Toyota Hilux modernizovala
Toyota Hilux je na trhu již 55 let. Od svého uvedení v roce 1968 na japonském trhu se zařadila mezi nejznámější užitkové modely od Toyoty a současně stal univerzálem, vhodným do města, tak pro zdolávání terénů.
Exteriér
Hilux Hybrid 48V je dostupný výhradně v karosářském provedení Double Cab. Zaujme suverénní trojrozměrnou maskou chladiče a provedením předního nárazníku s důrazem na robustní a neohrožený postoj pick-upu.
Nový Hilux Hybrid 48V se pyšní délkou 5 325 mm, šířkou 1 900 mm a výškou 1 815 mm, jakož i praktičností a robustním stylem díky ložné ploše o délce 1 525 mm.
Interiér
Pohodlný a prostorný interiér nové Toyoty Hilux Hybrid 48V vylepšuje bohatá výbava včetně moderního systému palubního infotainmentu a nejnovějších technologií Toyota Safety Sense.
Bezpečnost a konektivita
Nový Hilux Hybrid 48V je vybaven nejnovějšími technologiemi Toyota Safety Sense, které posádce i ostatním účastníkům silničního provozu garantují špičkovou ochranu před nejrůznějšími možnými riziky.
Vylepšený předkolizní bezpečnostní systém (PCS) lépe rozpoznává chodce v noci, cyklisty za denního světla a vozidla přijíždějící v protisměru nebo chodce na křižovatkách při odbočování. V případě zjištění některého z těchto rizik systém reaguje zvukovým i vizuálním upozornění a následně podle potřeby začne brzdit.
Modernizovaný systém upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA) nyní rozpoznává okraje vozovky (kromě vyznačených jízdních pruhů), zatímco adaptivní tempomat (ACC) se systémem rozpoznávání dopravních značek (RSA) umožňuje snadno upravit rychlost jízdy vozidla v souladu s rychlostním omezením a zároveň automaticky zpomaluje vozidlo před zatáčkami na dálnicích.
Funkce adaptivních dálkových světel (AHB) za jízdy v noci zbavuje řidiče starosti s přepínáním světel, aby nedocházelo k oslňování ostatních vozidel. Rozpoznává blížící se vozidla a přesně upravuje paprsky LED světel tak, aby se vykryl prostor, kde se nacházejí ostatní účastníci silničního provozu, a řidič tak mohl i nadále používat dálková světla pro maximální viditelnost po setmění.
Nejnovější systém Toyota Smart Connect společně s 8″ obrazovkou disponuje cloudovou navigací s aktuálními dopravními informacemi a interaktivním hlasovým asistentem pro hands-free ovládání mobilního telefonu, multimédií, klimatizace, elektrických oken a ambientního osvětlení. Technologie Apple CarPlay a Android Auto jsou nyní bezdrátové.
Pohon
Nejdůležitější novinkou je nová pohonná jednotka. Výkonný naftový motor 2,8 litru byl posílen hybridním 48V systémem.
Spalovací motor prostřednictvím řemene pohání kompaktní motorgenerátor, který nabíjí novou 48V lithiovou baterii, jejíž kompaktní rozměry umožnily zástavbu pod zadními sedadly bez negativních dopadů na místo v kabině. Hybridní 48V baterie o hmotnosti pouhých 7,6 kg současně prostřednictvím nového DC/DC měniče napájí 12V palubní systém.
Nová baterie se podobně jako u plně hybridních vozů od Toyoty dobíjí při zpomalování, kdy účinně rekuperuje kinetickou energii, která by jinak přišla vniveč, a současně zlepšuje brzdné schopnosti vozu. Nabitá baterie prostřednictvím motorgenerátoru posiluje výkon o 16 koní (12 kW) (resp. točivý moment o 65 Nm) ve prospěch akcelerace, dynamiky a provozní efektivity.
Robustní a současně kompaktní motorgenerátor snese náročnější pracovní prostředí, kterému jsou užitkové vozy tradičně vystavovány. Spalovací motor byl upraven k zástavbě hybridního systému pohonu. Nový napínák řemene se dvěma rameny společně s pevnějším materiálem řemene přispívá k lepším jízdním vlastnostem a tišší jízdě při zachování proslulé odolnosti modelu Hilux.
Motorgenerátoru sekunduje výkonný a osvědčený naftový motor Euro 6d s ventilovým rozvodem DOHC 16v, zdvihovým objemem 2,8 litru a výkonem 204 koní (150 kW) při 3400 ot/min, resp. točivým momentem 500 Nm v pásmu 1600–2800 ot/min.
