Toyota Yaris Cross si nadělila facelift
Není to tak dlouho, co model Yaris Cross přišel v roce 2021 na trh. Za krátkou dobu již stihlo toto kompaktní SUV získat titul Světové městské auto roku i další ocenění. Přesto Toyota již představuje facelift, v jehož rámci Toyota vylepšila všechny klíčové aspekty vozu.
Nový Yaris Cross přináší silnější hybridní elektrický pohon, bezpečnější a snazší řízení díky nejnovějším bezpečnostním a asistenčním systémům Toyota T-Mate, plně digitální uživatelské prostředí a stylistické detaily vylepšující moderní městský vzhled.
Design
Design karoserie zaujal již při vstupu modelu na trh. Přesto nové vrcholné provedení této modelové řady s označením Premiere Edition získalo ještě další vylepšení.
Jako jediné se nabízí v novém zeleném odstínu Urban Khaki ve dvoubarevném provedení a exkluzivně s novými litými koly o velikosti 18″ s pěti paprsky (v kombinaci tmavě šedé a broušených povrchů), která umocňují dynamický a robustní vzhled tohoto vozu. Zelený odstín karoserie se opakuje i v kabině, kde jej najdeme na prošívání čalounění, ozdobných linkách na přístrojovém panelu i ve dveřích. Nabídka odstínů zahrnuje i perleťově bílou Platinum a stříbrnou metalickou, v obou případech ve dvoubarevném provedení.
Modernizováno též bylo čalounění sedadel s novým vzorem; u všech výbavových linií se nově používá měkký obklad ve spodní části přístrojového panelu. Pro celou řadu je k dispozici nový modrý odstín laku Juniper.
Vylepšená konstrukce karoserie
Vysoká tuhost karoserie a výhody nízkého těžiště umožňují dynamičtější jízdní chování, které umocňuje pocit jistoty za volantem. Zároveň úpravy karoserie představují řadu dalších opatření k potlačení hluku a vibrací od motoru. Zahrnují čtyři klíčové oblasti: na levou stranu uložení motoru byl doplněn dynamický tlumič, do hadice systému sání byl zabudován rezonátor; izolační hmota uvnitř palubní desky nyní obsahuje tři vrstvy místo jedné; a v místě mezi motorovým prostorem a čelním sklem je dodatečná vrstva izolační plsti.
Aerodynamický hluk a ruchy od vozovky pomáhá tlumit silnější materiál čelního skla vozu i předních a zadních bočních oken.
Nové digitální rozhraní
S uvedením zcela nového digitálního uživatelského prostředí se proměnil přístup k informacím, konektivitě i zábavě. Modernizovaný je digitální přístrojový štít řidiče, nastavitelný podle situace a potřeb řidiče, jakož i výkonnější a rychleji reagující multimediální systém s bohatší nabídkou funkcí. Oba displeje svojí velikostí stojí na vrcholu třídy – v závislosti na výbavové linii je k dispozici 7″ nebo 12,3″ přístrojový štít, resp. 9″ nebo 10,5″ dotykový displej multimédií.
Digitální přístrojový štít o velikosti 12,3″ vyobrazuje kruhové ukazatele, informace a grafiku v jemném rozlišení s výbornou čitelností za všech světelných podmínek. Vzhled přístrojového štítu si řidič může upravit podle nálady nebo charakteru trasy. V nabídce jsou čtyři režimy zobrazení: Smart, Casual, Sporty a Tough.
Standardem výbavových linií Comfort a Style je 7″ verze, zatímco v provedeních Executive, GR SPORT a Premiere Edition najdeme 12,3″ jednotku.
Multimediální systém Toyota Smart Connect o vyšším výkonu podporuje snadné a intuitivní používání s rychlejší odezvou na pokyny uživatele. Standardní součástí jednotky je cloudová navigace, tedy systém s „nepřetržitou konektivitou“ a vždy aktuálními informacemi o trasách, dopravě a případných zpožděních pro lepší plánování tras.
