Suzuki Ignis – moderní technologie v malém balení
Suzuki Ignis je jednoznačně auto, které vyvolává emoce. Na jednu stranu spadá do kategorie SUV, na druhou stranu odpovídá spíše kategorii MINI, má pohon všech 4 kol, ale zároveň je rozměry ideální pro pohyb ve městě. Jde o modernizovaný model, který na našem trhu aktuálně nabízí nejlevnější řešení pro zájemce, hledající malé auto s pohonem všech čtyř kol a hybridní technologií. Přestože nabízí celou řadu moderních technologií a nejnovějších asistenčních a bezpečnostních prvků, svým celkovým pojetím a technikou jej ocení spíš starší, trochu zkušenější řidiči. Pojďme se na něj proto podívat více z blízka.
Exteriér
Exteriér vozu odpovídá samotnému charakteru celého auta. Asi úplně neoslní, ale rozhodně není nezajímavý. Velmi dobře využívá zastavěný prostor, kola jsou vysunuta maximálně do rohů karoserie a umožňují plně využít opravdu malý poloměr otáčení 4,7 metru, takže na běžné komunikaci se bez problému otočíte i bez složitého manévrování. Na pohled krátký, ale vyšší vůz působí kompaktním dojmem a rozhodně neurazí ty, kteří si potrpí na specifický, až kubistický styl, některými prvky připomínající kosmické lodě ze sci-fi filmů. Design vozu pak dolaďují 16palcové nízkoprofilové pneumatiky, které na první pohled rozhodně upoutají.
Testovaný model měl béžovou barvu a v reálu působil ještě menším dojmem než na fotkách. Jeho velikost je daná určením zejména pro městský provoz a při parkování na přeplněných uličkách je rozhodně bonusem.
Interiér
Interiér v sobě kombinuje moderní prvky s téměř retro stylem, například kevlarový povrch výdechů klimatizace s ostatními tvrdými plasty. Mezi moderní části rozhodně patří panel multimédií s dotykovým displejem, který disponuje základními prvky, jako je rádio a možnost propojení s mobilním telefonem přes bluetooth či propojení s mp3. To vše funguje snadno, spolehlivě a hlavně intuitivně. Příjemným bonusem pak je zadní parkovací kamera, která dává spolehlivý přehled o prostoru za vozem. Pokud byste plánovali cestovat nejen po známých trasách a nechtěli využívat možnosti propojení displeje vozidla s navigací instalovanou v mobilním telefonu, je potřeba investovat do nejvyšší výbavy Elegance, v testované výbavě Premium k dispozici není. Zajímavým bezpečnostním prvkem výbavy je zamykání dveří, které se dá nastavit tak, že se centrálem otevírají jen dveře řidiče, což můžete v určitých místech určitě ocenit.
Další, co můžeme zahrnout mezi moderní prvky vozu pak je multifunkční volant, na dotyk příjemný, i když má o něco slabší věnec. Tlačítka na něm jsou jasná a srozumitelná, a to i v případě, že přesednete z jiného vozu. Příjem hovorů, jejich ukončení, zesilování nebo tlumení zvuku – vše, co potřebujete, co je minimální, ale dostačující základ.
Přístrojovému panelu před řidičem vévodí rychloměr do 200 km, což jsme si ale netroufali testovat a také otáčkoměr pro řidiče, který si netroufá spolehnout se na svůj sluch při řazení pětistupňové převodovky.
Zcela logický a srozumitelný je i palubní počítač, který rovněž disponuje vším potřeným k jízdě, dá se v něm rychle zorientovat a na druhou stranu řidiče nezatěžuje přehršlí dalších funkcí, varování a upozornění. Mezi největší moderní hity vozu pak patří například asistent sjíždění svahů, stabilizační systém, zadní parkovací kamera, vyhřívaná přední sedačky, tempomat a možnost propojení s mobilním zařízením. Přední sedačky mají příjemné výrazné boční vedení, jak opěrák, tak sedák, opěrka hlavy by ale určitě mohla být pro vyšší cestující vyšší a nastavitelná.
V autě jsou v předních dveřích schránky, do kterých by se možná vešly i velké lahve, dozadu se vejdou jen malé.
V interiéru najdete i prvky, které by se daly zahrnout tak trochu mezi retro. Prvním z nich je ryze manuální ovládání klimatizace, tak jak si je mnozí z nás pamatují z vozů minimálně 10 a více let starých. Podobně řadu řidičů může překvapit (a ty sportovněji zaměřené potěšit) i klasická ruční brzda. Zadní okna na kličku jsou důsledkem snahy o co nejlepší cenu, ale ti co nechtějí točit, si mohou v nejvyšší výbavě elegance dopřát elektrické ovládání. Spíše do staršího a usedlejšího stylu je laděno i čalounění a styl, v němž vyniká kombinace černé a šedé barvy. Škoda, že si automobilka nevyhrála alespoň s drobnou kombinací barev, sladěnou v duchu barevného tónu karoserie. Snadno by tak trochu unylý design oživila a spíše zaujala mladší řidiče.
