Lexus představil nejmenší hybridní model LBX

LBX je zkratkou pro „Lexus Breakthrough Crossover“ – kompaktní SUV, které rozšiřuje záběr značky Lexus o nový segment trhu.

„Lexus LBX by se v Evropě měl stát jedním z pilířů naší nabídky a jsme si jistí, že vzhledem k produktové síle tohoto vozu se mu bude i v ČR velmi dobře dařit. Naše objemové ambice jsou proto jen ty nejvyšší, chtěli bychom prodávat více než 300 vozů ročně a stát se lídrem prémiového B-SUV segmentu,“ říká Jakub Květoň, manažer značky Lexus v ČR.

Exteriér – nová identita

Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit vůz charakterem spíše uvolněný než formální, vyzařující originální a suverénní styl. Model LBX měří na délku 4190 mm, je široký 1825 mm, vysoký 1545 mm a vyjíždí na podvozku s rozvorem 2580 mm.

Nejnápadnějším designovým prvkem je nové uspořádání přídě s „rozdělením“ vřetenovité masky chladiče – charakteristického znaku designu poslední dekády. Maska byla sjednocena do jediného lichoběžníkového tvaru pod úzkým otvorem vedeným napříč pod náběžnou hranou kapoty, zde s propojením štíhlých jednotek světlometů. Tento prvek, který se představil u vývojové studie LF-S z roku 2003, se počátkem nultých let stal charakteristickým stylistickým znakem sériových modelů Lexus.

Hladce navazující maska je aerodynamická a pomáhá uhlazovat proudění vzduchu ve svislém směru i kolem boků vozidla. Nová podoba světlometů vytváří nápadný světelný podpis se světly denního svícení a ukazateli směru zabudovanými do společného modulu. V tomto novém uspořádání se změnil i výrazný tvar „L“, který nově nesměřuje dovnitř, ale opačným směrem, aby odpovídal postavení ukazatelů směru.

Přední sloupky se posunuly o něco dozadu, a tak se opticky kompaktnější kabina a delší kapota promítly do sportovnějšího profilu vozu. Vytažené lemy blatníků přitahují pozornost k velkým 18″ kolům a pneumatikám; na druhé straně krátké převisy a výrazné utažení ploch kolem zadních dveří poukazují na hbité a dynamické jízdní schopnosti.

Přemístěním registrační značky dolů na nárazník vyniklo písmenné označení LEXUS, zasazené do ničím nenarušené plochy výklopné zádě. Podobně opticky výraznější je i nejnovější provedení typické světelné lišty Lexus ve tvaru písmene „L“ s méně nápadnými směrovými a couvacími světly ve zhasnutém stavu.

Paleta barev karoserie zahrnuje živé odstíny a povrchové úpravy Lexus „Sonic“ s hlubokým leskem. Pro výbavové linie Emotion a Cool je možné objednávat dvoubarevné lakování LBX, zde v kombinaci libovolného odstínu karoserie s kontrastní černou střechou.

Jízdní vlastnosti – nová platforma

LBX je prvním modelem značky, který bude postaven na jedné z variant podvozkové platformy Lexus GA-B pro kompaktní vozy. Výhody uvedené platformy zahrnují nízké těžiště, široký rozchod, krátké převisy a vysokou tuhost karoserie.

K vyšší tuhosti karoserie přispívají strukturální lepidla a technika svařování s krátkou roztečí mezi svary, jakož i rozmístění výztuh a zpevňovacích prvků. Současně se podařilo zachovat nízkou hmotnost vozidla používáním lehkých materiálů, jako je např. hliníková kapota nebo lehké komponenty z lisovaného plastu v oblasti kolem podběhů kol, dveřních prahů a dole po stranách dveří. K výrobě středových sloupků a výztuh nárazníku se používá pevná a současně lehká ocel lisovaná za tepla.