Jednotka disponuje zdokonaleným systémem rozpoznávání hlasu s lepší odezvou a palubním hlasovým asistentem „Hey Toyota“, který rozpoznává hlasové pokyny a požadavky zadávané přirozenou mluvou. Například když řeknete „Hey Toyota, je mi zima“, systém automaticky zvýší nastavení teploty v kabině.
Spolehlivou konektivitu zajišťuje bezdrátová integrace chytrých telefonů pomocí technologií Apple CarPlay a Android Auto. Podobně jako u systémů Toyota Safety Sense se aktualizace a nové funkce multimédií hladce instalují prostřednictvím vzdáleného přístupu.
K otevření vozu použijete telefon
Yaris Cross, podobně jako nový hatchback Yaris, nabízí majitelům pohodlí a bezpečnost chytrého digitálního klíče. Klíč propojený s aplikací MyToyota umožňuje přístup k vozidlu přes chytrý telefon, a to až pro pět různých uživatelů. Digitální klíč podporuje zamykání, odemykání a spouštění vozidla – dokonce bez nutnosti vyndávat telefon z tašky nebo kapsy.
Klíč je kompatibilní se zařízeními Apple i Android a v případě výbavové linie Premiere Edition je součástí základní výbavy. V pořizovací ceně vozidla jsou i služby konektivity po dobu jednoho roku.
Další užitečné funkce nabízí mobilní aplikace MyToyota, jako například dálkové zamykání/odemykání, spouštění klimatizace ještě před vyjetím nebo zapnutí výstražných světel ke snazšímu nalezení vozidla – například na velkých parkovištích.
Bezpečnostní prvky kam se podíváš
Toyota je připravena udělat z hatchbacku Yaris nejbezpečnější malý vůz světa, a vybavuje jej proto bezpočtem prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, jakož i funkcí zbavujících řidiče zbytečného stresu. Uceleným paketem systémů Toyota T-Mate je vybaven i Yaris Cross.
Zastřešujícím pojmem pokročilých funkcí na podporu bezpečnosti, snazšího řízení a parkování je Toyota T-Mate. Pro nový Yaris Cross byly tyto funkce vylepšeny a rozšířeny ve prospěch ještě efektivnějšího fungování včetně uvedení nejnovější generace systémů Toyota Safety Sense. Tyto prvky, u jiných malých SUV často nabízené pouze za příplatek, případně zcela nedostupné, jsou standardní součástí výbavy všech provedení Toyoty Yaris Cross.
Nový multimediální systém ve spojení s palubním komunikačním modulem (DCM) podporuje aktualizace softwaru prostřednictvím vzdáleného přístupu. To znamená, že funkce Toyota Safety Sense a multimédií je možné snadno aktualizovat bez návštěvy servisu. Data je možné stahovat i během jízdy; instalaci pak řidič provede v době, kdy se mu to hodí.
Nová kamera a radar s větším dosahem v podélném i příčném směru přinášejí výrazné vylepšení rozsahu při rozpoznávání rizika nehody. Například předkolizní bezpečnostní systém (PCS) nyní dokáže rozpoznat potenciální nebezpečí čelního střetu s nejrůznějšími překážkami i vozidly v dráze vlastního vozidla – včetně chodců, cyklistů a nově i motocyklů.
Novým přírůstkem do portfolia systému Toyota Safety Sense je funkce potlačování akcelerace. Ta zasáhne potlačením náhlého zrychlení v případě, že rozpozná riziko střetu s vozidlem vpředu.
Další novou funkcí je proaktivní asistent řízení (PDA), který za pomalé jízdy pomáhá předcházet nejčastějším typům nehod. Asistent pro zpomalování zajišťuje hladké zpomalování po uvolnění akceleračního pedálu s cílem snížit rychlost při dojíždění vozidla vpředu nebo nájezdu do zatáčky. Druhým prvkem PDA je asistent řízení, který rozpoznává zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant ve správném úhlu k hladkému a stabilnímu projetí zatáčky.
Nový asistenční systém řidiče pro nouzové zastavení vozidla (EDSS) pomáhá řidiči v případě náhlé nevolnosti nebo indispozice. Když rozpozná, že řidič po nějakou dobu nijak nereaguje (řízení, brzdění, zrychlování), aktivuje zvukovou výstrahu. Pokud by řidič nereagoval ani poté, systém opatrně vozidlo zpomalí až do zastavení, zapne výstražná světla a odemkne dveře.