Řadicí páka je naprostou klasikou, řazení je přesné a citlivé, pedály jsou přiměřeně tvrdé a jejich ovládání neunaví ani při delší popojíždění po městě.
Příjemně potěšila i možnost výškového nastavení sedadla řidiče a v této výbavě i vyhřívání předních sedadel. V opticky malém autě je dostatečný prostor pro 4 cestující, dozadu se nižším vstupním otvorem vejde i poměrně vzrostlý člověk.
Na vůz takto malých rozměrů je slušný kufr a jeho prostor. Zajímavostí jsou zadní sedačky, umožňující – pokud vzadu nesedí nikdo, nebo třeba jen dítě, posunout každé zvlášť o 16,5 cm dopředu a zvětšit si tak zavazadlový prostor o poměrně velký kus. Objem kufru je v základním nastavení 267 litrů a po sklopení zadních sedaček naroste na 514 litrů, což už je opravdu zajímavé a pro městský provoz, pro který je model primárně stavěný, opravdu dostačující.
Motor a převodovka
Testovaný model disponoval 5stupňovou manuální převodovkou, benzinovým motorem 1,2DualJet Hybrid a pohonem 4×4. Jeho výkon je 61kW a dokáže dostat vůz na maximální rychlost 165 km/h. Převodovka a řazení jednotlivých rychlostních stupňů fungují poměrně spolehlivě a řidič tak nemusí mít obavu, že zařadí špatně. Jediné, co by stálo za to zlepšit, bylo řazení zpátečky, která poměrně často vypadávala.
Spotřeba se při kombinované jízdě s velkým podílem města stále držela na hodnotě 5,3 litrů na 100 km, což neurazí, i když při jízdě mimo město s menším podílem rozjíždění by bylo možné ji stáhnout určitě ještě o nějaké to deci níž pod pět litrů.
Jízdní vlastnosti
Samotné jízdní vlastnosti se nesou v duchu hesla neurazí, ani nenadchne. Auto je v obsazení jedné osoby poměrně živé a dokáže zvládnout většinu městských situací bez zaváhání. Jistě ale bude existovat sorta řidičů, kteří budou mít pocit, že nejede a musí se mu takzvaně šlapat na krk. Na druhou stranu, ale budou i ti, kterým hned sedne a naprosto jim padne do noty.
Příjemný je poměrně měkký podvozek. Ten se nerozeskáče ani na větších nerovnostech, kterých jsou města plná. Auto se v zatáčkách přes svou výšku moc nenaklání, na delší cestu bychom ale asi volili něco většího.
Faktem je, že ovládání auta je přece jen trochu tvrdší. A to jak spojka, která zabírá až na konci a může činit problém těm, kteří jsou zvyklí spíše na takzvaně měkčí auta a jejich téměř okamžitý rozjezd. Brzdy jsou citlivé, ale vyžadují akceptování koncepce vozu, využívající energii při brzdění na rekuperaci energie do pohonné baterie. V praxi je tak třeba brzdy prošlápnout téměř až k podlaze. Ti, kteří přesednou z jiného vozu, kde jsou zvyklí, že stačí jen lehce sešlápnout brzdový pedál a auto hned bude zpomalovat, mohou být u Suzuki Ignis poměrně překvapeni. Na vše se ale dá zvyknout a po pár jízdách se i jízda v tomto modelu dá vychytat k dokonalosti.
Suzuki Ignis při jízdě poměrně slušně sedí na silnicích, v zatáčkách se drží a prakticky ničím negativním nepřekvapí. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá něco málo přes 12 vteřin, ale zde půjde spíše o doplňkovou informaci, která při výběru vozu nebude pro jeho majitele klíčová.
Závěr
Suzuki Ignis svým určením zřejmě nikdy nebude masovým vozem, který by vyhověl širokému spektru řidičů. Již v základu nabízí mnoho bezpečnostních prvků a asistentů, ale umí vyjít cenově vstříc i méně náročným zájemcům, byť za cenu použití některých retro prvků.
Vůz asi s největší pravděpodobností nezaujme mladší řidiče, kteří preferují spíše sportovnější a akčnější ráz auta. Určitě je ale dobrou volbou pro zkušenější řidiče, kteří ocení jeho specifika, například větší světlou výšku, nebo pohon všech kol, který může být v některých situacích neocenitelnou výhodou.
Vůz s pohonem přední nápravy lze pořídit v základní výbavě po akční slevě 15 000 již za slušných 298 900 Kč, na testovaném modelu s pohonem všech kol a výbavou Premium najdete cenovku 377 900 Kč po akční slevě 20 000 Kč, nejdražší model Elegance lze pořídit s pohonem všech kol za akčních 417 900 Kč, nebo s automatickou převodovkou ale pohonem pouze přední nápravy za akčních 422 900 Kč. Kombinace automatu a čtyřkolky k dispozici není.
Text a foto: Jan Švéda