15. ledna 2025, Gaydon, Warwickshire: Model Vantage Roadster značky Aston Martin doplňuje světově uznávaný Vantage Coupe, aby svým uživatelům poskytl pocit svobody a zážitek z jízdy s otevřenou střechou.
Novinka navazuje na tradici otevřených vozů Aston Martin Vantage, která sahá 75 let zpět. Pod názvem Vantage byl v roce 1950 uveden upgrade motoru pro model DB2. Tento kit, dostupný jak pro kupé (známé jako „saloon“), tak pro kabriolet (nazývané „drophead coupe“), obsahoval větší karburátory a vyšší kompresní poměr, což zvýšilo výkon 2,6litrového dvouvačkového motoru ze 105 koní na úctyhodných 125 koní.
Pohon novinky zajišťuje motor 4.0 V8 Twin-Turbo s výkonem 665 k a točivým momentem 800 Nm, který přináší stejný výkon a dynamiku jako verze Coupe. Díky otevřené karoserii však zaručuje intenzivnější zážitek z jízdy. Vantage Roadster tím přidává novou úroveň emocí a dále zvyšuje přitažlivost tohoto tradičně pojatého, ale přesto moderního britského sportovního vozu.
Exteriér
Střecha se snadno skládá za sedadla, aniž by bylo nutné používat objemný a těžký zajišťující kryt. Samotná kompaktní střecha se sklápí do tvaru písmene „Z“ a díky tomu je lehčí i rychlejší než objemná střecha se stahováním do písmene „K“. Navíc u ní není potřeba zajišťující krycí díl, což dále snižuje hmotnost a těžiště.
Střechu modelu Vantage Roadster lze otevřít nebo zavřít při rychlosti do 50 km/h, přičemž celá operace trvá pouhých 6,8 s. Jedná se o nejrychlejší plně automatický mechanismus skládací střechy na trhu. Tuto elegantní operaci lze navíc provést, jakmile sedíte ve voze, anebo na dálku pomocí klíčku, pokud se uživatel nachází ve vzdálenosti do dvou metrů od vozu.
Střecha obsahuje plných osm izolačních vrstev, takže hladina hluku v kabině je při natažené střeše srovnatelná s kupé Vantage a dále umožňuje mimořádně rychlé ovládání.
Dokonce i konstrukce na ochranu při převrácení byla pečlivě optimalizována tak, aby byla co nejpevnější a nejlehčí. Hliníková konstrukce pro ochranu při převrácení Roll-Over and Protection System (ROPS) je vytvořena procesem, který kombinuje odlévání a lisování a vytváří tak strukturu, která je robustní, lehká a skladná.
Pro model Vantage Roadster bylo zásadní, aby si zachoval působivost a eleganci sesterského vozu Vantage Coupe, včetně nezaměnitelných linií, bez ohledu na to, zda je střecha natažená nebo skrytá. Silně skloněné čelní sklo se spojuje s vysokým pontonem karoserie a vytváří proporčně čistý profil sportovního vozu.
Víko zavazadlového prostoru se mírně svažuje a končí nápadným zadním spoilerem. Rozšířené blatníky zůstaly jako u kupé, stejně jako zvětšený otvor s charakteristickou mřížkou chladiče Aston Martin, která zvyšuje průtok vzduchu motorem o téměř 30 %.
Zájemci o vůz mají na výběr velmi širokou paletu odstínů jednotlivých částí, které lze mezi sebou kombinovat. Přibyly tři nové barvy karoserie: Iridescent Sapphire, Satin Iridescent Sapphire a Bronze Flare. Kombinovat je lze se střechou v černé, červené, modré nebo černo-stříbrné barvě. Pro další zvýraznění se nabízí 21 doplňkových odstínů. K dispozici jsou čtyři typy 21palcových kol, která existují v různých povrchových úpravách, pro brzdové třmeny se dodává sedm laků.
Další možnosti individualizace na míru nabízí služba Q by Aston Martin. Objednat lze vše od jednoho malého rozlišujícího detailu až po kompletní návrh a výrobu komponentů zcela na míru.
Interiér
Vantage Roadster je, stejně jako jeho protějšek Coupe, nejnovějším modelem vybaveným novou generací palubního systému Aston Martin. Infotainment vznikl od základu zcela ve vlastní režii automobilky a poprvé se představil v modelu DB12. Systém kombinuje plně integrovaný víceobrazovkový systém s plnou online konektivitou a jeho základem je 10,25“ dotykový displej Pure Black s plně kapacitním ovládáním jedním i více prsty. Řadu funkcí mají ovšem na starosti fyzické spínače, nechybějí například tlačítka pro klíčové mechanické operace volby převodovky, pohonu, topení a ventilace.