Snížená poloha sezení (pouze 285 mm nad zemí) posiluje u řidiče pocit souznění s vozem, navíc se zachováním příkladného výhledu za volantem, tak důležitého zejména při jízdě ve městě.

Konstrukce zavěšení předních i zadních kol je řešena ve prospěch vysoké tuhosti a nízké hmotnosti, a tak se LBX chlubí agilním a stabilním projevem a reakcemi řízení v zatáčkách v kombinaci s jízdním komfortem. Ve všech provedeních se používají vzpěry McPherson na přední nápravě; u verzí s pohonem samotných předních kol je na zadní nápravě torzní příčka, zatímco LBX s pohonem všech kol používá dvojité lichoběžníkové uspořádání.

Součástí elektronicky řízeného brzdového systému je funkce regulace postavení karoserie při brzdění vozidla. Ta automaticky vyvažuje rozdělování brzdné síly mezi nápravy s cílem potlačovat zanořování přídě vozidla a zachovat lineární odezvu, důležitou pro sebejisté ovládání vozu. Také pomáhá potlačovat náklony vozidla v zatáčkách, kdy zachovává pohodlné a stabilní postavení karoserie a současně potlačuje vibrace.

Pohon – nová generace Hybrid drive

Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož součástí je kompaktní a lehký tříválec 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány, což platí i pro převodovku a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem, zajišťující výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, resp. vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV.

Spalovací motor vykazuje špičkovou termodynamickou účinnost, která se opírá o technologii vysokorychlostního spalování a konstrukční řešení v podobě přímých sacích kanálů nebo laserového opracování ventilových sedel na straně sání. Z dalších klíčových vlastností jmenujme ultra lehké písty navržené pro běh za vysokých otáček nebo inteligentní elektronický systém proměnného časování ventilů. Maximální výkon plně hybridní soustavy pohonu činí 136 k (100 kW) a nejvyšší točivý moment dosahuje 185 Nm.

Součástí pohonu je i nová převodovka. Uložením přepracované jednotky řízení energie přímo nad převodovku bylo možné u LBX zachovat nízkou křivku kapoty. Další prostorovou úsporu přinesly dva motorgenerátory uložené na samostatných hřídelích ve prospěch zkrácení celého hnacího ústrojí.

Baterii typu NiMH tvoří zcela nový bipolární modul s nižší hmotností i rozměry, přestože baterie dodává vyšší výkon při mnohem rychlejší odezvě. Baterie tak podporuje jízdní schopnosti vozidla a stojí nejen za okamžitým zrychlováním, připomínajícím bateriové elektromobily, ale i nízkou spotřebou paliva LBX. Těží přitom z přepracovaného systému chlazení, který přispívá k delší životnosti i výkonu baterie.

Hnací ústrojí bylo odladěno ve prospěch příjemných jízdních schopností ve městě i na okreskách plných zatáček, kdy zajišťuje precizní ovladatelnost a lineární zpětnou vazbu při zrychlování, lépe sladěnou s používáním akceleračního pedálu. Jízdní vlastnosti vylepšuje i systém řízení hybridního pohonu, který věrně slaďuje zvuk motoru s akcelerací vozidla. Díky uvedeným vylepšením hybridního systému lze čistě elektrický režim jízdy využívat i za vyšších rychlostí a na delší vzdálenost, což se promítá do celkové provozní hospodárnosti LBX.

LBX nabízí volitelný pohon všech kol Lexus E-Four, jehož součástí je dodatečný elektromotor na zadní nápravě. Při rozjezdech, v zatáčkách a na kluzkých površích systém automaticky rozděluje hnací sílu na zadní kola, a přispívá tak k jízdní stabilitě a pocitu jistoty za volantem.

