Test Hyundai i20 N. Auto, se kterým nebudete umět jezdit pomalu.
Hyundai i20 je v dnešní nabídce značky druhý nejmenší model. Pokud jde ale o sportovní ambice, ty malé nejsou ani náhodou. Tento model zastupuje značku ve světové sérii rallye WRC, kde dosahuje slušných výsledků. V loňském roce to bylo například druhé místo soutěži značek.
Přestože jde o vůz, který svými rozměry spíše vypadá jako auto pro začátečníka, čerstvého absolventa autoškoly nebo třeba jen člověka, který dlouho za volantem neseděl, modrá barva karoserie a nenápadné písmenko N na karoserii znalému člověku naznačuje, že jde o vlka v rouše beránčím. Naším úkolem pak bylo ověřit, zda se jedná pouze o dojem, nebo realitu.
Exteriér
Zvenku se sportovní provedení modelu pro širokou veřejnost liší od běžného provedení na první pohled barvou, charakteristickou pro sportovní řadu N. Dále pak samozřejmě označením N na masce karoserie a na zádi vozu. Nepřehlédnutelné je také křídlo na horní hraně zadních dveří a jiné jsou i tvary zadního nárazníku včetně difuzoru na jeho spodní hraně.
Vizuálně působí kompaktně, propracovaně do všech detailů a díky modernizovaným světlometům, 18 palcovým litým kolům, obutým do nízkoprofilových pneumatik 215/40, a zadnímu červeným doplňkům lemujícím prahy a červeným brzdovým třmenům upozorňuje na svůj sportovní styl.
Vozu dominují výrazné světlomety s LED svícením, litá kola a příjemná je i přední maska nebo designově skvěle zapasovaná mlhová světla. Lahůdkou je již zmíněná zadní část vozu, kdy se designerům maximálně povedlo propojit tmavé zadní sklo s jeho boční příčkou v černé barvě, přecházející až k zadním dveřím a jejich sklu. Nová i20 tak začátečníky jednoznačně nadchne a bez emocí nezůstanou ani ti, kteří využívají auto většinou jen pro městské popojíždění nebo občasné víkendové cesty na chatu či za rodinou.
Interiér
Interiér i20 by se dal charakterizovat jako taková „hyundaí“ klasika. Nic v něm nechybí ani nepřebývá. Pokud jste už někdy řídili jiný vůz této značky, budete si vším hned jisti. Je třeba ocenit, že automobilka se nesnaží inovovat za všech okolností. Stará známá ovládací tlačítka nechává na svých místech a po přesednutí nemusíte tápat. A to ani po přesednutí z vozu jiné značky, protože rozmístění prvků je velmi intuitivní, skoro bych se nebál říci nejlepší z toho, čím jsem dosud jezdil.
Specifikem verze N jsou samozřejmě sedačky. Jsou nízko posazené, s precizním bočním vedením a integrovanými hlavovými opěrkami. Přestože se jedná o provedení se sportovními ambicemi, avizované modrým prošíváním, nechybí sedačkám vyhřívání. U sedaček bych si ale dovolil jednu kritickou poznámku. Opěrák vozu je poměrně nízký, takže opěrka hlavy mi při běžné jízdě nedosahovala ani k vrcholu hlavy. Při případném nárazu, kdy tělo letí dopředu a pak se, o něco výš, vrací zpět, by řidiči vyšší postavy, jako jsem třeba já, hrozilo riziko zlomení vazu o opěrku. Naštěstí ale i přes nízko umístěnou sedačku nezbývá nad opěrkou tolik místa, aby se mi tam hlava vešla, takže jsem byl v klidu.
Jinak v interiéru příslušnost do stáje N symbolizují loga N na opěrce hlavy a hlavici řadicí páky, ale hlavně světle modrá a červené tlačítko na volantu. Ta jsou bránou do světa, ve kterém se uvolňují emoce, a adrenalin proudí plným proudem.
Přehledný a pochopitelný je také displej palubního počítače, který udává informace o aktuální rychlosti, průměrné a okamžité spotřebě a dojezdu. Zcela logické a intuitivní je i ovládání rádia, navigace a celého multimediálního displeje. Navigace je přesná a jasná, lze jí rychle nastavit a i člověk, který sedí v autě s navigací prvně, rozhodně nemusí nastavení dohledávat v manuálu.
