Mrazy se blíží. Je nejvyšší čas vybrat správnou zimní směs do ostřikovačů
Pomalu začínají dny, kdy musíme ráno svého miláčka zbavit námrazy na oknech. A na silnicích bude přibývat nečistot, které je potřeba setřít. Dělat to stěrači nasucho určitě není dobrý nápad. Na důležitosti tak nabírá funkce ostřikovačů, ale také výběr vhodné směsi. Poradíme vám, na co při výběru směsi zaměřit a na co nezapomenout. Až budou mrazy opravdu tuhé, správného výběru rozhodně nebudete litovat.
Směsi lze rozdělit poměrně jednoduše na letní a zimní. Jejich základem je vždy voda, další podstatnou složku tvoří alkohol. Výrobci nejčastěji používají ethanol, pro potřeby zimní nemrznoucí směsi však vyhovuje i methanol, isopropanol či etylenglykol. Kapalina obsahuje i různé saponáty a parfémy, které mají za úkol zlepšit jejich schopnost čistit sklo a zmírnit typický alkoholový zápach.
V létě je prakticky jedno, jakou kapalinu používáte. V zimním období je však nutné, aby se z ní
v nádobce nestala jen hrouda ledu, která nejen, že nijak nepomůže, ale naopak hrozí riziko poškození ostřikovací soustavy. Aby směs odolala teplotě
-20 °C, musí obsahovat okolo 30 % alkoholu. Pro ještě nižší teploty se jeho podíl zvyšuje.
V několika aspektech hraje roli také to, který alkohol je součástí směsi. Ethanol, který je mimo jiné součástí alkoholických nápojů, se do směsi přidává jako denaturovaný. Ze všech alkoholů používaných do směsí je nejdražší. „Někteří výrobci od roku 2010, kdy jim to legislativa umožnila, používají methanol, který je sice levnější, avšak jedovatý a škodit umí nejen při požití, ale do organizmu se dostává také přes kůži či plíce. Polít se při doplňování do nádobky není nic výjimečného, navíc lze použití ostřikovačů v kabině vozu okamžitě cítit,“ říká Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. „Pod čelním sklem bývá umístěn vstup vzduchu pro topení, alkoholové výpary se tedy snadno dostanou dovnitř automobilu,“ doplňuje. Isopropanol je levný, ale při odpařování velmi silně páchne. Etylenglykol se zase do kapaliny přidává kvůli zpomalení odpařování lihu. Líh se totiž odpařuje mnohem rychleji než voda, což může zapříčinit opakované namrzání čelního skla.
Obecně je lepší kupovat koncentrovanější kapalinu s vyšší odolností vůči mrazu než být rozčarovaný z toho, že směs s deklarovaným bodem tuhnutí zamrzla při teplotě o dva stupně vyšší. Dejte si však pozor, ať nevyberete příliš agresivní směs, která může poškodit lak automobilu. Pokud máte v nádržce ještě náhodou původní letní směs a nádržku doléváte směsí zimní, musíte počítat s tím, že se účinek zimní směsi sníží o poměr naředění.
Stejně jako počet značek nemrznoucích směsí, je také široká nabídka balení, v nichž lze směs koupit. Nejčastěji se jedná o láhve a kanystry s objemem několika litrů, výjimkou nejsou ani sáčky na jednorázové použití. Každý motorista si může vybrat podle svých potřeb a podle typu svého vozu.
Vybavte se dostatečně velkým balením kapaliny
Zásobní nádržky mají objem okolo pěti litrů, pokud je však automobil vybavený zároveň ostřikovači světlometů, nejsou výjimkou i desetilitrové zásobníky. Světla se totiž myjí rovnou proudem kapaliny, a tak při častějším používání vaše zásoby mizí doslova před očima.
„Při výběru vhodného balení nejprve zjistěte, kde je u vašeho vozu nádobka na kapalinu umístěna. Různě velký průměr mají také nalévací otvory,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly. „Lepší je kupovat balení kapaliny s užším hrdlem, případně si pořídit trychtýř, který celou manipulaci usnadní,“ radí.
Spotřeba kapaliny se odvíjí od toho, jak často a kde s vozem jezdíte a zdali se čistí pouze čelní sklo, nebo i světlomety. Někomu vydrží obsah nádržky celý rok, jiný motorista dolévá podstatně častěji a podle toho je dobré volit velikost balení. K největší spotřebě dochází při teplotách okolo nuly, kdy se tající sníh a břečka nejsnadněji a ve velkém množství dostávají na čelní sklo. Spotřebu zvyšuje také jízda po dálnici.
Základem bezpečnosti je dobře vidět
To platí jak pro samotné světlomety, tak i pro čelní okno a stěrače. Nechat si seřídit světlomety je úprava na pár minut a bude vás to stát zhruba 200 korun. Zajistíte tak, že světla nebudou nikoho nepříjemně oslňovat a vy budete mít správně nasvícenou silnici.
Zvláštní pozornost si zaslouží také stěrače, které musí být během zimy v plné kondici. Pokud vykazují znatelnější známky opotřebení, rychle je vyměňte. Při nákupu nových stěračů se zaměřte na jejich správné rozměry a typ. Rozhodně nedoporučujeme univerzální stěrače ze supermarketu. Takové nemusí vašemu autu přesně sedět a nebudou pak stírat správně.
Ideální je v prodejně nebo na e-shopu zadat konkrétní typ vozu, který řídíte. Na výběr pak dostanete z různých variant stěračů přímo pro váš typ auta. Stěrače pak můžete kupovat buď samostatně, nebo rovnou v kompletním setu. V prodeji jsou také stěrače se sadou adaptérů, které zajistí kompatibilitu s většinou aut, která na našich silnicích jezdí. Pokud máte specifické zakřivení skla, vybírejte stěrače hybridní. Pří výměně stěračů je potřeba postupovat důsledně podle montážních instrukcí, které jsou uvedené na zadní straně balení tak, aby stěrač správně sedl do svého ramena a dokonale přilehnul na sklo automobilu.
Všechny produkty a pomůcky, ale i služby, seženete rychle a snadno na jednom místě třeba v jedné z dvaaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky. Velmi pohodlný výběr je také na jejich e-shopu.
Na co při výběru zimní směsi zaměřit?
- Do jakých teplot je směs mrazuvzdorná? Vybírejte takové směsi, které mají ještě rezervu, neopomíjejte možnost koncentrátů.
- Kde je v mém autě umístěna nádobka na kapalinu? Jakou potřebuji nálevku balení směsi? Pořiďte si případně trychtýř.
- Jaké spotřebuji množství směsi? Používám ji například i na světlomety? Pak potřebují větší objem.
- Pokud doléváte původní letní směs novou zimní směsí, počítejte s tím, že se účinek zimní směsi sníží.