Renault 4 se vrací po 63 letech

Renault 4, opravdová ikona, se zrodil v 60. letech 20. století, aby uspokojil zvyšující se potřeby mobility rychle se měnící společnosti v souvislosti s odchodem z venkova a vzestupem střední třídy. Byl navržen jako vůz pro každého, pro každý účel a jako symbol svobody ve smyslu mobility.

Renault 4 E-Tech byl odhalen na pařížském autosalonu v roce 2022 jako koncepční vůz 4EVER Trophy. Vychází ze siluety původního vozu a přetváří se v kompaktní vůz pro současnou dobu.

Renault 4 se zapsal do historie jako praktický a jednoduchý vůz. Kromě toho, že byl volbou mužů i žen, obyvatel měst i zemědělců, pošty i četnictva, proslavil se také v automobilových soutěžích, jako je rallye-raid. Vyráběl se od roku 1961 do roku 1992. Celkem se za třicet let prodalo 8 135 424 kusů na pěti kontinentech a ve více než stovce zemí. To z něj činí nejprodávanější model značky Renault na světě. Prodával se v Evropě (Belgie, Španělsko atd.), Jižní Americe (Argentina, Kolumbie, Peru atd.), Africe (Alžírsko, Maroko, Jihoafrická republika atd.) a dokonce i v Oceánii a je čtvrtým nejprodávanějším vozem všech dob. Není divu, že se stal mezinárodní kulturní ikonou.

Renault 4 E-Tech se řadí do segmentu B hierarchicky hned nad Renault 5 E-Tech. Je o něco větší a prostornější a ve srovnání s modelem Clio je umístěn podobně jako model Captur. Zatímco Renault 5 E-Tech je zaměřen na městskou klientelu, Renault 4 E-Tech má širší záběr a jeho cílem je přilákat k elektromobilům všechny skupiny veřejnosti, včetně mladých rodin.

Znovuobnovené ambice

Původní Renault 4 se vyznačoval všestranností. Třicet let po skončení jeho kariéry je toto slovo stále aktuální.Také ambice nového modelu je vyhovět co největšímu počtu potřeb zákazníků. Je proto určen jak pro každodenní cesty, tak pro víkendové jízdy a výlety ve volném čase. Byl navržen pro individuální i rodinné výlety. To usnadňuje 420 litrů zavazadlového prosotoru, co nejnižší nákladová hrana, chytře řešené odkládací prostory, sklopná lavice a sedadlo spolujezdce, které lze přeměnit na stolek – poprvé u elektromobilu značky Renault!

Model je postaven na nové platformě AmpR Small. Díky ní vůz nabídne zvýšenou světlou výšku a pokročilý systém kontroly trakce Extended Grip, stejně jako velký vnitřní prostor, nízké těžiště, jízdní vlastnosti, funkce „One Pedal“ a dojezd až 400 km. Tento model doplňuje nabídku modelů Mégane, Scénic a Renault 5 E-Tech.

Exteriér

Mřížka chladiče je první, která upoutá pozornost. Kromě toho, že je silně inspirována tehdejším modelem Renault 4, její obrys je nepřetržitě osvětlen, stejně jako logo Renault v jejím středu. Na délku tak má tato jednodílná osvětlená mřížka 1,45 m. Na zádi našly své místo třídílné světlomety, které dostaly novou podobu. Mají výrazný LED podpis a zároveň připomínají starý tvar světlometů, která byla ikonou 60. let.

S délkou 4,14 m je dlouhý a přitom kompaktní a nachází se mezi modely Clio (o 9 cm kratší) a Captur (o 9 cm delší).
Rozvor je 2,62 m a šířka je 1,80 m. S výškou 1,57 m je na stejné úrovni jako Captur. Hlavním rozdílem mezi nimi je však světlá výška. Se svými 18,1 cm je světlá výška Renaultu 4 E-Tech o 1,2 cm vyšší než u modelu Captur.

Zadní dveře zasahují do nárazníku a umožňují tak maximální otevření a nižší nakládací hranu, stejně jako u původního modelu Renault 4. Znovu se objevuje také elegantní okno v zadním sloupku. Pokud jde o tři výrazné prolisy vytvarované do karoserie dveří, dodávají profilu Renaultu 4 E-Tech nádech, který připomíná profil tehdejší verze Renault 4 GTL. Střecha navazuje na design historického modelu. V roce 2024 bude navíc vybavena střešními lištami.

