Diesely jsou stále synonymem pro úsporný provoz
Naftové motory jsou, v souladu s dlouhodobými údaji o jejich spotřebě, stabilně vnímány jako provozně nejekonomičtější. Přestože tlak na omezení jejich používání neustává, jsou skupiny uživatelů, kteří stále dávají přednost provozní úspoře. A to nejen u nových, ale i u ojetých vozů. Jsou to především firemní zákazníci, kteří si auta s naftovým motorem kupují z 65 %. Za posledních šest let to je přitom pokles minimální, a to o jen o 6,5 procentního bodu. U živnostníků je za tuto dobu zaznamenán pokles poptávky o 11,5 % na 38,3 %. Běžní zákazníci si letos naftový vůz pořizují ve 46,1 %. V průběhu posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta.
Největší pokles poptávky po nafťácích je u živnostníků, u kterých v loňském roce klesla poptávka meziročně o čtyři procentní body na 40 %. Letos je za první čtvrtletí na 38,3 %. Na sekundárním trhu živnostníci stále upřednostňují benzínové vozy, které si pořizují z 61,1 %. Živnostníci rozhodně nejsou nejméně náročnou skupinou zákazníků. Na jednu stranu pohon na všechna čtyři kola volí jen 16 % z nich, na druhou 42,7 % z nich vybírá auta s automatickou převodovkou. Tato skupina zákazníků nejčastěji kupuje kombíky (27,8 %) a SUV (26,1 %). 29 % upřednostňuje vozy značky Škoda, 13,2 % Volkswagen a 7,8 % Ford. Nejprodávanějšími modely letošního roku jsou Škoda Octavia (8,9 %), Škoda Superb (7,1 %) a Škoda Kodiaq (5,2 %).
Největšími fanoušky nafťáků jsou firemní zákazníci, kteří si tento typ vozu pořizují v 64,7 % případech. Oproti loňsku, kdy se poptávka vlivem nárůstu cen paliv snížila nejvýrazněji, přitom naopak mírně vzrostla. „I přes občasné výkyvy v cenách paliv, považují firemní zákazníci dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. I proto, že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ upřesnil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings.
Oproti loňsku mezi firemními zákazníky poptávka opět mírně stoupla. Podobně jako živnostníci, není ani tato skupina zákazníků AAA AUTO výrazným uživatelem pohonu na všechna čtyři kola. Zato ze 42,9 % kupují auta s automatickou převodovkou. Firmy si letos nejčastěji pořizují hatchbacky (26,6 %), a to právě z důvodu úspornějších provozních nákladů. Kombíky jsou stejně jako vloni druhým nejprodávanějším typem vozu (24,1 %). SUV se u firemní klientely sesunula z loňského prvenství na třetí místo (22,4 %), ale v průběhu roku lze očekávat, že poptávka po nich opět stoupne. Nejprodávanější jsou jako u živnostníků Škodovky, jen s trochu jinými modely – Fabia (10,3 %), Škoda Octavia (5,8 %) a Škoda Superb (3,8 %).
Počet živnostníků a firem, kteří kupují ojeté automobily v síti v AAA nebo Mototechně, za posledních několik let stoupl na pětinu z celkového počtu devadesáti tisíc prodaných aut v celé skupině. Kvůli pandemii a ekonomické krizi optimalizují své náklady, proto častěji nejen kupují ojeté vozy do své flotily, ale také si stále více vozy pronajímají.
Zdroj: AURES Holdings, redakčně upraveno