Test Dacia Duster Journey ECO-G 100. Všestranný spořílek

Dacia Duster udělala od svého vstupu na trh obrovský pokrok. A to jak po technické, tak po designové stránce. Dnes se podíváme na třetí generaci modelu, využívajícího stejné technologie jako Renault nebo Nissan, který zcela respektuje ty nejnovější trendy a možná i trochu předbíhá i značky, které mají dosud na stupnici reputace vyšší pozici.

Další nespornou výhodou tohoto modelu je, kromě jeho robustnosti, i nabídka pohonů. Přestože je dnes vzývanou mantrou všech ekologie a úspornost provozu, je Dacia Duster jeden z mála modelů, který je možné si přímo z výroby objednat s motorem, který kromě benzínu umí pracovat i na LPG.

Exteriér

Na voze je vidět naprosto zásadní změna designu proti předchozím generacím. Ze zaobleného cvalíka, odvážně se prodírajícího poli a lesy vyrostl vyhraněný švihák, který se nebojí zašpinit si pneumatiky na rozblácené polní cestě. Tento dojem vytváří  výrazně ostřejší design.

 

Oproti předchozí generaci model narostl pouze o milimetry. Jinak se ale změnilo prakticky vše. Pohled na přední část ukazuje esteticky působivé propojení nového podařeného loga s linií denního svícení a masívní rám ve spodní části, integrující jak mlhová světla, tak obrovský nasávací otvor pro vzduch do motoru. Po jeho stranách jsou funkční otvory pro přívod vzduchu k brzdám. Celek tak působí velmi dominantně s vědomím, že si ale na nic nehraje.

Boční pohled umožňuje na šedé karoserii vyniknout oplastovaným prahům a lemům kol, které chrání auto při jízdě v terénu. Nelakovaný plast snese mnoho a případné šrámy skryje lépe, než lak. Na předních dveřích je ještě jeden plastový prvek, který ale žádnou faktickou úlohu neplní a sám nevím, jestli se mi líbí, nebo ne. Každopádně mi do designu vozu moc nezapadá a jako majitel bych bádal, zda ho nejde sejmout, aby nerušil jinak povedené linie.

Dalším prvkem, kde si nejsem jistý, jsou kliky zadních dveří, zapuštěné do rámu okna. Je to řešení, které již bylo mnohokrát použito i u jiných značek, ale pokud vozíte menší děti, vysoko umístěná klika jim komplikuje nástup do vozu.

Pohled zezadu ukazuje, že i zde došlo k proměně. Po experimentech se světlomety připomínajícími model Jeep se grafika zadních světel výrazně zjednodušila. Sladila se s grafickým jazykem loga a vidíme tak jednoduchá V, do kterých jsou vložena směrová světla. Toto provedení opticky rozšiřuje jinak hladkou záď vozu, členěnou pouze prolisem pro registrační značku a výrazným spodním deflektorem, kryjícím celý nárazník.

Interiér

Interiér nového Dusteru na první pohled dává najevo, že jde o vůz, určený do tvrdších provozních podmínek. Je to patrné z typu použitých materiálů i samotného designu a to i v modelu s druhou nejvyšší výbavou. Střídmé, jednoduché plochy z převážně tvrdších plastů jsou pohledné a jednoduché na údržbu. Přístrojová deska je přehledná, všechny ovládací prvky jsou na očekávatelných místech a v dosahu. Informace se řidiči zobrazují na digitálním panelu v kapličce před volantem a na displeji uprostřed vozu.

Mezi oběma displeji je prostor, využitý pro velmi užitečnou maličkost, kterou v modelech jiných značek nenajdete. Je to adaptér, na který je možné připojit držák mobilu. Je tak možné mít telefon v bezpečném dosahu a v případě potřeby ho ovládat tak, že to odvádí pozornost od vozovky jen v nezbytně nutném rozsahu. Stejný adaptér je ještě v prostoru spolujezdce, na zadní straně středové konzoly a v kufru. Upevnit na ně lze kromě držáku na mobil i další adaptéry, například držák nápojů nebo lampičku.

Plocha prostředního displeje je členěna na plochy, na kterých se zobrazují základní aplikace, takže lze rychle a přehledně přepínat rádio, ovládat telefon, navigaci, nebo na vnějších kamerách kontrolovat situaci kolem vozu.  Pozitivem je určitě i oddělená lišta s mechanickými tlačítky pro ovládání klimatizace, jejíž hodnoty a nastavení se zobrazují na spodní hraně displeje.

Mezi ovládacími prvky je nutné vyzdvihnout hlavně tlačítko, umožňující po předchozím nastavení funkčnosti asistenčních a bezpečnostních systémů vypnout dvěma stisknutími všechny otravné a potenciálně nebezpečné věci jako upozornění na povolenou rychlost, hlídání jízdního pruhu atd.