K dispozici jsou také ovladače podvozku, ESP a výfuku, nastavení systémů aktivní bezpečnosti a kontroly vzdálenosti při parkování, takže nejpoužívanější prvky lze ovládat intuitivně a bez nutnosti spustit oči z vozovky. Nechybí aplikace Aston Martin pro chytré telefony s operačními systémy iOS a Android pro interakci, ovládání a zpětnou vazbu k vozu Vantage.
Model Vantage Roaster je standardně vybaven 390Wattovým audiosystémem Aston Martin s 11 reproduktory. Tato souprava, vyvinutá s využitím pokročilého hardwaru, disponuje režimem prostorového zvuku QuantumLogic® pro zcela pohlcující zvukovou kulisu. Pro nejnáročnější příznivce hudby, kteří zvukový doprovod za jízdy považují za skutečně významný, je připraven volitelný systém vyvinutý s partnerem značky Aston Martin v oblasti audia, společností Bowers & Wilkins. Tento výjimečný hifi systém, akusticky přizpůsobený objemu a tvaru interiéru modelu Vantage Roadster, využívá technologie a inovace, které lze nalézt v celosvětově uznávaných reproduktorech Bowers & Wilkins.
Pohon
Model Vantage Roadster byl navržen a vyvíjen paralelně s modelem Vantage Coupe. Získal tak jeho dynamické vlastnosti a zároveň je Roadster plnohodnotným modelem sám o sobě. Oproti předchozímu modelu Vantage Roadster dosahuje 4,0litrový motor V8 Twin-Turbo speciálně upravený pro použití ve vozech Aston Martin nárůst výkonu o 155 k a točivého momentu o 115 Nm, a to díky větším turbodmychadlům, upravenému tvaru vačkových hřídelí a optimalizovanému kompresnímu poměru. Nejvyšší výkon 665 k a ohromující točivý moment 800 Nm se přenášejí přes osmistupňovou samočinnou převodovku, umožňující řazení pádly na volantu, a přes elektronicky řízený samosvorný diferenciál výhradně na zadní kola. Toto řešení umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a maximální rychlost 325 km/h. Díky skládací střeše si cestující mohou vychutnat nezaměnitelný burácivý zvuk motoru V8 vycházející z dramaticky skloněné kapoty a koncovek výfuku.
Podvozek
Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou ultrapevné a lehké hliníkové konstrukce, pokryté kompozitními panely karoserie, je v poměru 49:51. Podmínkou bylo zachování co nejnižší hmotnosti verze Roadster ve srovnání s Coupe a zajištění tuhosti karoserie na mimořádně vysoké úrovni i bez střechy. To vše poskytuje Vantage Roadsteru ideální základ pro naladění podvozku.
Zavěšení kol vychází z konceptu používaného v závodních vozech, s lichoběžníkovou přední a víceprvkovou zadní nápravou, vinutými pružinami a adaptivními tlumiči Bilstein DTX (s vyladěním na míru).
Brzdové kotouče o průměru 410 mm vpředu (s karbon-keramickými kotouči) a šestipístkové třmeny zajišťují, že Vantage Roadster dokáže zpomalovat ještě rychleji než zrychlovat – a to opakovaně. Potřebnou přilnavost zajišťují na zakázku vyrobené pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5, speciálně vyvinuté společností Michelin a vyladěné experty automobilky Aston Martin. Běhoun tvoří směs přizpůsobená specifickým požadavkům modelu Vantage. Pneumatiky poskytují nejen prvotřídní přilnavost na suchu i na mokru, ale také vynikající cit pro řízení a progresivní vlastnosti pro předvídavou jízdu na hraně adheze.
V neposlední řadě byla pozornost věnována také pérování, aby se zohlednila změna hmotnosti i jejího rozložení. Ačkoli jsou tyto změny minimální, skutečnost, že Vantage Roadster má překalibrovaný software pro zadní tlumiče a nově vyladěné uchycení vzadu umístěné převodovky, jen ukazuje, jak daleko inženýři automobilky Aston Martin zašli, aby zajistili, že se z kupé do roadsteru přenese to podstatné z vynikajících jízdních vlastností.
Kdy?
Dodávky modelu Vantage Roadster budou zahájeny ve 2. čtvrtletí roku 2025. Novinka se připojí ke svému sourozenci kupé, modelům DB12 a DB12 Volante, vrcholnému kupé Vanquish, k DBX707, supersportu mezi SUV, a také k připravovanému supersportu Valhalla, a vytvoří tak bezesporu nejobsáhlejší, nejvýkonnější a nejžádanější produktovou řadu ve 112leté historii značky Aston Martin.
Zdroj: Aston Martin Prague