30. výročí slaví (nejen) Citroen Xantia

Březen roku 1993 byl významný pro automobilku Citroen tím, že uvedla na ženevském autosalonu na trh model Xantia, který přinesl některé nové průlomové technologie. Můj vztah je k modelu o to bližší, že jsem ve stejném měsíci opustil konstrukční kancelář nejmenované automobilky a Xantia patřila, kromě modelu ZX, k těm prvním, které mi v roli testera prošly rukama.

V letech 1993–2002 bylo v Evropě vyrobeno 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais. V letech 1996 a 1997 se Xantia prodávala také v Číně a do roku 2010 v Íránu.

Autorem vozu, který se stal nástupcem slavného modelu BX z 80. let, je designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.

Během devíti let výroby prošla Xantia mnoha změnami. Zpočátku byla k dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu.

V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze. Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky.

V roce 1995 přišla na trh Xantia kombi. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.

Komfort, bezpečnost, technologie a potěšení z jízdy – tak zněla klíčová slova této novinky. Komfort byl v té době bezkonkurenční, s čalouněním, které se stalo poznávacím znamením modelu Xantia i jeho následovníků. Interiér Xantia nabízel skutečnou harmonii barev a materiálů v přehledně uspořádaném prostoru. Kabina byla také zesílená, s pevnějším a silnějším plechem a výztuhami ve dveřích pro větší bezpečnost na palubě.

Synonymum komfortu – Hydroactive II

Co se týče technologií, odlišnost modelu Xantia symbolizuje příchod Hydractive II, technologie, která kombinuje sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení má na každé nápravě další kouli, kterou lze aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení.

To umožňuje definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňují řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci.

V obou případech tato technologie umožňuje řidiči a cestujícím cestovat ve velkém pohodlí, ale především s větším klidem.

Inspirace pro reklamu

Xantia byla díky svým inovacím a vlastnostem ideálním vozem pro reklamu. Příkladem je slavná reklama s Carlem Lewisem z roku 1995, v níž je sportovec kvůli sázce nucen stát se mnichem. Podle něho bylo nemožné, aby auto projíždělo zatáčky bez naklonění, a Xantia to dokázala. V další reklamě z roku 1999 se objevila pyramida vozů Xantia, která dokazovala její vynikající jízdní stabilitu.

Zdroj: Citroen, C Automobil Import, redakčně upraveno

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code