Lexus představil nový koncept
LF-Z Electrified je vývojová studie předznamenávající budoucí vývoj designu Lexus ve snaze dosáhnout jednoduchých a poutavých tvarů, které staví na výrazných proporcích a markantním vzhledu. Celek tvoří hladká část kabiny s nízkou přídí a vrcholem v zadní části – tedy v provedení pro elektromobily charakteristické. Velká kola se posunula do samotných rohů karoserie ve snaze snížit těžiště a dosáhnout široce rozkročeného postoje vozidla. Má za cíl prezentovat jízdní schopnosti, design a technologie, které Lexus hodlá uvést do roku 2025. Využívá zkušeností nabytých při vývoji sportovních vozů a elektrifikovaných pohonů.
Výrazné vnější tvary karoserie ještě více akcentují emotivní stránku, která je se značkou Lexus spojována. Čistý a jednoduchý horizontální design na zádi vozidla je spojen s tvarem akcentujícím velká kola. Tenká horizontální sdružená světla na zádi vozu používají nové logo Lexus. Hladká návaznost mezi kapotou a předními (resp. zadními) dveřmi evokuje v kabině pocit čistého a vysoce kvalitního prostoru. K pocitu otevřenosti uvnitř kabiny napomáhá i skleněné panoramatické střešní okno.
Při návrhu koncepce kokpitu Lexus ‚Tazuna‘ byl vzorem vztah mezi koněm a jezdcem, resp. předávání povelů prostřednictvím otěží – zde jde o provázání spínačů na volantu a head-up displeje. Řidič může intuitivně ovládat funkce vozidla a sledovat potřebné informace bez nutnosti odklánět zrak od vozovky při zachování plného soustředění na dopravní situaci. Přístrojový panel a další prvky najdeme relativně nízko vzhledem k poloze cestujících. Informační zdroje řidiče, tedy head-up displej s podporou rozšířené reality (AR), ukazatele, dotyková obrazovka multimédií i další prvky, jsou spojeny do jediného modulu. Ovládací prvky systému řízení jsou naopak seskupeny kolem volantu. Použité uspořádání naznačuje stylistický směr nové generace interiérů Lexus s lepším výhledem kupředu a přirozeným vedením úhlu pohledu řidiče směrem vpřed.
Umělá inteligence
Technologie umělé inteligence na palubě LF-Z Electrified zajišťují nepřetržitou podporu a ujímají se též aktivní role svojí schopností učit se na základě preferencí řidiče a jeho typického chování. Jedním z prvků usnadňujících řízení je hlasová komunikace.
Funkce rozpoznávání hlasu využívá nejnovější technologie umělé inteligence k rozpoznávání zvyklostí a preferencí řidiče s cílem si je osvojit a přizpůsobit se jim; následně poskytuje podporu např. v rámci plánování tras nebo poskytování informací o cílovém místě. Uvedená interaktivní vazba je dialogem umělé inteligence s řidičem pro ještě vyšší požitek z jízdy a podporu ve formě asistenta životního stylu.
Pomocí digitálního klíče lze vozidlo snadno zpřístupnit členům rodiny nebo přátelům bez nutnosti předávat fyzický klíč. Některé funkce vozidla (zamykání a odemykání dveří) je také možné ovládat pomocí chytrého telefonu. Funkce zpřístupnění vozidla pomocí digitálního klíče usnadňuje využívání služeb různých poskytovatelů, kdy si řidič může např. nechat doručit balíček do vozidla nebo své vozidlo sdílet s ostatními.
Dveře používají konstrukci s elektronickou západkou (E-Latch). Když se k vozidlu blíží řidič nebo pasažér s klíčkem v kapse, automaticky se vysune klika dveří; dveře lze poté odemknout a hladce otevřít pouhým dotykem senzoru uvnitř kliky. Při opouštění vozidla se dveře otevírají stiskem příslušného spínače. Senzory na vozidle monitorují okolní prostor a varují před blížícím se vozidlem či cyklistou, aby zamezily nehodě při vystupování z vozu.
Panoramatické střešní okno je vyrobeno z elektrochromatického skla s možností nastavit si podle potřeby stupeň zaclonění; okno rovněž disponuje funkcí zatemnění nebo osvětlení simulujícího noční oblohu. Dotykový panel uprostřed střechy usnadňuje komunikaci předních a zadních pasažérů; zadní sedadla jsou vybavena masážní funkcí a nastavováním sklonu.
Nová generace audiosystému Mark Levinson zajišťuje v akustickém prostoru kabiny ozvučení na úrovni mezinárodních koncertních síní. Díky preciznímu nastavení reproduktorů je zaručena ideální reprodukce hudby z pohledu řidiče i zbytku posádky. Funkce akustického managementu s potlačováním hluku dokáže odfiltrovat zvuky kolem kabiny, čímž usnadňuje konverzaci cestujících na palubě vozu.
Pohon LEXUS LF-Z ELECTRIFIED
Koncept LF-Z Electrified používá podvozkovou platformu EV. Oproti klasickému provedení pohonné jednotky se spalovacím motorem a převodovkou není nutné řešit díky optimálnímu umístění baterie a elektromotoru omezení daná pohonem kol. Umístěním baterie podélně pod podlahou narůstá tuhost konstrukce vozidla a snižuje jeho těžiště; zároveň se lépe pohlcuje hluk i vibrace od povrchu vozovky. Použitý přístup napomáhá k lepšímu odhlučnění a jízdnímu pohodlí a přispívá k vytvoření prostornější a pohodlnější kabiny.
Od běžných automobilů se odlišuje i novým systémem řízení pohonu všech kol DIRECT4. Ten umožňuje zcela nezávisle regulovat rozdělování hnací síly elektromotoru na všechna čtyři kola. Systém aktivně přechází mezi pohonem samotných předních kol, samotných zadních kol, resp. pohonem všech kol podle aktuální situace ve prospěch maximální jízdní stability. Reaguje na způsob ovládání akceleračního pedálu a volantu ve snaze zajistit co nejlepší jízdní schopnosti při průjezdu zatáček v souladu s potřebou řidiče.
Soustava řízení je elektronická, tj. bez mechanické vazby mezi volantem a tyčí řízení. Výsledkem je bezprostřednější vazba mezi ovládáním volantu a hnací silou, kdy může vozidlo zatáčet při menším úhlu natočení volantu v reakci na jízdní podmínky. Výhody této propracované technologie se projevují vyšší přesností řízení. Čistě elektronický systém dále filtruje nežádoucí vibrace od povrchu vozovky, nicméně při zachování požadované citlivosti řízení pro příjemné ovládání vozidla.
Lexus souběžně vyvíjí luxusní vozidla s hybridním elektrickým pohonem a supersporty LFA. Od uvedení hybridního modelu RX 400h v roce 2005 značka prodala bezmála dva miliony vozů a Lexus dnes v cca 90 zemích světa nabízí devět hybridních a čistě elektrických modelů.
Pod stupňujícím se tlakem na přechod k elektromobilitě jsou dnes všechny automobillky. Lexus má v plánu do roku 2025 nabízet elektrifikovaná provedení všech svých modelů, včetně 20 nových nebo modernizovaných modelů. Z toho minimálně 10 čistých elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a hybridů s autonomním dobíjením (HEV). Bude se jednat hlavně o sedany i SUV, ale současně bude zkoušet sportovní modely a vozy určené pro cestování s osobním řidičem, nebo i modely ve zcela nových kategoriích. Očekává, že v roce 2025 budou elektrifikované vozy tvořit přes polovinu celosvětových prodejů značky.
Zdroj: Lexus, Toyota Central Europe – Czech