Péči věnovali konstruktéři Lexus i potlačení hladiny hluku a vibrací. Jedná se např. o vyvažovací hřídel motoru ke snížení vibrací, které by mohly způsobovat dunivé zvuky v kabině. Konstruktéři se dále zaměřili na tlumicí plechy dveří k potlačení vysokofrekvenčního hluku při současném důrazu na nižší frekvence pro hutný a příjemný zvuk při zavírání. K potlačení vibrací a hluku od vozovky v prostoru střechy posloužil tmel s vysokými tlumicími schopnostmi společně s velkou tlumicí vložkou z vysoce účinné izolační hmoty.

Další opatření zahrnují těsnění kolem celé hrany kapoty a zvukově izolační a akusticky pohltivé plechy, vložky, výlisky a pěnu na mnoha klíčových místech po celém vozidle. K potlačování hluku a vibrací pod vozidlem napomáhají strukturální lepidla s vysokými tlumicími schopnostmi, která rovněž zvyšují celkovou tuhost vozidla.

Interiér – jednoduchost a elegance

Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit jednoduchý a kultivovaný interiér navozující pocity a atmosféru jako v modelu vyšší třídy. Tento efekt staví na třech klíčových prvcích: dobrém výhledu ven ve spojení s jednoduchým a hladkým přístrojovým panelem; pocitu prostorného a širokého interiéru; a nápadném středovém panelu.

O prémiové kvalitě a pečlivém zpracování detailů svědčí nabídka čalounění a dekorů příjemných na pohled i na dotek. Kromě špičkové semi-anilinové kůže je možné zvolit interiér bez použití materiálů zvířecího původu s využitím syntetické kůže a materiálů pro čalounění sedadel a volantu, řadicí páky a výplní dveří.

LBX dále zaujme novými dekorativními výplněmi Tsujusami se vzhledem dřevěného uhlí, k jejichž výrobě se používá nová technika kladení několika vrstev k vytvoření nápadné textury povrchu s trojrozměrným efektem. Ambientní osvětlení napomáhá vyvolat efekt Omotenashi, tedy vřelou přívětivost k navození podobných pocitů jako v pohodlí vlastního domova. Systém osvětlení s akcentem na různé části kabiny nabízí na 50 barevných odstínů uspořádaných do motivů k navození odlišné nálady.

Kokpit řidiče je jedním ze zhmotnění koncepce Lexus Tazuna, která se poprvé představila v SUV střední třídy Lexus NX. Podle těchto zásad jsou klíčové ovládací prvky a zdroje informací rozmístěny bezprostředně kolem řidiče, aby se při jejich používání minimalizovaly pohyby rukou i očí. Řidič se tak může lépe koncentrovat na samotné řízení s co nejmenším odváděním pozornosti. Přesné výpočty pozice a úhlu volantu se promítly do neocenitelného pocitu kontroly z pohledu řidiče.

Z koncepce Tazuna vychází i nový plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″, který se v rámci značky představuje vůbec poprvé. Uspořádání a zvýraznění jednotlivých ukazatelů a dat se mění podle zvoleného jízdního režimu včetně možnosti vlastního nastavení podle osobního vkusu a potřeb. Ve výbavě na přání dále najdeme head-up displej.

Vzhledem ke kompaktním rozměrům LBX je od volantu výhled prakticky na celé vozidlo ve všech směrech, což jen podporuje sebejistotu, pohodlí a kontrolu z pohledu řidiče. Křivky kapoty a předních sloupků společně s jejich umístěním pomáhají eliminovat slepá místa při zachování výhledu dolů ve prospěch preciznějšího vedení stopy.

Horizontální přístrojový panel s čistými a jednoduchými křivkami napomáhá zajistit široký a ničím nerušený výhled. Po obou stranách hladce navazuje na výplně dveří, kdy u předních pasažérů evokuje pocit obklopení při zachování velkorysé a vzdušné atmosféry. Nízká poloha sezení rovněž u řidiče posiluje pocit souznění s vozem, navíc s velkorysou nabídkou prostoru v oblasti kolen. Zadní sedadla jsou umístěna o něco výše než sedadla přední, což umožňuje mimo jiné dobrý výhled všech členů posádky.

