Automatické omezení rychlosti auta podle značek? Ford věří v nárůst bezpečnosti

Omezení rychlosti ve vybraných oblastech měst a obcí na hodnoty, dávající v okolí škol, nemocnic a nákupních zón smysl, jinde už méně, je zvyklostí se kterou se učíme žít. Někdy je ale les značek kolem silnice takový, že toto omezení může zaniknout.

Jedna z metod, jak dosáhnout zpomalení a zklidnění dopravy v požadovaných oblastech, je takzvaný geofencing. Jde o virtuální ohraničení vymezené oblasti, umožňující vytvořit zónu, v níž vozidla automaticky zpomalí, aniž by bylo nutné spoléhat na to, že si řidič všimne značky omezující rychlost.

Takovou technologii nyní zkouší online Ford. Kromě potenciálního zvýšení bezpečnosti pro ostatní účastníky silničního provozu si od systému Geofencing Speed Limit Control slibuje, že by mohl pomoci řidičům vyhnout se pokutám za neúmyslné překročení rychlosti a zlepšit vzhled ulic.

Technologie vynucující dodržování rychlosti

V Evropě připadá v závislosti na konkrétní zemi až 29 % obětí dopravních nehod na chodce a cyklisty. Zřizování zón s rychlostí 30 km/h je považováno za jedno z klíčových opatření ke snížení rizika pro chodce v městských oblastech, protože řidiči mají více času na reakci a nárazová rychlost je nižší.

Výzkumníci používají k analýze vlivu omezení rychlosti na zlepšení plynulosti provozu a snížení rizika nehod dva vozy FordPro. Testování s elektrickými dodávkami Ford E-Transit probíhá ve všech zónách s rychlostí 30 km/h v centru německého Kolína nad Rýnem i ve vybraných zónách s rychlostí 50 km/h a 30 km/h v jiných částech města.

Dvanáctiměsíční zkušební provoz navazuje na další nedávné výzkumné projekty Fordu, jejichž cílem je přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Příkladem je technologie propojených semaforů, jež by mohly automaticky rozsvěcet zelenou a připravit tak volnou trasu pro sanitní, hasičské a policejní vozy, nebo specifické reproduktory uvnitř vozidla, které řidiče upozorňují na směr, z nějž se blíží lidé nebo objekty.

K bezpečnější jízdě přispívá rovněž funkce informování o nebezpečí v okolí, představená v roce 2020 ve Fordu Puma. Tato online technologie se nyní již nachází v půl milionu vozů Ford jezdících na evropských silnicích. V roce 2021 upozornila řidiče v průměru na vice než 100 000 nebezpečných situací (včetně odstavených vozidel značky Ford i jiných výrobců) měsíčně.

Jak to funguje

Řidič dostává informace prostřednictvím digitálního přístrojového panelu, přičemž nový rychlostní limit bliká pod tím stávajícím. Vozidlo při vjezdu do zóny sníží rychlost automaticky. Naštěstí ale řidič může kdykoliv převzít kontrolu a regulaci rychlosti deaktivovat.

V budoucnu by systém Geofencing Speed Limit Control mohl umožnit nastavit si vlastní zóny s rychlostí třeba jen 20 km/h, například v depu nebo v soukromých areálech. Omezení rychlosti by také mohlo být regulováno dynamicky, aby zohledňovalo místní nebezpečí, dočasné práce na silnici či denní dobu.

Zkouška potrvá do března 2023. Je součástí širších výzkumných iniciativ, v jejichž rámci se předprodukční a prototypové vozy Ford E-Transit testují v různých intenzivních reálných provozních scénářích včetně poštovních, komunálních a energetických služeb, jakož i v odvětvích poslední míle a rozvozu nákupů ve Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Norsku a Spojeném království.

Ford využívá geofencing také ke zlepšení kvality ovzduší ve městech – Ford Transit Custom s plug-in hybridním hnacím ústrojím se při vjezdu do nízkoemisní zóny umí v případě dostatečné kapacity baterie automaticky přepnout na čistě elektrický pohon.

 

Zdroj: FORD MOTOR COMPANY

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code