Ojetiny přestávají být levné a dostupné
Ceny ojetých aut dnes tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku. Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich cena stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit.
Důvodů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Automobilky, které jsou nesmyslnými normami a sankcemi nuceny do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladný vývoj a výrobu zaplatit. To vede k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent.
Ti, které neodradil nárůst ceny, musí strpět zpoždění dodávek nově vyrobených aut. Důvodem jsou důsledky proticovidových opatření, jako jsou rozpad propracovaných subdodavatelských řetězců, výpadek produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů.
Nyní automobilky dodávají nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy. Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce.
Předpokládá se, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly.
Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.
Smutným faktem je, že základní příčiny současného vývoje určují politická rozhodnutí, nastavující ekonomické i technické limity tak, že zlepšení situace nelze očekávat. A pokud nedojde ke změně těchto rozhodnutí, stane se i ojeté auto postupem času drahým a nedostupným výrobkem.
Zdroj: Carvago, redakčně upraveno