Nápadný je středový panel s velkým dotykovým displejem multimédií, který je mírně skloněn dozadu, aby hladce navazoval na celou konstrukci. Středový panel s měkkým čalouněním na bocích je vybaven dvěma držáky na nápoje, několika úložnými místy a USB porty pro připojení a nabíjení mobilních zařízení.

Objem zavazadlového prostoru pod skládacím krytem zavazadelníku činí 332 litrů (u provedení FWD s nesklopenými zadními sedadly) – postačuje tedy s rezervou k uložení dvou 75litrových kufrů.

Multimédia a infotainment

LBX je vybaveno nejnovějším systémem Lexus Link Connect, k jehož ovládání slouží 9,8″ dotykový displej.

Součástí uvedeného systému je cloudová navigace podporující plánování tras na základě dopravních informací v reálném čase včetně odhadu případných zpoždění. Praktický je i systém hlasového ovládání „Hey Lexus“, který reagujíce na hlasové příkazy řidiče a předního spolujezdce, a to i v češtině.

K propojení chytrých telefonů je připravena bezdrátová a kabelová technologie Apple CarPlay, resp. Android Auto (pouze prostřednictvím kabelu). Uživatelské pohodlí zvyšuje i volitelně dodávaný digitální klíč. Technologie kompatibilní s chytrými zařízeními Apple a Android umožňuje majitelům snadno odemykat a spouštět vozidlo pomocí samotného chytrého telefonu. Telefon ani není nutné vyndávat z kapsy nebo tašky, stačí jej mít u sebe. Digitální klíč je dokonce možné sdílet s dalšími osobami, a umožnit jim tak přístup k vozidlu nebo jeho používání.

LBX podobně jako nejnovější modely Lexus podporuje bezproblémové dálkové aktualizace softwaru (over-the-air) multimediálních a bezpečnostních systémů. Vlastník vozidla tak využívá veškerých výhod nových verzí bez nutnosti navštívit servis Lexus.

Mark Levinson, exkluzivní audio partner značky Lexus, navrhl pro tento model volitelný prémiový systém ozvučení se 13 optimálně rozmístěnými reproduktory. Součástí audiosystému je i subwoofer zabudovaný do výklopné zádě tak, aby nezmenšoval nabídku místa pro zavazadla.

Výbava

Řada LBX umožňuje volit ze čtyř různých „atmosfér“ (nad rámec základní výbavové linie): Elegant a Relax se zaměřením na kultivovanou atmosféru, resp. Emotion a Cool se sportovnějším a dynamičtějším charakterem.

Základní provedení LBX má ve standardní výbavě celou řadu technologií, které jsou u některých konkurenčních modelů pouze za příplatek. Jde zejména o široký soubor systémů aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení, které jsou obsaženy v nejnovější generaci paketu Lexus Safety System +.

Z prvků na přání jmenujme např. 12,3″ digitální přístrojový štít navržený v souladu s koncepcí kokpitu Tazuna, head-up displej, dálkové parkování vozidla, digitální klíč, prémiový systém prostorového ozvučení Mark Levinson, technologii čištění vzduchu nanoe-X od firmy Panasonic nebo elektrické ovládání výklopné zádě.

Modely v provedení Emotion a Cool jsou nápadné dvoubarevným lakováním a 18″ litými koly s broušenými povrchy. Verze Elegant a Relax na druhé straně přinášejí jednobarevný odstín karoserie v kombinaci s lesklými 18″ koly.

Co se vnitřní výbavy týče, model Emotion zaujme čalouněním perforovanou umělou kůží na sedadlech, středovém panelu a ve výplních dveří, vždy s červenými akcenty a kontrastním prošíváním.