Stylové barvy

Renault 4 E-Tech je k dispozici v sedmi stylových barvách: bílá Glacier, šedá Urbain, černá Étoilé, červená Carmin, hnědá Terracotta, modrá Nuage a nová exkluzivní barvězelená Hauts-de-France. Při svém uvedení na trh bude model vybaven novou barvou zelená Hauts-de-France. Přestože se jedná o stejný odstín jako v roce 1961 uvedená barva modrá Île-de-France, byla aktualizována a získala perleťovější povrch. V závislosti na světle se pohybuje mezi modrou a zelenou barvou. Název zcela nové zelené barvy je také poctou místu montáže v Maubeuge v regionu Hauts-de-France.

Díky 670 možným kombinacím si Renault 4 určitě vybere každý. Tento široký výběr je umožněn počtem dostupných barev a ráfků, stejně jako volbou mezi střešními lištami a plátěnou střechou, personalizovanými dekory karoserie nebo dvoubarevnou karoserií.

Stejně jako u modelu Renault 5 E-Tech lze i zde personalizovat koncovku řadicí páky na volantu („e-pop shifter“), která připomíná tubu od rtěnky, a to výběrem z několika motivů.

Zvenčí je k dispozici řada možností personalizace střechy, kapoty, blatníků a předního a zadního nárazníku. Stejně jako jeho předchůdce i tato nová generace nabízí plátěné střešní okno Plein Sud, nyní elektrické.

Plein Sud: plátěná střecha

Výrazným designovým prvkem vozu je plátěné střešní okno, které dává tomuto modelu osobitou tvář. Proto se vozidlo v této konfiguraci nazývá Plein Sud. To je poklona modelu R4 z 60. let, zejména jeho verzi Plein Air. K dispozici je v černé barvě ve dvou výbavových stupních Techno a Iconic. Na střeše nenajdeme ani střešn lišty, ani anténa. Ta byla integrovaná do zadního okna. Dobré akustické vlastnosti i hmotnost Renault využil zkušeností svých partnerů Webasto a Haartz a nabídl střechu s vynikajícími akustickými a aerodynamickými vlastnostmi díky použitým materiálům, aniž by došlo ke kompromisům v oblasti hmotnosti. Střecha má plastovou konstrukci namísto kovové a látka se stahuje na tři záhyby namísto čtyř.

Kromě odhlučnění bylo cílem maximalizovat rozměry okna. To tak měří 80 cm n šířku a 92 cm na délku. Díky tomu si mohou otvor užívat i cestující vzadu. Tuto střechu lze aktivovat tlačítkem (na klíčku nebo u vnitřního zpětného zrcátka) nebo hlasem prostřednictvím hlasového ovládání avatara Reno a otevřít ji v několika mezipolohách.

Technologie

Vůz disponuje celkem až 26 asistenčními systémy řidiče (ADAS). Active driver assist poskytuje schopnost autonomní jízdy druhé úrovně. Řidiči jistě ocení tlačítko „My Safety“, oblíbený prvek nových modelů Renault, kterým je možné najednou deaktivovat až pět nejvíce otravných a ohrožujících asistentů jedním gestem. Větší bezpečnost nabízí nový dynamický brzdový systém, který integruje brzdění a ESP do stejného modulu a zkracuje tak reakční dobu na polovinu, a také systém Fireman Access, systém varování cestujících před opuštěním vozu.

Renault 4 E-Tech také využívá všechny služby připojené ke Googlu díky multimediálnímu systému openR link a také avatar Reno, nového společníka pro každodenní jízdu. V kombinaci s umělou inteligencí ChatGPT doplňuje řadu technologií na palubě vozu (v závislosti na zemi).

Řada služeb, které rovněž usnadňují každodenní život s elektrickým pohonem: inteligentní nabíjení s funkcí Mobilize Smart Charge, přístup k více než 800 000 dobíjecích míst ve 25 evropských zemích s Mobilize Charge Pass a automatické nabíjení bez nutnosti používat průkaz nebo kreditní kartu s funkcí Plug & Charge.

