Test Volkswagen Golf Variant Limited 1,5 TSI 6G. Dobrá volba nejen pro rodinu

Volkswagen Golf není jako model nutné nijak sáhodlouze představovat. Jako nástupce legendárního Brouka si od roku 1974 za padesát let dokázalo již osm generací vytvořit vlastní legendu. Ti, které by historie modelu zajímala podrobněji, můžeme odkázat na náš článek https://autaprozeny.cz/22041-2/ , ve kterém je celá popsána.

Úžasné je, že po celou dobu jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky, který svým postupným vývojem odkáže stále udržet tempo s novinkami na trhu. Nejinak je to i v případě faceliftu, který přijel na počátku loňského roku.

Exteriér

Jak je vidět v přehledu zveřejněném v již zmiňovaném článku https://autaprozeny.cz/22041-2/, lze změny modelu v průběhu dlouhých let označit spíše jako evoluci, než revoluci. Napříč generacemi tak zůstávají zachovány základní rysy a tvarové linky, což evidentně vyhovuje konzervativním majitelům. Ti pak nemají problém vyměnit starší provedení za nové.

Znalci značky, nebo pozornější pozorovatelé si tak u faceliftu všimnou mírně upravený tvar předních světlometů, s tím související upravený tvar předního nárazníku a také jinak řešené zadní lampy. Zájemci si mohou také v rámci příplatkové výbavy pořídit světelný paket, který kromě přisvětlování zatáček, automatického ovládání dálkových světel zaujme svítící lištou, spojující přední světlomety, kterou známe i z jiných modelů značky.

Testovaný model ve výbavě Limited je standardně dodáván na plechových 15´´ kolech, ale – jak vidět ve fotogalerii – testovaný model dostal příplatkové slitinové 16´´ disky Norfolk za 24 900,- Kč. Nutno přiznat, že mu slušely a na jízdním pohodlí oproti 15´´ základu nic neubraly.

Interiér

Facelift ale nedostal jen nový kabát, spousta změn se odehrála i pod ním. Opět na první pohled si můžete všimnout většího prostředního displeje s úhlopříčkou 12,9 palce oproti dřívějšímu desetipalcovému. Pro mnohé ale bude důležitější, že panel zobrazuje informace z nové verze infotainmentu, která by měla být mnohem rychlejší a uživatelsky příjemnější, než ta předchozí.

Ovládání infotainmentu na velkém displeji s relativně přehledným ovládáním není složité. Výhoda je, že důležitá tlačítka jsou vytažena na horní liště, včetně tlačítka pro vypínání Start/stop.

Základní ovládání prvků klimatizace je na spodní liště velkého displeje, ale šikovná jsou tlačítka o něco níže pod panelem mezi výdechy klimatizace, kde je možné se jedním stisknutím přepnout do panelu klimatizace a nastavit si všechna potřebná nastavení. Ještě vrátit knoflíkové ovladače teploty a ventilátoru, místo dotykových posuvníků, a úspěšná kontrarevoluce ovládání by byla ke spokojenosti uživatele dokončena.

Součástí návratu k ověřeným prvkům je i opuštění dotykových ploch na volantu a jejich nahrazení obvyklými tlačítky. Řidič má tak nyní opět jednotlivé prvky lépe pod kontrolou a místo jejich hledání se může víc soustředit na samotné řízení.

Další panýlek s přehlednými tlačítky pro ovládání světel a mlhovek je nalevo vedle volantu. Trochu překvapivé a matoucí ale je, že zde najdeme i vyhřívání oken, které bychom čekali spíše uprostřed, mezi ovládáním klimatizace.

Zajímavým prvkem bylo použití asistenta Hold, který auto udrží stát po zastavení bez nutnosti mít nohu na brzdě. To je dnes už běžné u automatických převodovek, u manuální je to neobvyklé, ale příjemné překvapení.

Samozřejmě nesmím zapomenout na sedačky. Ty jsou tak akorát tvrdá, aby podržela v zatáčkách mladé divochy, ale i poskytla dostatek pohodlí dámám, vyžadujícím pohodlí na delší cestě. K pocitu pohodlí přispívá i pro značku typická Volkswagenovská područka, stavitelná jak podélně, tak i výškově. Menší řidičky ale musí počítat s tím, že jim područka posunutá dopředu zakryje minimálně jeden držák nápojů. Naštěstí ale přístupný zůstane ten, ve kterém je nastavitelné rameno. To dokáže zmenšit prostor případě, že máte menší láhev nebo například menší kalíšek s kávou a ten se vám zde nepřevrátí nebo nevylije.

A když už jsme u držáků a úložných prostor, je jich ve voze dost. Do předních dveří se vejde i velká Pet flaška, takže to je příjemné, když jedete na delší cestu a berete s sebou velké pití.

Dalším, dnes zásadním požadavkem, je dostatek přípojných míst pro napájení telefonu a dalšího příslušenství. I zde můžeme být spokojeni. K připojení telefonu k infotainmentu, nebo jeho nabíjení poslouží 2 mikro USB zásuvky na spodu přístrojové desky před řadící pákou a jedna 12 V cigaretová zásuvka u područky.

