Renault Filante Record 2025. Remake, testující pokrok techniky

Články o koncepčních vozech, které ukazují představu výrobců o budoucím vývoji techniky, nebo testují nové technologie před jejich uplatněním v sériové výrobě, jsou oblíbenou četbou. Dnes máme příležitost poněkud podrobněji představit koncept Renaultu, který navazuje na pokusy, které značka podnikala již před sto lety.

Slovo Record v označení modelu odkazuje přímo na vozy 40 CV des Records, jednomístné verze vozu Renault 40 CV se zúženou karoserií a zmenšenou šířkou, které od roku 1925 získaly řadu rychlostních a vytrvalostních rekordů.

První rekordy vytvořili v roce 1925 řidiči-inženýři Garfield a Plessier: tříhodinový světový rekord, světový rekord na 500 km a světový rekord na 500 mil. K nim lze přidat i 24hodinový rekord, jehož bylo dosaženo v následujícím roce, a to 4 167,578 km ujetých průměrnou rychlostí 173,649 km/h. Odkaz na rok 2025 v názvu Renault Filante Record 2025 připomíná 100. výročí těchto rekordů z roku 1925.

Název Filante odkazuje především na jednosedadlový vůz Étoile Filante představený v roce 1956, který byl přímo inspirován leteckou technikou a byl navržen pro překonávání rychlostních rekordů.

Dne 5. září 1956 překonal Étoile Filante na trati Bonneville Salt Lake ve Spojených státech současně několik rychlostních rekordů, včetně rychlosti přes 300 km/h na vzdálenost 1 a 5 kilometrů, kterou překonal rychlostí 306,9 km/h, resp. 308,85 km/h.

K dalším významným modelům, které Renault používal k překonávání rekordů, patřil rekordní Nervasport, který 4. a 5. dubna 1934 vytvořil devět mezinárodních rekordů a tři světové rekordy, včetně 48hodinového rekordu v ujetí 8 037 km průměrnou rychlostí 167,445 km/h

Laboratoř na kolech

Renault Filante Record 2025 je demonstrační elektromobil, sloužící k ověřování inovací, než jsou aplikovány na sériové modely. Tento jednomístný vůz, inspirovaný legendárním rekordním modelem 40 CV (1925-1926), rekordním modelem Nervasport (1934) a modelem Etoile Filante (1956), v sobě spojuje styl, aerodynamickou efektivitu a nejmodernější technologie. Bude vystaven na výstavě Retromobile v Paříži od 5. do 9. února 2025, než se v první polovině roku vydá překonat rekord v efektivitě.

Návrat k historickým vlivům

Renault Filante Record 2025 má novou ultrafialově modrou barvu, která mění odlesky karoserie z modré na fialovou v závislosti na úhlu pohledu. Tato barva připomíná barvu rekordního vozu 40 CV, ale byla vytvořena speciálně pro Filante Record 2025. Mnoho dalších detailů připomíná ikonické modely, které inspirovaly design tohoto vozu: kulaté světlomety a kola oddělená od karoserie (40 CV des records a Nervasport des records), kapotáže kol (Etoile Filante), špičatá mřížka chladiče, poloha kabiny a popruh pro nastavení sedadla (40 CV des records) atd.

Sandeep Bhambra, Ředitel pokročilého designu Renault a Ampere ke konceptu říká: „Toto vozidlo jsme navrhli jako sochu v pohybu. Inspirováno stíhacími letouny a rychlostními rekordy minulého století evokují snahu o výkon a nadčasovou eleganci. Každý povrch byl vytvořen tak, aby zachytil světlo a předvedl linie karoserie, která jako by se rozplývala ve vzduchu. Modré prosklení a barevné sladění tuto vzdušnou vizi umocňují, zatímco celý design byl koncipován tak, aby vyjadřoval lehkost a plynulost.“

Hlavní inspirace siluety tohoto demonstračního vozu však pochází ze světa letectví. Kabina pod ochrannou aerodynamickou kupolí připomíná stíhačku, zatímco každý detail karoserie je optimalizován pro snížení odporu vzduchu a vizuální prvky připomínají křivky a tvary vysokovýkonných letadel.

Dalším výrazným prvkem je kapotáž předních a zadních kol, která je jak stylistickým prvkem, tak zásadním aerodynamickým řešením. Pomáhá posílit monolitický vzhled vozu a zároveň zlepšuje jeho pronikání vzduchem. V kombinaci s širokými bočními lemy kol pomáhá tato volba také vytvářet plynulou siluetu bez vizuálního rušení.