Francouzský výrobek
Skupina Renault bude vyrábět model v rámci společnosti Ampere. Vozidlo se bude montovat v továrně v Maubeuge, jeho motor v Cléonu a baterie od března 2025 v Douai. Pokud jde o dodavatele, 75 % z nich se bude nacházet v okruhu 300 km od centra Ampere ElectriCity (Douai, Maubeuge, Ruitz).

Interiér

U výbavového stupně Evolution si jako první všimnete světlé barvy palubní desky a výplní dveří. Ta vyniká v kontrastu s tmavě šedým čalouněním a prošíváním v barvách francouzské vlajky.

Výbavový stupeň Techno má zase džínový motiv. Vyznačuje se sytě modrou polyesterovou tkaninou, která je velmi podobná džínám. Na měděných nýtech po stranách sedadel je vidět „ easter egg“ s nápisem „ Go ahead, you’re in a Renault 4 “. Dokonce i prošívání získává měděnou barvu podobnou prošívání džínů. Kromě čalounění byla tato látka s prošívanými čtverci použita také na palubní desce a výplních dveří.

Výbavový stupeň Iconic je elegantní a sportovní zároveň. Sedadla a opěrky kombinují látku se žlutým prošíváním. Žlutá barva se objevuje také na bezpečnostních pásech předních a zadních sedadel a přístrojové desce, kterou navíc zdobí laserem vygravírovaný a podsvícený nápis „Renault 4“.

Zatímco proporce vozu umožňovaly snadno zvětšit rozměry, světla musela být umístěna na karoserii tak, aby páté dveře působily rovně, jako u starého Renault 4. A přestože Renault 4 E-Tech narostl do výšky, zavazadlový prostor musel být také co nejpřístupnější. Proto zadní dveře zasahují až do nárazníku a nabízejí nákladovou hranu ve výšce 61 cm, což je v průměru o 10 cm níž, než u konkurence. Nejen dveře mají obdélníkový tvar. Také vnitřek zavazadlového prostoru nabízí rovné linie na všech stranách. V kombinaci s širokým a vysokým otvorem je tak dosaženo objemu zavazadlového prostoru 420 litrů.

Ze 420 litrů zavazadlového prostoru je 35 litrů v podobě úložného prostoru pod podlahou. Optimální pro uložení nabíjecího kabelu. Tento prostor však nebyl navržen jako jednoduchý blok. Jedná se o poklop se dvěma samostatnými otvory. Tento dvojitý otvor se bude hodit, když bude jedna ze stran zablokovaná nákladem. Druhou stranu lze stále otevřít a zajistit tak snadný přístup k úložnému prostoru. A co víc, jako příslušenství je k dispozici koš na odpadky v plné šířce. Lze jej snadno výjmout a především v případě potřeby umýt. Ve volitelné výbavě v něm bude umístěn reproduktor a zesilovač prémiového audiosystému Harman Kardon.

Kromě kufru je v kabině 23,3 litru úložného prostoru, z toho 9,2 litru v druhé řadě.

Infotainment

Dvě horizontální obrazovky vozu Renault 4 E-Tech 100% elektrický dodávají prostoru pro cestující velmi moderní vzhled. Obrazovka před řidičem je 10,1palcový digitální přístrojový štít (u základních verzí 7 palců). Centrální obrazovka multimediálního systému má úhlopříčku 10 palců. Zobrazuje informace z multimediálního systému openR link s integrovanými službami Google. Díky tomuto multimediálnímu systému využívá Renault 4 E-Tech řadu služeb Google, které se v průběhu měsíců a let stále vyvíjejí. Google Maps umožňují nejen plánovat cestu, ale také naprogramovat nabíjení. Dříve byla minimální požadovaná úroveň nabití 30 %, nyní ji lze podle potřeby upravit o plus nebo minus 10 %. Ještě lepší je, že v případě záměrné změny trasy je nyní možné trasu přepočítat a plánovač tras je schopen spustit předehřátí baterie při příjezdu k nabíjecímu bodu, aby měla okamžitě optimální teplotu pro dobíjení.
Na centrálním displeji řidič najde důležité informace, jako je čas potřebný k zastavení u dobíjecího místa, dostupný výkon a procento nabití baterie při příjezdu.

