Za čtrnáct dní začíná zimní sezona a auta potřebují přezout. Jak jste na tom vy?

Více než polovina motoristů přezouvá na zimní pneumatiky už se startem zimní sezóny kolem 1. listopadu. Ostatní až dle aktuálního počasí. Každý sedmý motorista již přitom v zimě využil asistenční služby. Podle aktuálního průzkumu ČPP Servis je to buď kvůli nestartujícímu vozu, nehodě nebo z jiného důvodu.

Podle průzkumu stále zhruba dvě procenta řidičů v zimě riskují a nepoužívají zimní pneumatiky. „Zpravidla se odvolávají na to, že kvůli klimatickým podmínkám to není nutné. Jsou také přesvědčeni o svých řidičských schopnostech a myslí si, že zimní pneumatiky jim stejně nepomůžou. Hazardují tak se zdravím nejen svým, ale i dalších účastníků silničního provozu,“ upozorňuje předseda sboru jednatelů ČPP Servis David Krňávek.

Více než polovina (57 %) řidičů říká, že přezouvá okolo 1. listopadu. Tedy v termínu uvedeném v zákonu o silničním provozu. Ten uvádí, že použití zimních pneumatik je povinné do 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici sníh a led, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat.

Dalších 25 % lidí říká, že mění pneumatiky až podle aktuálního počasí. 17 % řidičů tvrdí, že má stále oblíbenější celoroční pneumatiky. „Jednoznačně doporučuji nespoléhat na to, že ‚už zimy nejsou to, co bývaly’, a proto nemá smysl na zimní gumy přezouvat. Je to zbytečný hazard,“ dodal David Krňávek.

„Celoroční pneumatiky mohou mít smysl, pokud v zimě jezdíte jen výjimečně a po městě. V případě opravdové zimy bych na ně nespoléhal,“ vysvětluje. Ale spoléhat se někdy nevyplatí ani na zimní pneumatiky. Důležité totiž jsou jejich vlastnosti, které se různí podle značky, modelu, cenové kategorie, nebo stáří.

I některé pneumatiky renomovaných značek pak mohou být v hodnocení pouze „uspokojivé“. Spoléhání se na ně pak může způsobit na sněhu nebo ledu kritické okamžiky. Proto je vždy dobré si před koupí ověřit výsledky vytipovaných pneumatik v hodnocení nějakého renomovaného hodnotitele. Například rakouského ÖAMTC a jeho partnerských organizací.

Je přitom důležité si uvědomit, že výsledky testů jsou platné pouze pro nové pneumatiky. Také to, že i dobře uskladněné pneumatiky postupně ztrácejí své mechanické vlastnosti, přestože hloubka dezénu je stále v normě.

Z průzkumu ČPP Servis rovněž vyplynulo, že 14 % řidičů už má zkušenost se zimním využitím asistenčních služeb, nejčastěji z důvodu nestartujícího auta nebo nehody. „Pomoc asistenčních služeb motoristé ocení až v okamžiku, kdy jejich služby využijí. A věří, že je nikdy potřebovat nebudou. Přesto jsou při sjednávání pojištění vozu velmi poptávané. Majitele auta zajímá především rozsah asistenčních služeb a často si připlácejí za nadstandardní benefity. Mezi nejčastější patří logicky odtah vozu a zajištění jeho opravy, nicméně autoasistence umí daleko víc,“ říká předseda sboru jednatelů ČPP Servis David Krňávek.

Motoristů, kteří si sjednávají pro své vozidlo pouze povinné ručení, je čím dál méně. Většinu dnes už tvoří ti, kteří si vedle zákonného pojištění smluvně zajistili i další pojistné doplňky. Kromě pojištění čelního skla jsou nejoblíbenější právě asistenční služby.

„Kromě základních služeb jako je odtah vozu, asistenční služby nabízejí i řadu dalších možností. Např. zajištění náhradního ubytování, úhrada nákladů na cestu zpět domů nebo úschova nepojízdného vozidla. Právě v těchto benefitech jsou často mezi jednotlivými pojistnými smlouvami velké rozdíly. Proto je vhodně prozkoumat i tyto možnosti. V případě nesnází bude řidič vědět, s čím vším mu může pojišťovna pomoci,“ uzavřel David Krňávek.

Průzkum zrealizovala společnost ČPP Servis v září letošního roku na vzorku 1 000 respondentů z celé
České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

 

Zdroj: ČPP Servis, redakčně upraveno

Zdroj foto: Pixabay

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code