V případě LBX Elegant je použita umělá kůže v jemném hnědém odstínu Forest nebo světle pískovém Ammonite, kterou najdeme ve výplních dveří, na přístrojovém panelu, měkkých bocích středového panelu a na čalounění sedadel. Ve variantě Relax je možné volit mezi hnědou (Saddle Tan) a černou semi-anilinovou kůží s výrazným prošíváním Tatami.

LBX Cool – tedy top model s dynamickým ztvárněním – přináší čalounění kabiny v kombinaci materiálu Ultrasuede a kůže (v odstínu černá/tmavě šedá) včetně hnědých detailů a prošívání v odstínu mědi.

Pro zájemce o ještě výraznější úpravy LBX podle vlastního vkusu je připravena nová služba Lexus Bespoke Build, umožňující upravit si vůz prostřednictvím detailů na míru. V rámci zakázkových úprav je možné změnit barvu bezpečnostních pásů, jakož i vyšívané vzory na čalounění a barvu prošívání nebo dekorativní výplně.

Nabídka prémiových materiálů zahrnuje jemnou anilinovou kůži – luxusní kožený materiál, který je v rámci modelové nabídky Lexus k dispozici pouze pro LBX a vlajkový sedan LS – nebo materiál Ultrasuede v různých barevných kombinacích.

Bezpečnostní  asistenční systémy

LBX využívá komplexní soubor bezpečnostních prvků a systémů na podporu řízení v rámci nejnovější generace paketu Lexus Safety System+ 3. Vozidlo tak disponuje různými systémy k rozpoznávání rizika nehody, které upozorňují řidiče a podle potřeby automaticky zasahují do řízení a regulují brzdný účinek i hnací sílu. Napomáhají tak se nehodám zcela vyhnout, nebo alespoň snížit jejich případné dopady.

Ke klíčovým prvkům výbavy patří předkolizní bezpečnostní systém s asistentem pro odbočování na křižovatkách, dynamický tempomat řízený radarem, asistent semi-autonomní jízdy / systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu a systém rozpoznávání dopravních značek.

K dalším prvkům na podporu bezpečnosti řízení, snazšího manévrování a menší únavy řidiče patří elektrické otevírání bočních dveří (E-Latch) s asistentem pro bezpečné opuštění vozidla, systém monitorování řidiče, inteligentní parkovací senzory s funkcí automatického brzdění, systém monitorování provozu za vozidlem a sledování slepého úhlu.

Na přání budou k dispozici i další prvky bezpečnosti, jako např. systém upozorňování na křižující objekty před vozidlem nebo panoramatické zobrazení okolí vozu. Stresu při manévrování s vozidlem na úzká parkovací místa může řidiče zbavit volitelný systém dálkového parkování; jeho prostřednictvím může řidič zaparkovat vozidlo na dálku za použití chytrého telefonu.

K lepšímu výhledu řidiče za nepříznivého počasí napomáhá nový stěrač s integrovanými ostřikovacími tryskami, který se již představil ve vlajkových modelech Lexus LC a LS. Stěrač rozstřikuje kapalinu přímo z lišty, a zajišťuje tak důkladnější a rychlejší očistu čelního skla.

LBX – Hlavní technické údaje

• Rozměry: 4190 mm (délka) × 1825 mm (šířka) × 1545 mm (výška)
• Pohotovostní hmotnost: 1280 kg
• Velikost zavazadelníku: 332 litrů
• Max. hmotnost přívěsu (nebrzděného): 750 kg
• Motor: zážehový tříválec 1,5 litru
• Převodovka: elektronická převodovka s plynule měnitelným převodem
• Celkový systémový výkon: 100 kW / 136 k
• Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
• Průměr otáčení: 10,4 m

Výroba LBX bude v návaznosti na světovou premiéru spuštěna koncem roku 2023. Prodeje v Evropě včetně českého trhu a na vybraných světových trzích by měly být zahájeny počátkem roku 2024.

Služba zakázkových úprav bude na vybraných trzích uvedena po zahájení prodeje LBX v roce 2024.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code