Renault 5 E-Tech již nabízí širokou škálu aplikací. Lze poslouchat hudbu, sledovat sportovní přenosy a zprávy, nebo se bavit při zastavení či nabíjení. Ke službám Amazon Music, Waze, SongPop for Renault, L’Équipe for Renault a Vivaldi se na Google Play přidává řada nových titulů, včetně Canal+, Nextory a Radio France (v závislosti na zemi).

Ať žije modularita!

Sklopná je zadní lavice a navíc je možnost sklopit opěradlo předního sedadla spolujezdce, které lze přeměnit na stolek. T9m vlůz nabídne délku ložné plochy 2,20 m. Snadno se tak do něj vejde například malá šatní skříň nebo lyže pro dospělé. Tím je vhodný jak pro volnočasové aktivity, tak pro výjimečné potřeby.

Při rozvoru 2,62 m je prostor pro kolena ve 2. řadě 16,4 cm, což je podobná hodnota jako u modelu Captur s mírně posunutou zadní lavicí. Prostor nad hlavou (85,3 cm) je u vozu segmentu B podobný jako u modelu Captur.

Výbava

Jednotlivé výbavové stupně ponesou názvy Evolution, Techno a Iconic. Tato tři jména nebyla vybrána náhodně. Každé z nich pochází z omezené série původního modelu Renault 4.

Spousta příslušenství
Příslušenství umožňuje přizpůsobit interiér vozidla preferencím majitele. Rozsáhlý katalog dekorativních prvků se vyrábí 3D tiskem v továrně Refactory ve Flins. Zahrnuje organizér a další úložné prostory v několika velikostech s vlastními vyhrazenými víky. Dodávají se v několika provedeních a třech barvách (tmavě červená, šedá a modrá). V neposlední řadě je k dispozici také proutěný košík na přepravu bagety, který byl poprvé představen u modelu Renault 5 E-tech.

Zvuková aparatura
Zvláštní pozornost byla věnována kvalitě zvukového prostředí na palubě vozu. V závislosti na verzi je vybaven špičkovým audiosystémem Harman Kardon s výkonem 410W, který je již přítomen v modelu Scénic E-Tech. Ten se skládá z 9 reproduktorů a poskytuje poslech, umožňující výběr z pěti hudebních režimů (Studio, Podcast, Concert, Immersion a Club) vytvořených ve spolupráci se světoznámým francouzským hudebním skladatelem Jeanem-Michelem Jarrem.
Stojí za zmínku, že když je vůz vybaven prémiovým audiosystémem Harman Kardon, úložný prostor určený pro nabíjecí kabel v zavazadlovém prostoru je zabrán subwooferem. Ten je pak nahrazen úložnou taškou, která je připevněna na jedné z bočních stran zavazadlového prostoru.

Vzdálená údržba

Od uvedení modelů Austral a Espace na trh je údržba vozidel připojena pomocí zpětné vazby dat. Renault je schopen upozornit zákazníky na nutnost dřívějšího servisního zásahu v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Vůz vysílá upozornění do společnosti Renault, která kontaktuje zákazníka prostřednictvím SMS nebo e-mailu v závislosti na naléhavosti situace. Jakmile je zákazník informován o zjištěné události, může kontaktovat zvoleného prodejce.

Na základě algoritmů a již shromážděných dat může prodejce Renault varovat zákazníka před přílišným opotřebením některých dílů, jako jsou pneumatiky a brzdy.

Pohon

Renault 4 E-Tech je od počátku koncipován jako elektromobil a postaven na stejné platformě AmpR Small jako Renault 5 E-Tech. Oba modely mají také sdílí 68 % stejných dílů. To značce umožňuje sjednocovat díly a snížit náklady, ale zároveň byly navrženy odlišně, takže každý z nich nabízí své specifické vlastnosti.

Pohonný systém kombinuje motor o výkonu 90 nebo 110 kW s baterií 40 a 52 kWh. To stačí na ujetí až 400 km před nutností připojení k elektrické síti. DC nabíjení je možné o výkonu 80 nebo 100 kW.

