Renault Arkana – elegantní Francouz z Koreje
Renault Arkana neprošel naší testem poprvé. O první zkušenosti s ním jsme se podělili již téměř před dvěma roky. V té době byl průkopníkem nové kategorie SUV kupé. Mezitím konkurence v této kategorii vyrostla, ale to neznamená, že by Arkana mezi ostatními vozy zapadla. Obecně si tyto vozy získaly oblibu díky vyšší pozici za volantem, velkoprostorové kabině a slušným objemem zavazadlového prostoru. Navíc, oproti klasickým SUV, nepůsobí krabicovitým dojmem, ale jsou zformované do sportovního stylu. A proč o něm mluvíme jako o Francouzovi z Koreje? Vyrábí se totiž v továrně v Busanu (Jižní Korea) spolu s modelem XM3 od Renault Samsung Motors.
Exteriér
Zvenku Arkana nezapře svou příslušnost do stáje Renault. Jak zepředu, tak zezadu nese všechny charakteristické prvky, které sdílí vozy této značky, jako je tvar přední masky nebo světlomety. Kříží v sobě dva, na první pohled neslučitelné geny. Sportovní, dávající mu nízký profil se splývavou zádí s terénním, a projevujícím se vyšší stavbou podvozku, teoreticky vhodnou do terénu.
Výsledek tohoto křížení se vyznačuje sportovním profilem s velkou světlou výškou (200 mm), vysoko posazenými boky karoserie, oblými tvary blatníků a ochranou blatníků kolem kol. Ubíhající linie střechy a oken vytváří dynamickou a protáhlou křivku až ke dveřím zavazadlového prostoru. V případě Arkany je ale nutné přiznat, že toto křížení se autorům povedlo a výsledek působí vyváženým pohledným dojmem.
Testovaný model byl tentokrát v odstínu Bílá Solid, s doplňkovou černou střechou. V této barvě je vůz poměrně nenápadný, na slunci ale pěkně vyniknou linie vozu a rafinované tvarování prolisů a přechodů ploch. Sportovní charakter vozu evokují spodní partie nárazníků a prahy v holém, neprobarveném plastu. Ti, které by neuspokojil základní odstín bílé, mají na výběr z dalších odstínů Bílá Pearl, Černá metalická, Šedá metalická, Modrá Zanzibar, Červená Flamme a Oranžová Valencia (pouze ve verzi R.S. Line). Kola z lehkých slitin jsou k ve dvou velikostech – 17 a 18 palců.
Interiér
Arkana je uvnitř poměrně prostorná. Vepředu má řidič posaz za volantem pohodlný, jen vyšší postavy trochu tlačí prostřední tunel do pravé nohy. Tentokrát nemělo auto střešní okno, takže místa nad hlavou je zde ještě o něco víc. Ale ani v případě modelu se střešním oknem, kdy se do čalounění musí vejít mechanika ovládání, nebrousím ani se 190 centimetry hlavou o střechu. Vyšší posaz dává poměrně slušný výhled do všech stran, s výhradou k pohledu zpět přes šikmé zadní okno. Na druhou stranu má proti svému přímému konkurentovi ze stáje Citroenu – modelu C4 – velkou výhodu. Výhled přes šikmé zadní okno je lepší než u C4, protože není členěný příčkou, která stíní část prostoru za vozem.
Výbava vozu Intens nabízí na rozdíl od základní, kde čalounění je textilní, sedadla potažená kombinací kůže/látka (na přání je k dispozici kožené čalounění). U verze R.S. Line je čalounění v kombinaci kůže/Alcantara.
Ovládání na volantu je stejné jako u ostatních Renaultů. Ovládání rádia tlačítky na palci pod volantem je určitě pohodlnější, než listování v menu. Model sice nemá head-up displej, ale přístrojový panel před řidičem je přehledný. Jen je potřeba sklopit oči níž. Digitální přístrojový štít měří 4,2, nebo 7, nebo 10,2 palců, podle jednotlivých verzí. Jeho výhodou je velká variabilita nastavení zobrazovaných údajů. Prostřední displej 7 nebo 9,3 palců, čímž nabízí jednu z největších úhlopříček zobrazování ve své kategorii.
Výhodou je oddělená klimatizace, umožňující přehledné ovládání velkými samostatnými knoflíky a výraznými tlačítky. Automatická klimatizace je u všech verzích spojena se vzduchovým filtrem.
Na prostředním tunelu je pod panelem klimatizace joystick řazení. Umožňuje přepnutí do režimu B, zajišťujícího větší rekuperaci. Systém řazení disponuje funkcí Autohold, takže při aktivovaném tlačítku funkce nemusíte při delším zastavení vyřazovat, nebo stát na brzdě. Prostě jen úplně zastavíte, systém zapne brzdy do parkovací polohy a pro další rozjetí jen lehce sešlápnete pedál plynu. Pohodlí pravé ruky, která není díky automatické převodovce moc zaměstnána, zajišťuje područka mezi sedadly. Je sice podélně nastavitelná, takže si ji můžete upravit podle polohy sedadla, v přední poloze ale zakrývá držáky na nápoje.
Vzadu máte v podélném směru v nejcitlivějším místě pro kolena před zadními sedadly 211 mm. Nad hlavou máte vzadu pod splývavou střechou 862 mm, takže hlavou brousit o střechu budou jen to opravdu velmi nadrozměrní cestující. U některých úrovní výbavy mohou cestující vzadu využít širokou výklopnou loketní opěrku uprostřed, jakož i nastavitelné ventilační otvory na konci středové konzoly.