Ideálním doplňkem, který zejména méně zkušení řidiči maximálně ocení, jsou parkovací kamery, které fungují spolehlivě. Kromě zadní, s dostatečnou světelností, dává přehled o dění kolem vozu i přední kamera, takže při parkování si můžete pohlídat, abyste předním spoiler nepoškodili o obrubník. A to nejen ve dne, ale i v noci. Stejně tak snadno se ovládá i klimatizace, včetně nastavení teploty, či jejího korigování během jízdy samotné.
Infografika ve sportovním režimu umožňuje nastavovat potřebné parametry vozu, které řidič při jízdě preferuje. Dává také skvělé informace o kondici vozu – nejen teplotě vody v motoru, ale i oleje atd. a po dokončení jízdy má řidič k dispozici i jízdní statistiky, které mu mohou pomoci na známé trase zlepšovat svůj výkon.
Na zadních sedadlech to s mítem sice žádná hitparáda není, ale tři děti, nebo dva dospělé menšího vzrůstu pohodlně odvezete. Pokud to budou děti, budou se ale muset podělit o pouze jednu USB zásuvku. Vepředu jsou pak 2 x USB a 12V zásuvka. Vůz je standardně možné propojit s mobilním telefonem, a dokonce jej i bezdrátově nabíjet.
Řadicí páku pak doplňuje samozřejmě klasická ruční brzda. Je tedy možné si vychutnat jízdu řízeným smykem, tzv. „přes ručku“, i když pro sportovnější prožitek a lepší ovládání by mohla být páka ruční brzdy delší a blíž řadicí páce.
Provedení kufru se od běžné série nijak neliší. Disponuje objemem 326 litrů, což skvěle vystačí například pro zavazadla 3členné rodiny na týdenní dovolenou. Prostor lze také zvětšit sklopením zadních sedaček a dosáhnout tak skvělých 1024 litrů. Vychytávkou je možnost zasunout horní plato kufru do drážky za zadními sedadly. To vám vyřeší problém kam s ním v případě, že potřebujete převézt něco vyššího, nebo rozdělit ložnou plochu při sklopených zadních sedadlech. Vychytaná je i variabilita nastavení podlážky výškově. Po sklopení zadních opěradel s podlážkou v horní poloze můžete pod podlážku naložit drobnosti a ložná plocha kufru je rovná s plochou opěradel. Ve spodní poloze pak získáte necelých 10 centimetrů na výšku, což se může hodit při přepravě objemnějších předmětů.
Motor a převodovka
Testovaný model disponuje benzínovým turbomotorem o objemu 1,6 litru a výkonu 203 koní / 150 kW. Při celkové hmotnosti vozu 1 200 kg tak řidič disponuje opravdu slušnou porcí energie, která dokáže auto dostat do tempa a také to dát svým zvukovým projevem náležitě najevo, obzvláště v režimu Sport a aktivovaným simulátorem meziplynu.
Při jízdě po městě, kde si zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 6,7 vteřiny moc neužijete, se vyplatí jezdit s nastaveným režimem motoru ECO. Auto se sice trochu vleče, ale pokud nemáte deficit sebevědomí, nerušíte okolí burácejícím výfukem a auto se odmění i velmi slušnou spotřebou na úrovni necelých 6 litrů na 100 km.
Při jízdě mimo město nebo na dálnici si jistě vystačíte s režimem Normal, ve kterém auto citelně ožije a mnohem ochotněji reaguje na pokyny plynového pedálu. Spotřeba sice na okreskách o nějaké to deci vzroste, ale za tu radost za volantem to rozhodně stojí. Na dálnici při rychlosti na hranici povolené se spotřeba dostala na hladinu 9 litrů, což také není číslo, které by šokovalo. Zde jen, trochu nepatřičně, rušil monotónní hluk od motoru, který nebyl na delší cestě zdrojem příjemných pocitů, ale spíš rušivým elementem.
Skutečný charakter auta se ale projeví v režimu Sport, kdy se přístrojová deska zbarví ďábelskou červení a reakce na plyn je ještě ostřejší, i když v prvních chvílích po přepnutí zaznamenáte jen zhrubnutí zvuku od výfuku. Při aktivaci meziplynu si pak užijete zvukovou kulisu, která nemá ke skutečnému závoďáku až tak daleko.
