Okamžitá ikona ankety Top Gear roku 2022 je ze stáje Hyundai
Rok 2022 byl pro značku Hyundai, pokud jde o ocenění, poměrně úrodný. Patří mezi ně World Car of the Year 2022 (Světový vůz roku 2022), World Electric Vehicle of the Year 2022 (Světový elektromobil roku 2022) a World Car Design of the Year 2022 (Světový automobilový design roku 2022) pro elektrický IONIQ 5.
Další prestižní ocenění udělil značce Hyundai portál TopGear.com za její koncept N Vision. Anketa TopGear.com Awards oceňuje nejlepší automobily představené v uplynulých 12 měsících. Projekt „pojízdné laboratoře“ N Vision 74 byl vyhlášen jako „Instant Icon“ – okamžitá ikona. První vysokovýkonný vůz s vodíkovým hybridním pohonem byl oceněn za vzhled a inovativní techniku a konstrukční vyspělost.
Studie N Vision 74 byla představena v letošním roce aby ukázala sprotovní možnosti elektromobilů. Vůz disponuje experimentální technikou a svým designem na platformě Hyundai pro vodíkové hybridní pohony představuje vizi budoucnosti.
Porota portálu TopGear.com uvedla: „Koncept N Vision 74 je mimořádně důmyslný tím, že svým vzhledem odkazuje na minulost značky Hyundai. Současně prezentuje nápady pro budoucí vysokovýkonný pohon. Inženýři ho nazývají ‚pojízdnou laboratoří‘. A k tomu, aby zazářil, nepotřeboval žádnou výstavní halu. Při jeho digitální premiéře spadla lidem na celém světě brada až ke klávesnici. Tento vůz projevuje mile prostou sebedůvěru, jíž nyní oplývají korejští výrobci automobilů, zatímco znejistělá evropská stará garda s námahou usiluje o zachování svého významného postavení. Je to v mnoha ohledech mimořádně působivý stroj.“
Koncept N Vision 74 má ambici propojit minulost a budoucnost značky Hyundai. Svým designem připomíná nadčasový koncepční vůz Pony Coupe Concept, který navrhl Giorgetto Giugiaro. Pod karoserií skrývá techniku bateriového elektrického pohonu v kombinaci se systémem elektrického pohonu napájeného palivovými články. Testuje tak potenciál vysokovýkonného vodíkového pohonu, který měl poprvé premiéru v konceptu N 2025 Vision Gran Turismo z roku 2015.
Na rozdíl od současných elektromobilů s palivovými články, které používají integrované sady palivových článků na vodík, z nichž je elektrická energie přiváděna přímo k elektromotorům, přichází N Vision 74 s mezičlánkem v podobě vysokokapacitní sady akumulátorů. Systém pohonu se při jízdě na závodním okruhu vyznačuje vysokou odolností a rychlým nabíjením. Pokud řidič nevyžaduje nejvyšší výkony, napájejí vůz palivové články. Je-li požadován vysoký výkon, čerpá vůz zároveň z akumulátorů.
Výsledkem je automobil, který se snadno řídí, přestože nabízí výkon přesahující hranici 500 kW, točivý moment více než 900 N.m, nejvyšší rychlost nad 250 km/h, dojezd delší než 600 km a možnost doplnit palivo na 80 procent za pět minut.
Zdroj: Hyundai Motor Czech