Znáte správný postup, jak řešit dopravní nehodu?

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat. Kdy je nutné volat policii? A jak správně komunikovat s pojišťovnou? Poradíme.

Jste připraveni řešit situaci, kdy do vás třeba při čekání v dopravní zácpě někdo naboří nebo na parkovišti nacouvá? Pokud jste to ještě nikdy nemuseli řešit a naposledy o správném postupu slyšeli v autoškole, pojďte si ho raději připomenout.

Když se stane jakákoli nehoda, je ze všeho nejdůležitější samozřejmě pomoct případným zraněným, ale také dát o nehodě vědět ostatním účastníkům silničního provozu, aby se nestal ještě nějaký další průšvih. „Zapněte výstražná světla a vypněte motor. Pro vaši bezpečnost při pohybu kolem rozbitého auta doporučuji mít v autě také reflexní vesty, přestože to zákon nenařizuje,“ radí specialistka Karolína Holečková z českého zastoupení automobilky Toyota.

Ve vzdálenosti 50 metrů od místa nehody byste měli umístit výstražný trojúhelník, na dálnici by to mělo být alespoň 100 metrů. Pokud jsou všichni účastníci nehody v pořádku a není třeba volat záchrannou službu, můžete poté začít zjišťovat škody.

Kdy (ne)volat policii

„U drobných nehod není potřeba volat policii, pokud nedošlo ke zranění, škoda na žádném z poškozených aut nepřekračuje 100 tisíc korun a zároveň při nehodě nedošlo k poškození třetí osoby, čímž se ovšem myslí třeba i poškozená dopravní značka,“ upozorňuje Holečková. V takovém případě bude stačit vyplnit záznam o dopravní nehodě, který většinou bývá součástí takzvané zelené karty od vaší pojišťovny. Pokud tam ale není, stáhnete ho jednoduše na internetu.

Každá zúčastněná strana by si měla odnést svoji kopii, proto ho případně nezapomeňte vyplnit (pokud ten váš není propisovací) či vytisknout dvakrát. V poznámce nezapomeňte uvést, kdo nehodu zavinil a kdo je poškozený. „Vyplňování formuláře můžete nechat až na závěr, abyste se mohli přemístit někam, kde nebudete bránit plynulému provozu,“ připomíná Holečková.

Důležité je také pořídit dokumentaci, tedy vyfotit si nehodu a škody na autě ze všech možných úhlů, aby bylo z fotek zřejmé, kde se stala a co bylo poškozeno.

Co a jak oznámit pojišťovně

Viník nehody potom podává hlášení své pojišťovně, a to co nejdříve. Odškodnění potom dostanou pouze poškození a škoda na voze viníka je hrazena z jeho havarijního pojištění. Pokud by jej neměl sjednané, musí škodu zaplatit na vlastní náklady. 

„Pokud se ale neshodnete, kdo vlastně za nehodu může, nebo si nejste jistí, jak vysoká škoda na autě vznikla, pak raději vždy volejte policii,“ uzavírá Karolína Holečková.

Zdroj foto a video: Toyota Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code