Městské vozy Peugeot slaví letos 50 let a 25 milionů vyrobených kusů

Peugeot je globální značka, zastoupená ve více než 130 zemích světa. V roce 2021 prodala více než 1 200 000 vozů.

Dnes se podíváme do historie modelů, které byly pro tuto značku důležité a některé z nich se mezi veřejností zapsaly dokonce jako kultovní.

Jsou to menší modely městských vozů, specificky ale určené nejen pro městský provoz. Pro mnohé je totiž prvním automobilem a dává mobilitu i mimo městská centra. Aby Peugeot co nejpřesněji vyhověl potřebám svých zákazníků, měl ve své nabídce vždy dva typy malých vozů: čistě městské vozy a víceúčelové městské vozy.

Autor: Charles01 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19794171

Už v roce 1972 značka uvedla na trh svůj první moderní městský vůz s označením Peugeot 104. Od té doby se vystřídalo 10 generací a z výroby vyjelo 25 milionů vozů kategorie „mini“. Cíle byly vždy stejné: nabízet vozy, které umožní co největšímu počtu lidí přístup k pohodlné, bezpečné, praktické a moderní mobilitě.

MĚSTSKÉ VOZY JEDNIČKOVÉ ŘADY
Peugeot 104 (1972–1988): velký Peugeot v mini formátu
Autor: unknown, affiliated with Garage de l’Est, digitally modified and uploaded by User:Wikiwayman – http://www.delest.nl/franse-klassiekers/39/Peugeot-104-S.html

„Celý Peugeot v 358 centimetrech!“ Tehdejší reklamní slogan byl jednoduchý a výstižný. Malý čtyřdveřový sedan poprvé nabídl komfort, prostornost, bezpečnost a výkon hodný vyšší kategorie. Peugeot nabízel i kratší třídveřovou verzi.

  • Délka: 330 cm (3 dveře) nebo 358 cm (4 dveře)
  • Výkon: 46–93 k
  • 1 624 992 prodaných kusů
Peugeot 106 (1991-2003): městský… a již elektrický
Autor: Rudolf Stricker – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2223111

Díky svému modernímu designu a velkorysému vnitřnímu prostoru v kombinaci s délkou výrazně kratší než Peugeot 205, s nímž se několik let vyráběl souběžně, měl Peugeot 106 velký úspěch u městské populace. Vedle široké nabídky benzinových a naftových motorů se v roce 1995 experimentovalo i s elektrickou verzí vybavenou nikl-kadmiovou baterií s dojezdem 90 km.

  • Délka: 358 cm (3 dveře) nebo 368 cm (5 dveří)
  • Výkon: 45–120 k
  • 2 798 246 prodaných kusů
Peugeot 1007 (2004–2009): příliš inovativní?
Autor: M 93 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4779688

Peugeot 1007 byl plný inovací. Zaprvé měl dvoje elektricky posuvné boční dveře, což byl světový unikát. Za druhé, díky své architektuře mini MPV nabízel výjimečný vnitřní prostor při malých vnějších rozměrech. A konečně v jeho nabídce byla široká škála možností přizpůsobení interiéru, a to mnohem dříve, než se to stalo módou. Předbíhat svou dobu však neznamená vždy správné řešení: Peugeot 1007 se nesetkal s očekávaným úspěchem.

  • Délka: 373 cm (3 dveře)
  • Výkon: 70–110 k
  • 124 200 prodaných kusů
Peugeot 107 (2005–2014): „small is beautiful“

Autor: M 93 – Fotografie je vlastním dílem, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7520641

Peugeot 107 byl především designově působivý vůz s velkými světlomety, díky nimž vypadala přední část vozu výrazně, a s originální výklopnou zádí tvořenou jednoduchým kouřovým oknem dodávajícím zadní části eleganci. Peugeot 107 by také nejmenším vozem značky, který nabízel 5 dveří a 4 místa k sezení.

  • Délka: 343 cm (3 a 5 dveří)
  • Výkon: 54 nebo 68 k
  • 819 062 prodaných kusů
Peugeot 108 (2014–…): věk dospělosti

Peugeot 108 je trochu jako Peugeot 107, který dospěl. Je pravda, že rozměrově se takřka nezměnil a stále je ideálně přizpůsobený pro jízdu ve městě. Vůz se však posunul na vyšší úroveň a získal propracovanější design, interiér, a dokonce i verzi se stahovací plátěnou střechou. Peugeot 108 bohužel opustil dieselový pohon.

