco v roce 2023 to bylo o 100 tisíc korun víc. Dvouleté stáří ojetých elektromobilů přitom loni zůstalo nezměněné. O něco se zvýšil nájezd ujetých kilometrů z 15 na 17 tisíc kilometrů. Nejprodávanější značkou bateriových elektromobilů bylo BMW, následované Škodou a Mercedesem.

Plynová alternativní paliva – propan-butan LPG a zemní plyn CNG – v segmentu zánovních vozů pouze paběrkují s 0,8, respektive 0,3procentním podílem.

Nejprodávanější značkou zánovních aut zůstává v Česku Škoda s 28procentním podílem, hned sedm z deseti nejprodávanějších modelů jsou škodovky. Počínaje Fabií na prvním místě přes druhou Octavii, třetí Scalu, čtvrtý Kamiq, pátý Karoq, šestý Kodiaq až po sedmý Superb. Mediánová cena škodovek pak byla 554 tisíce korun.

Ve značkách s velkým odstupem následuje BMW s podílem 7,7 procenta, jehož nejprodávanějšími modely jsou „pětka“ a „trojka“. Jejich mediálnová cena byla téměř trojnásobná – 1,457 milionu Kč. Značky v dalším pořadí už mají minimální odstupy – VW má 7,4 % trhu (nejprodávanější je Golf), Mercedes 7,1 %, Hyundai 6,6 % (nejprodávanější i30 a Tucson), Toyota 5,8 %. Sedmá Kia už odskakuje s 3,6 %, následuje Audi s 3,5 a Volvo s 3,2. První desítku uzavírá značka Peugeot s 2,5procentním podílem.

Zdroj: Aures Holdings, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code