Maserati Bora oslavilo padesátiny

 V roce 1971 v tehdejším Československu připravovala Škoda svůj převratný model 720. Do výroby se ovšem bohužel vůz navržený věhlasným studiem Italdesign Giorgetta Giugia nedostal. Ve stejném roce ale měl jiný model, také od studia Italdesign, více štěstí.

11. března tak uplynulo již 50 let, kdy byl v roce 1971 na Ženevském mezinárodním autosalonu představen model Maserati Bora. Po bouřlivém konci šedesátých let, jejichž ozvěnu nám dodnes přináší třeba David Bowie, Led Zeppelin a Pink Floyd, požádala značka Maserati Giorgetta Giugiara z firmy Italdesign, aby navrhl sportovní vůz s motorem vzadu uprostřed, s vylepšeným výkonem, designem, pohodlím a bezpečností.

Bora – dvoumístný vůz Coupè Italdesign, Prezentace vozu na autosalonu v Ženevě.

Zvenku dodávaly  dvoumístnému kupé Maserati Bora vyvážený vzhled jednoduché a elegantní linie. Přední část byla navržena nízká a štíhlá tak, aby co nejlépe prořezávala vzduch. Futuristická mřížka masky obsahovala dva obdélníkové větrací otvory s trojzubcem uprostřed.

Typickým prvkem byly výsuvné „mrkací“ světlomety zabraňující aerodynamickému odporu. Elegantní strany byly centrálně rozděleny tenkou černou gumovou lištou, zatímco zadní část končila zkráceným ocasem. Výsledkem tak bylo trendové a efektivní auto, ideální pro ducha rock-and-rollu 70. let. Do konstrukce i designu se promítly také trendy z oblasti závodních vozů Formule 1.

Motorem byl osvědčený V8 o objemu 4700 cm3. Ten při 6000 otáčkách za minutu dával výkon 310 koní. K němu se o dva roky později přidala jednotka o objemu 4900 cm3. Namontovaný byl podélně na pomocný rám, instalovaný na monokoku.

Mezi charakteristické rysy vozu patřil diferenciál vyčnívající nad zadní nápravu, nezávislé zavěšení všech kol (poprvé u Maserati), kotoučové brzdy, suchá lamelová spojka, 5 stupňová převodovka a teleskopické tlumiče pérování.

Bora kombinovala pohodlí a výkon. Dosahovala nejvyšší rychlosti přes 280 km/h, což zajistilo velké potěšení z jízdy díky mimořádně agilní odezvě motoru a tichému interiéru. Model se udržel ve výrobě do roku 1978 a celkem vyjelo z brány závodu 564 vozů.

O značce Maserati S.p.A.

Značka Maserati vyrábí kompletní řadu jedinečných vozů, které jsou na první pohled rozeznatelné díky své výjimečné osobnosti. Jde o automobily s tradicí a každý nový vůz znovu vymezuje design, výkon, pohodlí, eleganci a bezpečnost italských sportovních vozů dostupných na více než sedmdesáti trzích světa.

Vlajkovým vozem Maserati je Quattroporte. Sportovní sedan Ghibli je nyní k dostání i v hybridní verzi a je prvním elektrifikovaným vozem značky s trojzubcem ve znaku. Prvním SUV od Maserati je zase model Levante.

Všechny modely se vyznačují těmi nejkvalitnějšími materiály a výjimečnými technickými řešeními.  Jedná se o kompletní řadu včetně benzínových motorů V6 a V8, 4válcového hybridu a dieselových pohonných jednotek V6 s pohonem zadních nebo všech čtyř kol.

Prestiž této řady se nedávno ještě zvýšila představením nové kolekce Trofeo, do které patří modely Ghibli, Quattroporte a Levante s výkonným motorem V8 s 580 koňskými silami. Na špičce řady je pak nový supersporotvní vůz MC20 s přelomovým motorem V6 Nettuno a technologiemi vycházejícími z vozů F1, které jsou nyní poprvé dostupné i pro pohonné jednotky standardně vyráběných vozů.

V současnosti se vozy Maserati vyrábí ve třech závodech: Ghibli a Quattroporte se vyrábí v závodě Avvocato Giovanni Agnelli Plant (AGAP) v turínském Grugliascu a vůz Levante v turínském závodě Mirafiori. Nový supervůz MC20 se vyrábí v Modeně v historickém závodě Viale Ciro Menotti.

Galerie:

Zdroj: Scuderia Praha, Maserati

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code