Výkon přenáší na silnici samozřejmě manuální 6stupňová převodovka. Automatická převodovka v takovémto autě by byla smrtelným hříchem, kterého se výrobce naštěstí nedopustil. Řadicí dráhy jsou příjemně krátké a přesné, takže rychlosti sázíte jak buchty na pekáč.
Během jízdy je možné si zobrazit hodnotu okamžité spotřeby, takže vidíte, kolik paliva v jaké rychlosti a jakém režimu dokáže motor konzumovat. To bylo zajímavé, protože při kombinovaném testu na horských okreskách, městském provozu a dálnici jsme při poměrně dynamické jízdě dosáhli spotřeby 7,2 litrů na 100 kilometrů, což je velmi příjemné překvapení.
Šikovné, zejména u tohoto vozu, je tlačítko pro vypnutí režimu Stop/Start, šetřící zahřátý motor od tepelných šoků po vypnutí při krátkodobém zastavení.
Jízdní vlastnosti
Možno říct čirá radost z jízdy. Vše funguje přesně tak, jak by člověk mohl čekat. Od podvozku po tužší řízení, přesné řazení, až po motor, který s autem dokáže dělat divy a svůj apetit po rychlosti a dynamice dává najevo zvukem, který se line z výfuku.
Podvozek je sice logicky trochu tvrdší, auto dává informaci o každé vlnce, která na vozovce je, na druhé straně ale podrží při rychlém průjezdu zatáčkou. Je opravdu skvělý pocit se protáhnout vlásenkou rychlostí, kterou byste si ve větším a těžším autě nemohli dovolit. Je schopné zvládnout i nějakou tu roletu nebo sekci plnou výmolů bez toho, že byste v zatáčce museli nutně odpochodovat ze silnice, jen to trochu pocítíte na těle.
Kombinace manuální převodovky a ruční mechanické brzdy dává zkušenějšímu řidiči nebo řidičce šanci užít si chvíle krystalicky čisté radosti, nejlépe ve stoupání horských silniček na čerstvě ujetém neposypaném sněhu. Jde to samozřejmě i na vlhké silnici, ale to bych běžnému řidiči spíše nedoporučoval.
Brzdy jsou spolehlivé a už při jemném sešlápnutí začne vůz zpomalovat, takže není třeba čekat dlouho na jejich reakci a prošlapávat je až do podlahy. Řidičům tak při běžné jízdě nepřipraví žádné horké chvilky.
Spolehnutí je i na řízení, v zatáčkách vůz sedí i při jejich razantnějším projetí. Při výjezdu neplave a na silnici skvěle sedí, případnou nedotáčivost mimo závodní okruh nemáte šanci poznat. Ostatně o bezpečí se stará celá řada asistentů. Kromě klasických režimů, kontrolujících pohonnou a brzdovou soustavu, zaznamená běžný uživatel kontrolu mrtvého úhlu, asistenta jízdy v pruzích, parkovací kamery nebo monitorování provozu před autem a případné krizové brzdění.
Závěr
Hyundai i20 je ideálním kandidátem na vůz pro člověka, který potřebuje auto pro běžný každodenní provoz, ale potřebuje si uvolnit adrenalin při jízdě, přinášející emoce. Přesně pro tyto řidiče je i20 N vozem přímo na míru, ze kterého budou nadšení, uvolní a budou na něj moci být hrdi, protože je a zůstane praktickou stylovkou, kterou si budou hýčkat. Navíc si ho mohou užít způsobem, který by jim při běžném provozu likvidovalo obsah peněženky.
Pokud jde o ceny, model je k dispozici ve dvou variantách, N a N Premium. Liší se od sebe například diferenciálem s omezenou svorností, sledováním mrtvého úhlu, aktivním asistentem pro vedení vozu v jízdních pruzích, vyhříváním zadních sedadel, audiosystémem Bose, nebo integrovanou navigací s 10,25″ dotykovým displejem.
Varianta N pak přijde v akci na (aktualizováno 1.11.2023) na 619 990 Kč, za N Premium zaplatíte baťovských 699 990 Kč.
Text a foto: Jan Švéda