Systém Toyota T-Mate zvyšuje ochranu i po zastavení vozidla, kdy do hry vstupuje volitelný asistent pro bezpečné opuštění vozidla (SEA), který prostřednictvím optické a zvukové výstrahy pomáhá chránit před nečekaným otevřením dveří do dráhy jiného vozidla nebo cyklisty přijíždějícího zezadu. A systém upozornění na obsazení zadních sedadel (RSRS) řidiče před opuštěním vozidla optickou a zvukovou výstrahou upozorní v případě, že by na zadním sedadle nechal malé dítě nebo domácího mazlíčka, kdy by hrozila nehoda v důsledku přehřátí v rozpáleném interiéru vozidla.
Nový Yaris Cross kromě těchto dodatečných funkcí modernizuje i zavedené funkce systému Toyota Safety Sense. Adaptivní tempomat (ACC) po přepracování rychleji reaguje a poskytuje přirozenější zpětnou vazbu. Pokud by například do dráhy vašeho vozu náhle vjelo jiné vozidlo, zpomalování bude plynulejší. Rozšířila se nastavení pro nastavení odstupu mezi vozidly, kdy má řidič další možnosti volby podle vlastního vkusu; s větším předstihem se též aktivuje funkce pro zpomalování v zatáčkách ve prospěch hladší regulace rychlosti.
Součástí ACC jsou i nové systémy pro bezpečnější předjíždění: „podpora prevence předjíždění“ zamezuje nechtěnému předjíždění v nesprávném pruhu (tzv. „podjíždění“), a funkce „předběžného zpomalení / ovládání propojeného se směrovým ukazatelem“ pomáhá řidiči bezpečně se vracet do dopravního pruhu při zachování přiměřené rychlosti a odstupu od ostatních vozidel.
Funkce upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA) nyní dokáže rozpoznat situace, kdy řidič opustí jízdní pruh ve snaze vyhnout se překážce (chodci či jinému účastníkovi silničního provozu), a kdy se příslušná funkce varování dočasně deaktivuje. Funkce vystřeďování, poskytovaná asistentem pro udržení v jízdním pruhu (LTA), byla upravena ve prospěch přirozenější zpětné vazby vozidla. U zdokonaleného systému rozpoznávání dopravních značek lze jedním krokem přenastavit omezovač rychlosti v souladu s aktuálním dopravním omezením.
Pohon
Yaris Cross podobně jako sesterský hatchback Yaris umožňuje volit ze dvou hybridních pohonů, které představují pátou generaci hybridní technologie Toyota včetně nové výkonnější varianty „Hybrid 130“. Noví zájemci o malé SUV, přecházející od vozů vyšší třídy, tak mohou zvolit odpovídající pohon.
Zavedený full-hybrid 1,5 litru používá novou převodovku, jejíž součástí je větší a výkonnější elektromotor / generátor energie. Ten společně s úpravami jednotky řízení energie přináší 14% nárůst celkového systémového výkonu, a to ze 116 k (85 kW) na 132 k (97 kW). Zároveň se zvýšil točivý moment elektromotoru v celém pásmu otáček, přičemž maximální točivý moment vzrostl o plných 30 % ze 141 na 185 Nm.
Výsledkem je zkrácení doby akcelerace z místa na 100 km/h o polovinu sekundy na 10,7 s, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h se podařilo zlepšit o 0,4 sekundy na 8,9 s.
Hybrid 130 znamená vyšší výkon spalovacího motoru, trakčního motoru i hybridní baterie. To společně s vyšším točivým momentem v celém spektru otáček spalovacího motoru propůjčuje vozu dynamičtější a agilnější charakter s takovými vlastnostmi zrychlování a zpomalování. Zdokonalení zásahů trakčního motoru v reakci na používání akceleračního pedálu přineslo spolehlivé jízdní chování, zejména z hlediska hladkého a lineárního zrychlování.