Použití viditelných šroubů na karoserii je inspirováno leteckými konstrukčními technikami a má za cíl nejen snížit hmotnost vozu, ale také vytvořit moderní a technický vizuální dojem.

Kokpit jako ve stíhačce

Interiér vozu Renault Filante Record 2025 byl navržen ve stejném duchu jako exteriér, s kokpitem evokujícím svět letectví a vesmíru. V tomto úsporném prostředí je každý prvek (bezpečnostní a otevírací ovladače, tempomat, plynový pedál, brzdový systém atd.) na dosah ruky, přičemž design je zaměřen na ergonomii a snížení hmotnosti. Této filozofii odpovídá i výběr materiálů.

Například sedadlo řidiče bylo navrženo jako napnuté plátno připomínající houpací síť, aby bylo maximálně lehké a zároveň zaručovalo optimální oporu. Dokonale se přizpůsobuje tvaru těla jezdce a dává pocit, že je s vozidlem srostlé. Oporu zajišťují tenké karbonové lamely potažené technickou textilií, což je volba opět inspirovaná leteckým a kosmickým průmyslem, kde se pro maximalizaci výkonu počítá každý gram.

Ovládací prvky a přístroje jsou integrovány plynule a minimalisticky. Každá funkce je zobrazena na ultratenkém digitálním displeji. Volant je viditelnou součástí inovativní řídicí architektury. Jeho rukojeti ovládají akceleraci, brzdění a řízení pomocí plně elektronických technologií „steer by wire“ a „brake by wire“. Tento přístup čerpá inspiraci z leteckých technologií, kde musí být ovládací prvky rychle a ergonomicky přístupné.

Ve středu volantu se nachází flexibilní panoramatická obrazovka obtočená kolem válce, která poskytuje jasný a okamžitý přehled o základních údajích, jako je rychlost, dojezd a jízdní parametry. Nakonec je volant připevněn k ochranné kupoli kokpitu: zvedá se spolu s kupolí, aby řidiči usnadnil nastupování a vystupování z vozu.

Kokpit je za jízdy odvětráván důmyslným systémem cirkulace vzduchu, aniž by byly zapotřebí další technické prvky, opět kvůli úspoře hmotnosti a energie. Co se týče pozice řidiče, inspirované F1, kombinuje ergonomii, výhled a umístění nohou nad bateriemi s ohledem na architektonické provedení vozu.

Aerodynamika a nízká hmotnost, klíč k energetické účinnosti

Předváděcí vůz Renault Filante Record 2025 je výsledkem spolupráce inženýrských a designérských týmů společnosti Renault a Ligier Automotive.

Práce aerodynamických inženýrů se proto soustředila na optimalizaci proudění vzduchu kolem vozu, přičemž zvláštní pozornost byla věnována zvládnutí přechodu mezi jednotlivými částmi vozu. Klíčovou roli při této optimalizaci hrál protáhlý tvar jednomístného vozu, protože delší vůz umožňuje lépe řídit aerodynamické proudění, a tím omezit rušivé vlivy.

Kola, která jsou hlavním zdrojem nechtěného víření vzduchu, byla pečlivě zakryta, aby se minimalizoval jejich vliv na výkon. Zapracováno bylo také na ramenech zavěšení a přidány byly kapotáže, jejichž tvar respektuje aerodynamickou logiku.

Simulace a ověřování v aerodynamickém tunelu

Projekt vyžadoval úzkou spolupráci mezi týmy designérů a specialistů na aerodynamiku. I když některá rozhodnutí někdy vyžadovala kompromis, prioritou bylo vždy respektování stylistického záměru a zároveň zajištění výjimečných aerodynamických vlastností.

Zatímco vývoj aerodynamiky se v této fázi řídil nejmodernějšími numerickými simulacemi, inženýři plánují na jaře 2025 provést testy v aerodynamickém tunelu. Tyto testy potvrdí výsledky simulací a provedou nezbytné úpravy pro zdokonalení konstrukce vozu, čímž zaručí optimální aerodynamické vlastnosti.

Snížená hmotnost

Hlavním cílem při vývoji vozu Renault Filante Record 2025 byla nižší hmotnost, aby se maximalizoval dojezd. K dosažení tohoto cíle byla použita kombinace ultralehkých materiálů a pokročilých výrobních technik. Díky maximálnímu využití uhlíkových vláken se konstruktérům podařilo udržet hmotnost Renaultu Filante Record 2025 pod 1 000 kg. Hliníkové, uhlíkové a ocelové slitiny byly zkombinovány tak, aby se zredukovaly tloušťky součástí na minimum při zachování mechanické odolnosti vůči namáhání, při zachování maximální pevnosti.