Motor používá systém vstřikování paliva typu Common Rail, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a mezichladič s kapalinovým chlazením. Z opatření ke snížení výfukových emisí jmenujme oxidační katalyzátor, filtr pevných částic, technologii selektivní katalytické redukce (SCR) a systém vstřikování močoviny.
Hilux Hybrid 48V, podobně jako stávající modely Hilux, Land Cruiser a PROACE, může spalovat naftu HVO100, tedy palivo vyráběné ze 100% obnovitelných zdrojů.
Jízdní vlastnosti
Hilux Hybrid 48V podobně jako sesterská provedení modelu Hilux se díky rámové konstrukci a rámovému podvozku chlubí mimořádnou odolností a torzní tuhostí.
Soustava zavěšení zadních kol s odolnými listovými pružinami a zdvojenými tlumiči zajišťuje nejen terénní schopnosti, od robustního pracovního vozu s pohonem všech kol očekávané, ale i jízdní pohodlí a stabilní chování s charakterem SUV.
Hilux Hybrid 48V (v provedení Double Cab) má minimální provozní světlou výšku 310 mm (v dané třídě nejlepší), jakož i parametry nájezdových úhlů vpředu a vzadu (29, resp. 26 stupňů).
Nový Hilux Hybrid 48V spojuje slušnou akceleraci, lepší brzdné schopnosti a nižší spotřebu paliva s hladkou jízdou na silnicích i při zdolávání náročných terénů.
Dodatečný výkon hybridního 48V systému ve městě zajišťuje živější odezvu na pokyny od plynového pedálu a lineární zrychlování, zejména při rozjezdech z místa, zatímco rekuperační brzdění přispívá k hospodárnějšímu chodu a přirozené zpětné vazbě při zpomalování.
Použití systému stop-start ve spojení s hybridním 48V systémem v porovnání s naftovými pohony bez elektrifikace podle tvrzení výrobce snižuje spotřebu paliva až o 5 %.
Výkon motorgenerátoru podporuje hladší akceleraci i při zdolávání náročných terénů, kde rekuperační brzdění podporuje bezpečnější sjíždění svahů, zatímco pokles volnoběžných otáček spalovacího motoru ze 720 na 600 ot/min usnadňuje ovládání vozidla.
Poprvé v modelové řadě Hilux se objevuje nový systém Multi-terrain Select pro výběr typu povrchu, zajišťující ještě lepší jízdní schopnosti a kontrolu díky možnosti upravovat nastavení systému kontroly stability vozu podle aktuálních jízdních podmínek. Vedle automatického nastavení může řidič zvolit jeden z přednastavených režimů – Dirt, Sand, Mud, Deep Snow nebo Rock – zkalibrovaných tak, aby vozidlo regulovalo výkon a prokluzování kol ve prospěch co nejlepšího záběru, držení stopy a manévrovatelnosti.
Nemalou pozornost věnovali konstruktéři tomu, aby i Hilux Hybrid 48V disponoval impozantními schopnostmi při překonávání brodů. Díky vodotěsnému provedení 48V baterie a DC/DC měniči se Hilux Hybrid 48V chlubí brodivostí až 700 mm; nové protiprokluzové provedení a zesílení kladky motorgenerátoru navíc zajišťuje optimální fungování i ve vlhkém prostředí.
Tažná kapacita a nosnost, konkrétně 3500 kg, resp. 1000 kg jsou stejné jako u předchůdce.
Hilux se v současnosti vyrábí v šesti různých zemích a objednávat si jej zákazníci mohou ve více než 180 zemích a regionech po celém světě. Od roku 1968 se pro tento model rozhodlo více než 21 milionů zákazníků z celého světa.
V posledních době získal tři tituly v náročné Rallye Dakar v letech 2019, 2022 a 2023, resp. dvou mistrovské tituly W2RC (World Rally-Raid Championship FIA).
Současně je držitelem prestižního ocenění v aktuálním ročníku soutěže IPUA (International Pick-up Award 2022) v kategorii středně velkých pick-upů. Porotci soutěže IPUA ocenili Hilux pro jeho dynamický pohon, precizní handling a legendární kvalitu, trvanlivost a spolehlivost, jakož i stále vyšší atraktivitu na rozvíjejícím se globálním trhu pick-upů ve dvojroli pracovního nástroje a vozidla k volnočasovému využití.
V roce 2024 bude Hilux součástí řady užitkových vozů Toyota Professional sestávající dále ze zcela nového modelu PROACE MAX a modernizovaných PROACE a PROACE CITY.
V roce 2022 činily prodeje 119 000 vozidel, přičemž letos by Toyota měla zaznamenat nový prodejní rekord. U evropských prodejců se nový Hilux Hybrid 48V objeví v polovině roku 2024.
Zdroj: Toyota Central Europe – Czech