  • Délka: 346 cm (3 a 5 dveří)
  • Výkon: 69–82 k
  • 427 968 dosud prodaných kusů
MĚSTSKÉ VOZY DVOJKOVÉ ŘADY
Peugeot 205 (1983–1998): přezdívaný „Sacré numéro“
Autor: Rudolf Stricker – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3432456

S modelem Peugeot 205 vstoupila značka Peugeot do moderní éry. Svým designem, výkonem a rozmanitostí verzí (benzín, nafta, 3 nebo 5 dveří, kabriolet, užitková verze) se stal velmi populární. Dlouhou dobu určoval velikost vozů v tomto segmentu: 370 cm. V polovině 80. let zachránil jeho obchodní úspěch značku Peugeot před důsledky kritické finanční situace a zajistil oživení značky. Verze GTI (105, 115 a 130 k) dosáhla úspěchy v běžných i dálkových rallye a jako kultovní model se zapsala do historie automobilového sportu.

  • Délka: 371 cm (3 a 5 dveří)
  • Výkon: 45–200 k
  • 5 278 050 vyrobených kusů
Peugeot 206 (1998–2012): nejprodávanější francouzský vůz všech dob
Autor: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=147106

S více než 8 miliony prodanými kusy je Peugeot 206 nejprodávanějším francouzským vozem v historii automobilismu. Jeho design a jízdní vlastnosti znamenaly průlom v segmentu malých vozů. Peugeot se zařazením dvou inovativních modelů do nabídky – kombi SW a kupé-kabriolet – trefil do černého a lámal prodejní rekordy. Jestliže Peugeot 205 zazářil v mistrovství světa v rallye (2 tituly v letech 1985 a 1986), Peugeot 206 svého předchůdce ještě předčil a v letech 2000 až 2003 získal tři tituly v řadě.

  • Délka: 383 cm (3 a 5 dveří) až 403 cm (SW)
  • Výkon: 60–177 k
  • 8 332 416 prodaných kusů
Peugeot 207 (2006–2014): malý vůz vyrostl
Autor: M 93, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=95914040

Uvedení vozu Peugeot 207 na trh bylo začátkem vzestupu značky Peugeot v segmentu městských vozů. S délkou 403 cm, tj. o 20 cm více než měl Peugeot 206, nabízel více prostoru v kabině. V nabídce, která byla mimořádně bohatá na motory a karosářské verze (kombi a kupé-kabriolet zůstaly zachovány), se navíc zlepšila praktičnost a komfort.

  • Délka: 403 cm (3 a 5 dveří) nebo 416 cm (SW)
  • Výkon: 70–175 k
  • 2 573 523 prodaných kusů
Peugeot 208 I. (2012–2020): první i-Cockpit
Autor: order_242 from Chile – Peugeot 208 1.6 VTi Allure 2014, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=34577956

První generace Peugeotu 208 se vyznačuje návratem ke kompaktnějším rozměrům. Na palubě je však více místa než u Peugeotu 207. Oproti modelům 206 a 207 se odlišuje zcela novou architekturu. Uvnitř se poprvé představuje nový koncept i-Cockpit. A k radosti milovníků sportovní jízdy je Peugeot 208 GTI prvním velkosériově vyráběným městským vozem značky Peugeot, jehož výkon přesahuje 200 k!

  • Délka: 397 cm (3 a 5 dveří)
  • Výkon: 68–208 k
  • 2 158 177 prodaných kusů
Peugeot 208 II (2019–…): odvážný a elektrický

Model 208 druhé generace navazuje na design modelů 508 a 3008 s několika náznaky Peugeotu 205 (označení verzí na zadních sloupcích, design oken). Tato generace je k dispozici v benzinové i dieselové verzi a nabízí také pokročilou multimediální konektivitu. Znamená také vstup městských vozů do éry elektromobility. Od uvedení na trh bylo 16 % vozů vyrobeno ve verzi Peugeot e-208.  V roce 2020 model získal prestižní titul Auto roku.

  • Délka: 405 cm (5 dveří)
  • Výkon: 75–136 k
  • 777 410 dosud prodaných kusů

Od roku 2022 se bude značka účastnit mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC) se svým hybridním vozem Peugeot 9X8 Hypercar.

Zdroj: Peugeot, P-automobil-import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code