Pokud jde o zavazadla, vůz nabízí slušný objem zavazadlového prostoru s hodnotou 513 litrů. Výhodou pohonu čistě spalovacím motorem je fakt, že pod podlážkou najdeme opravdovou rezervu a ne pouze sadu pro opravu pneumatik. Dvojitou podlahu lze podle potřeby buď snížit a zvětšit objemu pro náklad, nebo zvýšit pro snazší nakládání předmětů. V této poloze získáte po sklopení děleného opěradla zadního sedadla 2/3-1/3 rovnou plochou podlahu.
Motor, převodovka
V nabídce je dnes několik pohonných jednotek. E-TECH Hybrid 145 k je pohonný systém, skládající se ze 4-válcového benzínového motoru 1,6l, vybaveného tak, jak to dosud bylo zvykem pouze u nafťáků, filtrem pevných částic ke snížení emisí. Základní výkon činí 69 kW (94 k), zesílený o dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) 15 kW. Výkon se od motoru přenáší na kola prostřednictvím bezespojkové převodovky.
Pohon E-TECH Hybrid s baterií lithium-ion 1,2 kWh (230 V) v zavazadlovém prostoru zajišťuje významné snížení spotřeby paliva. Lze tak dosáhnout až 80 % doby jízdy ve městě v elektrickém režimu a snížení spotřeby až o 40 % oproti tradičnímu spalovacímu motoru. Arkana E-TECH Hybrid vykazuje kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km.
Baterie se stejně jako u elektromobilu dobíjí při zpomalení a brzdění. Lze ji rovněž dobíjet přes spalovací motor. Tato technologie je tichá a komfortní a současně omezuje ztráty energie. Arkana E-TECH Hybrid dokáže v plně elektrickém režimu vyvinout rychlost až 75 km/h. Pohon E-TECH Hybrid 145 k je k dispozici u všech verzí Arkany včetně výbavy R.S. Line.
Všechny varianty Arkany jsou rovněž k dispozici ve verzi mikro-hybridní Mild hybrid 140 EDC nebo 160 EDC. Ta se skládá z přeplňovaného 4válcového benzínového motoru s přímým vstřikováním 1.3 TCe a alternátor-startéru s vlastní baterií lithium-ion 12 V, umístěnou pod sedadlem spolujezdce.
Tento úsporný a výkonný benzínový mikro-hybridní pohon je spojen s automatickou převodovkou s dvojitou spojkou EDC se 7 rychlostmi.
Mikro-hybridní technologie 12 V zajišťuje rekuperaci energie při zpomalení. Umožňuje také, aby se spalovací motor vypnul při brzdění. Alternátor-startér a baterie pomáhají motoru ve fázích největší spotřeby energie, při rozjezdu nebo při akceleraci. Mikro-hybridizace umožňuje snížit spotřebu paliva až o 8 %. Zároveň umožňuje větší plynulost při opětném rozjezdu a komfortnější řízení.
Testovaný model disponoval pohonnou jednotkou TCE 140 EDC. To znamená benzínovým motorem o objemu 1 332 cm3 a výkonu 103 kW, pohánějícím 7 stupňovou automatickou převodovku.
Přestože objem motoru není nijak závratný a výkon také nedává naději na trhání kostek, pro běžný provoz je to naprosto uspokojující varianta. Motor je pružný a poměrně tichý, ale při akceleraci se do kabiny ozývá trochu větší hluk, než by bylo nutné, obzvlášť v případě automatu, kde ucho pro řazení nepotřebujete. Převodovka reaguje standardně, někdy sice jakoby trochu váhá, ale pokud jí dáte trochu času, rozhodne se správně.
Oproti přibližně stejně silnému hybridu, který dokáže část energie z brzdění získat zpět, je spotřeba o něco vyšší. V případě tohoto motoru to bylo 7 litrů na 100 kilometrů, což dělá rozdíl zhruba 4 deci oproti hybridu, se kterým jsem jezdili v průměru za 6,6 litru na 100 kilometrů, což se od hodnoty 5,9 litru, udávané výrobcem, zas tak moc nelišilo.
Jízdní vlastnosti
Podvozek je měkčí, přejezdu větších nerovností nebo výmolů se ozývá nepříjemný tvrdý ráz, který prozrazuje, že dorazy nebudou z nejměkčích. Jinak je ale nastaven tak, že vás ukolébá a svými schopnostmi trochu paradoxně může i snížit opatrnost.
Jestliže podvozek svým nastavením řidiče spíše ukolébá, řízení je příjemně tuhé s rozumnou odezvou, takže vím, kudy jedu a co si mohu dovolit.
A pokud náhodou přesáhnu bezpečnou hranici a proberu se, až když autu začnou pískat v zatáčce pneumatiky, brzdy mají dostatečně citlivé dávkování, abych auto včas zpacifikoval.
Závěr
Renaultu se v případě Arkany podařilo zachytit nástup nové kategorie. Volba tohoto provedení může být řešením pro ty, kteří oceňují vyšší posaz, dávající přehled o dění okolo vozu i pocit většího bezpečí, kombinovaný s podvozkem, který zvládne i dynamickou jízdu po ne zcela kvalitních silnicích. Zároveň dostanou pohonný systém, umožňující užít si přiměřenou dávku adrenalinu při jízdě bez toho, že by adrenalin stoupal také při placení na pumpě.
Aktuální cena začíná na částce 751 000 Kč za základní výbavu. V případě zájmu o konkrétní verzi, motorizaci a doplňkovou výbavu je nejlepší nakonfigurovat si vše na stránkách značky, protože vše se dynamicky mění a konkrétní čísla zde uvedená by neměla dlouhou trvanlivost.
Text a foto: Jan Švéda