Nový systém pohonu Hybrid 130 se bude nabízet pro vyšší výbavové linie včetně nových provedení Premiere Edition a GR SPORT. Nabídka motorizací bude i nadále zahrnovat známý hybridní systém 116 k (85 kW), nyní pod označením „Hybrid 115“.
Pro zájemce o Yaris Cross je hybridní elektrický pohon rozhodujícím aspektem číslo jedna. Vzhledem ke 100% hybridní nabídce a v dané třídě jedinečné možnosti volby mezi dvěma různými pohony mají zákazníci nebývale širokou možnost volby podle vlastních potřeb.
Technické údaje:
POHON | HYBRID 115 | HYBRID 130 |
TYP | ŘADOVÝ TŘÍVÁLEC | |
VENTILOVÉ ÚSTROJÍ | DOHC 12V SE SYSTÉMY VVT-iE a VVT-i | |
PALIVOVÁ SOUSTAVA | PŘÍMÉ VÍCEBODOVÉ VSTŘIKOVÁNÍ | |
ZDVIHOVÝ OBJEM (cm3) | 1490 | |
SYSTÉMOVÝ VÝKON (k / KW) | 116 / 85 | 132 / 97 |
MAX. TOČIVÝ MOMENT MG2 SYSTÉMU POHONU (Nm) | 141 | 185 |
MAX. VÝKON SPAL. MOTORU (kW / ot.min-1) | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
MAX. TOČ. MOMENT SPAL. MOTORU (Nm / ot.min-1) | 120 / 3600–4800 | 120 / 3600–4800 |
JÍZDNÍ VÝKONY | HYBRID 115 | HYBRID 130 |
MAX. RYCHLOST (km/h) | 170 | |
ZRYCHLENÍ 0–100 km/h (s) | 11,2/11,8* | 10,7/11,3* |
SPOTŘEBA PALIVA (l/100 km) | HYBRID 115 | HYBRID 130 |
V KOMBINOVANÉM CYKLU PODLE WLTP | 4,4–5,0 | 4,5–5,4 |
OBJEM PALIVOVÉ NÁDRŽE (l) | 36 |
EMISE CO2 (g/km) | HYBRID 115 | HYBRID 130 |
NORMA EURO | EURO 6 AP | |
V KOMBINOVANÉM CYKLU PODLE WLTP | 100–114 | 103–122 |
PODVOZEK | |
ZAVĚŠENÍ PŘEDNÍCH KOL | Vzpěry McPherson |
ZAVĚŠENÍ ZADNÍCH KOL | Dvojité lichoběžníky*/torzní příčka |
ŘÍZENÍ
POČET OTÁČEK VOLANTU MIN. POLOMĚR OTÁČENÍ, STOPOVÝ (m) MIN. POLOMĚR OTÁČENÍ, OBRYSOVÝ (m) |
Hřebenové
2,65 5,3 5,6 |
BRZDY
VPŘEDU VZADU |
Ventilované kotouče, plovoucí třmeny, 1 pístek
Plné kotouče, plovoucí třmeny, 1 pístek |
VNĚJŠÍ ROZMĚRY (mm) | |
CELKOVÁ DÉLKA | 4180 |
CELKOVÁ ŠÍŘKA | 1765 |
CELKOVÁ VÝŠKA | 1595 |
ROZCHOD KOL VPŘEDU | 1517–1527 |
ROZCHOD KOL VZADU | 1504–1527 |
ROZVOR | 2560 |
PŘEVIS VPŘEDU | 860 |
PŘEVIS VZADU | 760 |
ZAVAZADLOVÝ PROSTOR (litry, podle VDA) | |
OBJEM (S NESKL. SEDADLY, PO ODKLÁDACÍ POLICI) | 320*/397 |
HMOTNOST (kg) | HYBRID 115 | HYBRID 130 |
POHOTOVOSTNÍ HMOTNOST MIN | 1180/1280* | 1200/1290* |
MAX | 1280/1350* | 1290/1360* |
CELKOVÁ HMOTNOST | 1690/1775* | 1690/1775* |
*AWD-i (veškeré údaje nov Toyoty Yaris Cross jsou předmětem konečné homologace. Finální hodnoty budou potvrzeny při oficiálním uvedení na trh.
Zdroj: Toyota Central Europe – Czech