One pedal: novinka pro značku
Renault 4 E-Tech je prvním vozem Renault s funkcí „one pedal“. Ten je k dispozici od výbavoého stupně Techno výše a doplňuje první tři režimy rekuperačního brzdění. Stejně jako ony se aktivuje pádly na volantu.
Funkce one pedal maximalizuje rekuperační brzdění. Když řidič zvedne nohu z pedálu akcelerátoru, vozidlo zpomaluje do úplného zastavení, aniž by musel sešlápnout brzdu. Tento režim se automaticky deaktivuje při couvání, aby se zachovalo plížení, tj. schopnost plynule couvat pouze pomocí brzdového pedálu. Řidič tak může snáze zaparkovat. Funkce se automaticky znovu aktivuje při rychlosti vyšší než 12 km/h. Deaktivuje se také v režimu „Snow“ pokročilého systému kontroly trakce Extended Grip.

Baterie

V hlavní nabídce je baterie o kapacitě 52 kWh s motorem o výkonu 110 kW, což umožňuje dojezd podle WLTP až 400 km. Motor je odvozen přímo z motoru používaného v modelu Mégane E-Tech a modelu Scénic E-Tech a je stejný jako motor, který je již k dispozici v Renaultu 5 E-Tech. S tímto motorem vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 8,5 sekundy a z 80 na 120 km/h za méně než 7 sekund. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.

Lithium-iontová baterie s kapacitou 52 kWh využívá chemii NMC (nikl-mangan-kobalt), která v současnosti nabízí nejlepší hustotu energie na trhu. Skládá se ze čtyř velkých modulů umístěných v jednom obalu. Tato architektura šetří 20 kg ve srovnání s modelem ZOE. Výsledkem je, že baterie váží méně než 300 kg.

Všechny verze Renaultu 4 E-Tech jsou vybaveny obousměrnou palubní nabíječkou střídavého proudu (AC) o výkonu 11 kW. V konfiguraci 110 kW/52 kWh dostal Renault 4 E-Tech také 100kW DC nabíječku pro připojení k rychlonabíjecím stanicím, zejména na dálnicích. Doba nabíjení je následující:
– AC 11 kW: z 10 na 100 % za 4 h 30 min.
– DC 100 kW: z 15 na 80 % za 30 minut.

Renault 4 E-Tech je k dispozici také v konfiguraci s motorem o výkonu 90 kW (120 k / 225 Nm) a baterií o kapacitě 40 kWh. V tomto případě má palubní stejnosměrná nabíječka výkon 80 kW. Dojezd podle WLTP přesahuje 300 km a doba dobíjení je následující:
– AC 11 kW : z 10 na 100 % za 3h 30 min
– DC 80 kW : z 15 na 80 % za 30 minut

K dosažení těchto hodnot dojezdu přispívají zejména dvě zařízení: reverzibilní tepelné čerpadlo, které je užitečné v létě i v zimě, a regulovatelné žaluzie (v závislosti na zemi) umístěné za předním nárazníkem. Tepelné čerpadlo zajišťuje tepelnou pohodu v prostoru pro cestující tím, že šetří co nejvíce energie z baterie. Systém HVCH (High Voltage Coolant Heater) o výkonu 8 kW zajišťuje dosažení příjemné teploty velmi rychle po nastartování vozu. Možné je rovněž naprogramovat předehřátí prostoru vozidla v zimním měsících, tak aby interiér měl požadovanou teplotu.

Obousměrné nabíjení
Renault 4 E-Tech je druhým vozem v nabídce Renault, který je vybaven novou obousměrnou palubní nabíječkou na střídavý proud o výkonu 11 kW. Tato palubní nabíječka nabízí funkce V2L (vehicle-to-load) pro připojení spotřebiče s napětím 220 V k baterii vozu a funkce V2G (vehicle-to-grid) pro dodávku elektřiny zpět do sítě s úsporou až 50 % při domácím nabíjení.

Domácí wallbox Mobilize PowerBox Verso

Obousměrný nabíjecí wallbox Mobilize PowerBox Verso je vyroben ve Francii a dodává střídavý proud o výkonu až 22 kW. Komunikuje s vozidlem Renault 4 E-Tech 100% elektrický a cloudem a dobíjí baterii nebo posílá elektřinu zpět do sítě v závislosti na stavu dobití baterie vozidla, spotřebě domácích spotřebičů a pobídkách na trhu s energiemi a veřené sítě. WallBox Mobilize PowerBox Verso bude prodáván a financován společně s vozem Renault 4 E-Tech. Dostupnost tohoto chytrého energetického řešení je v závislosti na dané zemi a platné legislativě.