Pro další optimalizaci snížení hmotnosti použily týmy konstruktérů technologii „scalmalloy“, vysoce odolnou hliníkovou slitinu speciálně navrženou pro 3D tisk. Tento proces umožňuje vyrábět složité díly s mimořádnou přesností a zároveň snížit celkovou hmotnost vozidla. 3D tisk také minimalizuje plýtvání materiálem díky optimalizaci struktury vyráběných dílů. Takto vyrobené součásti jsou lehké, pevné a dokonale vyhovují požadavkům na výkon.

Další použitá metoda spočívala v ponechání materiálu pouze tam, kde je to nutné, tj. v oblastech vystavených specifickému mechanickému namáhání. Pomocí pokročilých počítačových výpočtů byli inženýři schopni určit oblasti, kde je nutné materiál zachovat, aby byla zaručena pevnost demonstračního vozu, a oblasti, kde jej lze odstranit, aby se konstrukce odlehčila, aniž by to mělo vliv na funkčnost. Tento přístup, umožněný simulačním softwarem poháněným umělou inteligencí, znamená, že lze vytvořit díly, které jsou lehké a zároveň pevné pouze tam, kde je to potřeba.

Technologická laboratoř pro vozidla budoucnosti

Renault Filante Record 2025 v souladu s historickou tradicí rekordních vozů a konceptů značky představuje řadu technologií, které budou zkoumány pro použití v budoucích sériových vozech. Technologie „řízení po drátě“ „brzdění po drátě“ nahrazují tradiční mechanické ovládací prvky plně elektronickým řešením, které snižuje počet mechanických součástí. Tím se uvolňuje prostor pro nové pojetí konstrukce vozu a optimalizaci hmotnosti.

Řízení po drátě je, na rozdíl od tradičních systémů které využívají mechanický sloupek řízení pro spojení volantu s koly, založena na zcela elektronické komunikaci mezi volantem a motory hřebenového řízení. Když řidič otáčí volantem, elektrické signály jsou vysílány do centrálního počítače, který určuje nejlepší způsob zatáčení vozu, a to nejen předními koly, ale i dalšími komponenty, jako je motor, brzdy a odpružení.

Tato technologie navíc nabízí větší flexibilitu, protože umožňuje umístit prvky ovládání řízení – včetně volantu – kamkoli si přejete. To znamená, že lze překonat mnohá architektonická a standardizační omezení a optimalizovat tak uspořádání kokpitu.

Brzdění po drátě funguje na podobném principu, ale je aplikováno na brzdový systém. Renault Filante Record 2025 nemá tradiční pedály. Místo toho brzdnou sílu řídí elektronická řídicí jednotka. Když ji řidič aktivuje, je do brzdového systému vyslán elektrický signál, který optimálně rozdělí brzdnou sílu na kola. I v tomto případě lze výhody spatřovat ve flexibilitě platformy a architektury kokpitu.

Baterie

Technologie cell-to-pack, kterou představila společnost Ampere, maximalizuje energetickou účinnost vozidla a zároveň optimalizuje prostor a hmotnost baterie. Články nejsou uspořádány v modulech, ale přímo integrovány do akumulátoru. Díky této technice je baterie nejen lehčí, ale menší – což je pro Renault Filante Record 2025 důležité, protože demonstrační vůz je široký pouhých 1,71 metru.

Hmotnost baterie je 600 kg, takže celková hmotnost vozu nepřesáhla 1 000 kg. Ke snížení hmotnosti přispívá také plášť baterie vyrobený z karbonu, který zároveň poskytuje větší pevnost a ochranu.

Pneumatiky

Demonstrační vůz Renault Filante Record 2025 je vybaven 19palcovými pneumatikami Michelin. Pneumatiky hrají v tomto typu projektu klíčovou roli, protože jejich vliv na provoz vozidla činí přibližně 20 %. Inženýři v technologickém centru Michelin pracovali na několika parametrech:
– materiály, které snižují ztráty energie způsobené pneumatikou
– konstrukce – úzké pneumatiky mají nízký valivý a aerodynamický odpor, což omezuje ztráty energie a přispívá k aerodynamice vozidla.

Renault Filante Record 2025 bude k vidění na výstavě Rétromobile v Paříži od 5. do 9. února 2025.

Zdroj: Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code