Cestující na zadních sedadlech mají pro sebe dvě mikro USB zásuvky na panelu mezi předními sedadly. Kromě toho mají samozřejmě dostatek prostoru jak pro nohy, tak nad hlavou. A to i v případě, že před nimi sedí takový dlouhán, jako jsem já. Co by ale mohl někdo postrádat, je výklopná područka uprostřed. Tedy ne, že bych si o í při jízdě vzadu chtěl hned opírat ruku, ale její součástí obvykle bývají i držáky nápojů. Zde musíte v případě, že si na cestě koupíte kávu, držet kelímek po dobu, než ji vypijete, v ruce, protože není kam ho odložit. Zároveň se také musíte rozloučit s možností přepravy delších předmětů, protože schází průvlak do kufru.

Kufr má v základním nastavení 611 litrů. S tím už se dá poměrně slušně fungovat. A pokud by to náhodou nestačilo, lze zadní sedačky sklopit obligátně v poměru 2 ku 1 a získat tak až 1642 litrů, což je prostor postačující i pro malé stěhování. Sedačky lze sklopit z prostoru kufru, takže nemusíte obíhat auto v případě, že chcete zvětšit potřebný prostor. Velký kufr nabízí i stavitelnou podlážku, pod kterou se dají uložit věci v případě, že nechcete, aby se vám poflakovaly po prostoru kufru. Ti, kteří na dovolenou vezou v kufru chladničku, ocení 12 V zásuvku, do které ji mohou připojit. Příjemným překvapením pro každého, kdo se chystá na další cestu a nechce v případě defektu řešit servis, nebo odtah, je také příplatkové dojezdové kolo, které je pod podlážkou kufru. A pokud chcete, můžete si o trochu víc připlatit za plnohodnotné kolo.

Pohon

Pod kapotou testovaného vozu je živá patnáctistovka, tedy přesně řečeno, čtyřválcový benzínový motor 1.5 TSI s výkonem 85 kW.

Řadící páka má trošku tvrdší chod, stejně jako spojka. Nicméně polohy jsou naprosto precizní, relativně krátké, takže se řadí opravdu dobře a je možné si na ni velice rychle zvyknout.

Zrychlení je naprosto dostačující, i když na cestách s prudším stoupáním, obzvlášť v případě, že je auto naloženo, je třeba si trošku podřadit. Je cítit, že motor zabírá spíše ve vyšších otáčkách.

Slušná je spotřeba. Při obvyklém mixu město, vesnice a dálnice jsme dosáhli průměrné hodnoty 5,9 litrů, za což si myslím se takovéto auto nemusí vůbec stydět a je to kupodivu i v rozmezí 5,4 – 6,5 litru, udávané pro tento čistě benzínový motor výrobcem.

Jízdní vlastnosti

Na stabilitu podvozku a pohodlnou jízdu i na rozbitých okreskách se dá spolehnout. Neznamená to, že byste jeli jako na polštáři, od kol dostanete občas upozornění, že silnice není v ideální kondici, ale to k jízdě patří. Dodává to pocit jistoty, že vám nic neunikne a neukolébá vás to k jízdě, která by mohla jít za hranice možností vozu i vozovky, k čemuž by jinak tichý interiér, do kterého hluk od motoru prakticky nedoléhá, mohl svádět.

Ti, kteří si potrpí na vyšší pohodlí, mohou zvolit provedení s adaptivními tlumiči a vybrat si odpovídající jízdní režim.

Tomu pomáhá i přiměřená odezva od volantu a pokud už máte pocit, že jste v nájezdu do nějaké vlásenky pocit, že jste dlouzí, brzdy se o rozdíl proti bezpečné rychlosti postarají.

Závěr

Volkswagen Golf je vůz, který již dlouhou dobu patří mezi volbu mnoha řidičů. Vytváří tomu podmínky nabídkou výbav (Limited, People, People R-Line, Golf, Life, Style, R-Line, R) i motorů, mezi kterými najdeme jak benzínový, tak naftový.

Poměrně kompaktní rozměry, velký prostor jak pro cestující, tak i náklad a slušné provozní náklady z něho dělají zajímavou volbu nejen pro mladou rodinu.

Testovaný model byl v základní výbavě Limited, ale ani s ní jsme se necítili nijak zásadně ošizeni. Pomohla tomu příplatková kola, vyhřívané přední sedačky a volant, i dobře zobrazující zadní parkovací kamera.

Základní cena dnes začíná u kombíku na částce 584 900 Kč, testovaný model se od této částky příliš nelišil. Cenovka se u něho zastavila na hodnotě 637 000 Kč, jak je patrné z přiložené specifikace zde. Na druhé straně nabídky je model Golf Var R 2,0 TSI 245kW (333 k) 4M 7DSG, jehož cena lehce překračuje hranici 1,5 milionu korun. A to už je cenovka pro opravdové srdcaře.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code