Jízdní vlastnosti

Přední náprava byla převzata z vozů Clio, Captur a Renault 5 E-Tech 100% elektrický. Byla však modifikována a vylepšena. Průměr otáčení byl zmenšen na 10,8 m. To zajišťuje obratnost vozidla ve městě, například při otáčení.

Stejně jako u modelu Renault 5 E-Tech je zadní náprava tvořena víceprvkovým zavěšením, které bylo doposud vyhrazeno pro vyšší segmenty. To přináší řadu výhod, včetně lepší dynamiky v ostrých zatáčkách, vyšší stability v prudkých zatáčkách a vyššího komfortu díky snížení rázů.

Nový brzdový systém integruje brzdění a ESP do jednoho modulu. Výhody jsou dvojí: zabírá méně místa pod kapotou a urychluje aktivaci systému automatického nouzového brzdění (zkrácení času přibližně na polovinu).

Vůz nabízí pokročilý systém kontroly trakce Extended Grip (série nebo volitelný výbavový prvek, v závislosti na verzi). Ten je kombinován s celoročními pneumatikami a dvěma novými režimy přístupnými z nastavení MULTI-SENSE: „snow“ a „all-terrain“. To jsou dva nové režimy, umožňující vozidlu plynulou jízdu na kluzkém povrchu. Točivý moment motoru je elektronicky upravován podle přilnavosti vozovky a zpětné vazby ESP. V obou případech bude na obou předních kolech méně zásahů protiprokluzového systému.

Made in Europe v Maubeuge

Renault 4 E-Tech bude sjíždět z výrobních linek v centru ElectriCiy v Maubeuge spolu s modelem Renault Kangoo.
Ten se zde vyrábí již více než 25 let. Bylo vyrobeno více než čtyři miliony kusů, včetně elektrických verzí. Příchodem Renaultu 4 E-Tech závod obnovuje  po modelech Renault 12, Renault Fuego, Renault 17, Renault 21 Nevada a Renault 19 výrobu osobních automobilů.
Vozidla Renault 4 E-Tech se ocitnou ve stejném výrobním toku jako vozidla Renault Kangoo, Nissan NV250 a Mercedes Citan.

Renault 4 E-Tech používá 1 200 konstrukčních dílů, což je o dvě třetiny méně než pro model Renault Kangoo. Vozidlo smontované v továrně Ampere v Maubeuge. Motor vyrobený firmou Ampere v Cléonu. Akumulátor vyráběný v závodě Ampere v Ruitzu. Baterie v gigafactory v Douai díky partnerství s AESC, od března 2025. 75 % dodavatelů je v okruhu 300 km od centra Ampere ElectriCity (Douai, Maubeuge, Ruitz).

Technické údaje

Rozměry a hmotnost:
Délka: 4,14 m
Šířka: 1,80 m
Výška: 1,57 m
Rozvor: 2,62 m
Přední převis: 766 mm
Zadní převis: 753 mm
Světlá výška: 181 mm
Hmotnost: od 1410 kg
Objem zavazadlového prostoru: 420 litrů
Nakládací hrana: 610 mm
Nosnost tažného zařízení: 750 kg

Motory a baterie
Verze „Comfort range
Synchronní elektromotor s vinutím na rotoru o výkonu 110 kW (150 k / 245 Nm)
Lithium-iontová baterie s kapacitou 52 kWh (dojezd podle WLTP až 400 km)
Verze „Urban range
Synchronní elektromotor s vinutím na rotoru o výkonu 90 kW (120 k / 225 Nm)
40 kWh lithium-iontová baterie (dojezd podle WLTP přes 300 km)
Nabíječky:
– AC 11 kW obousměrně na motorech o výkonu 90 a 110 kW
– DC 80 kW u motoru o výkonu 90 kW
– DC 100 kW u motoru o výkonu 110 kW
Parametry (verze s motorem o výkonu 110 kW a baterií o kapacitě 52 kWh)

Zdroj: Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code