Renault Kangoo třetí generace přináší průlomové řešení

Renault Kangoo je, jako věčný soupeř Citroenu Berlingo, na českém trhu zavedená značka. Závod ve francouzském  Maubeuge vyrábí tento model již 25 let. Za tuto dobu prošel vůz dlouhým vývojem, který měl své drobné proměny i velké milníky v oblasti techniky. Již na počátku zaujal posuvnými bočními dveřmi, v roce 2011 pak elektrickou verzí.

Jeho třetí generace přichází s něčím, co je v této kategorii naprosto nevídané a dá se říci, že je to až ohromující svým rozměrem. Ano, jedná se o rozměr. Rozměr bočního vstupu, který dosahuje, díky odstranění druhého, neboli B sloupku, obrovskou délku 1,45 metru.

Konceptů z autosalonů bez B sloupků je k vidění poměrně dost. U sériových vozů – těch, které se dostanou do stadia sériové výroby – to však nebývá časté. U lehkého užitkového vozu tomu tak ještě nikdy nebylo.

Renault Kangoo Van se svými unikátními dveřmi Open Sesame by Renault je první.  Týmy konstruktérů, designérů a výrobců přepracovaly celou architekturu vozidla, aby se vypořádaly s řadou různých výzev – včetně odolnosti dveří proti bočnímu nárazu. Základním zadáním bylo zabudovat do dveří nosné prvky, které by při zavřených dveřích nahradily prostřední B sloupek.

Návrat do minulosti

Vše začalo v roce 2011 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu, kde Renault představil koncept vozu Frendzy bez B sloupků.

EXTERIEUR EN STUDIO

Byl to osobní automobil i dodávka. A předznamenal průlom, který se do prodeje dostane o 10 let později: Open Sesame by Renault. Pro uvedení této inovace na trh byl vybrán zcela nový Kangoo Van aby ukázal, že koncept lze dovést až do sériové výroby.

Technická výzva

Tato výzva se nepodobala ničemu, co tým konstruktérů kdy předtím přijal: poprvé museli navrhnout vozidlo bez B sloupku. To znamenalo přepracovat architekturu vozidla a změnit umístění všech dílů, které jsou tak či onak připevněny k B sloupku. Přenesli například zámky na horní a spodní část vozidla, aby mohly být dveře ukotveny ke karoserii. Bezpečnostní pásy spolujezdce si prohodily strany. Nejdůležitější novinkou je však devět účelových výztuh, které byly přidány do dveří, aby vydržely boční nárazy.

Překonání technických překážek bylo jen první výzvou. Ta další byla zcela jiného rozsahu: výroba dodávky. Výrobní proces se proto musel změnit. A tak se také stalo. Když bok vozu vyjede z lisovací linky, má ještě středovou vzpěru. Jinými slovy, strana karoserie je vyrobena s dočasnou vzpěrou, aby se cestou do další fáze výrobního procesu nedeformovala. Na karosářské lince se pak dodatečná vzpěra odřízne. Poté šest robotů na této lince přidá řadu výztužných mechanismů, aby se zvýšila odolnost dveří proti nárazům.

© Apolline Cornuet / @apollinecornuet

Měřící přístroje, hlídající polohu každého bodu karoserie v prostoru s přesností tisíciny milimetru, monitorují dveře v reálném čase, aby ověřily, že jsou správně sestaveny. Poté se v lakovně na vůz umístí speciálně navržené závěsy, které drží rámy posuvných bočních dveří na svém místě. Nakonec se na montážní lince umístí těsnění do vozu – což je docela působivé, protože těsnění obepíná celou karoserii.

© Apolline Cornuet / @apollinecornuet

Odstranění B sloupku si vyžádalo přidání celkem pět kilogramů materiálu – a podstatně více svarů: standardní dveře jich mají asi 60, systém Open Sesame by Renault neuvěřitelných 101!

60 patentů a mnoho ocenění

Kangoo, které letos slaví 25 let, se může pochlubit fantastickými prodejními výsledky: 5 milionů vozů (osobních a užitkových) a další stale přibývají. Průlomové řešení Open Sesame by Renault jej opět posouvá na přední příčky ve své kategorii. Pro tento model bylo podáno více než 60 patentů. A hned po uvedení na trh získal několik ocenění, včetně prestižních cen „International Van Of The Year“ a „L’argus Utilitaire de l’Année 2022“. Týmy, které se vypořádaly s tolika výzvami, aby tento nápad uskutečnily, mají spoustu důvodů k hrdosti!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code