Samotný posaz je pohodlný, sedák je širší a neomezí ani prostorově výraznější postavy. Opěrák pak přidává i dostatečné boční vedení těm, kteří se budou pohybovat v náročnějším terénu. V zimě pak cestující vepředu ocení vyhřívání sedaček a volantu.

Nedostatkem prostoru nebudou trpět ani cestující vzadu. Výklopnou opěrku mezi krajními sedadly sice nenajdete, o to pohodlnější sezení má ale cestující uprostřed. Tomu může trochu překážet pouze mírně zvýšený prostřední tunel připravený pro varianty s pohonem všech kol.

 

Důležitým prostorem u tohoto typu aut je zavazadlový prostor. Respektive jeho velikost. Ta se v tomto případě pohybuje mezi hodnotami 517 litrů u benzínové verze a 430 litrů u hybridu. Mezi těmito hodnotami je 456 litrů pro pohon všech kol a 435 litrů u plynové verze, kde prostor rezervy zabírá nádrž na LPG. Po sklopení zadních opěradel se v tomto případě dostanete až na hodnotu 1 632 litrů.

Pohon

Motor, umožňující spalování jak benzínu, tak plynu, patří mezi oblíbené varianty u těch, kteří oceňují dlouhý dojezd a ekonomický provoz. V případě testovaného vozu se jedná o přeplňovaný litrový tříválec TCe 100 ECO-G o výkonu 100 koní. Jeho výkon na kola přenáší šestistupňová manuální převodovka.

Dacia je unikátní v tom, že zástavbu plynovým pohonem nabízí již z továrny a zájemci o levnější provoz tak nemusí absolvovat složitou zástavbu do koupeného vozu. Výkon motoru je v případě jízdy na benzín 67 kW (90 koní), po přepnutí na plyn se zvýší na 74 kW (100 koní). V případě, že vozidlo není plně zatíženo, je tento výkon naprosto dostatečný.

Rozdíl mezi oběma palivy se při jízdě projeví velmi nepatrně, motor je pružný v celém rozsahu využitelných otáček, které je možné vhodnou volbou převodového stupně efektivně přenést na vozovku. Přepínání mezi palivy je jednoduché a lze ho provádět i za jízdy. Stačí zmáčknout tlačítko nalevo od volantu. Pokud je tlačítko aktivováno, motor startuje na benzín a po dosažení provozní teploty se přepne na plyn, po deaktivaci jedete pouze na benzín.

Teoreticky má motor při používání plynu o něco vyšší točivý moment, takže by měl lépe táhnout, a někteří tvrdí, že je i o něco tišší. Aby byl rozdíl citelný, museli byste se asi pohybovat v krajních situacích, například při výrazné akceleraci plně naloženého vozu, běžněji rozdílu ale nevšimnete.

Dosažená spotřeba byla 6,3 litrů benzínu nebo 8,1 litrů LPG. To dává, při 50 litrové nádrži na benzín a 40 litrové na plyn skvělé hodnoty dojezdu.

Ten by tak mohl dosáhnout u benzínu až 790 a u plynu až 490 kilometrů. Celkem tedy až celkové hodnoty téměř 1 300 kilometrů. To je v dnešní době, kdy se nás snaží přesvědčit o dostatečnosti 300 kilometrů u baterkových aut, opravdová radost a svoboda pohybu.

Jízdní vlastnosti

Na podvozku vozu je znát, že je určeno pro provoz mimo asfalt. Je tak příjemně měkký a umí vstřebat většinu nerovností, jen ty větší dá znát rázem od kola. Protože to není závodní model, není měkkost podvozku, která se mírně projevuje při rychlejším průjezdu zatáčkou, moc na překážku.

V dálničním provozu ale můžete klidně jet na hranici rychlostního limitu, auto dobře drží stopu a přes svou větší výšku není ani příliš náchylné na boční vítr. Bezpečné jízdě pomáhá i přesné řízení, které je přiměřeně tuhé a dává dobrou odezvu od kol jak na dálnici, tak na rozbité polní cestě.

Závěr

Dacia Duster třetí generace prodělala obrovský skok. Vzhledově se dnes řadí naprosto bez ostychu mezi ostatní vozy, které v místech, pro která je určen, může potkat.

Pochvala zazní i při hodnocení užitných a jízdních vlastností. Vzhledem k tomu, že jde o vůz dá se říci multifunkční, znamená to na druhou stranu nutně i určité kompromisy. Ty se týkají použitých materiálů a výkonových parametrů. Zájemci o takový vůz ale asi spíše ocení praktičnost údržby tvrdých plastů, nízkou cenu a úsporný provoz, než by toužili po měkkém polstrování a zrychlení, které je zatlačí do sedačky.

A myslím, že mohu říci, že zklamáni nebudou. Za cenu, která s testovaným pohonem začíná na 434 900 Kč, a umí ujet až 1300 kilometrů bez tankování, nic jiného na trhu nenajdete.

Text a foto: Jan Švéda  

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code