Zabijákem našich silnic je stále nepřiměřená rychlost

Jizdní styl by měl odpovídat schopnostem řidiče a stavu vozovky. Zhruba toto říká zákon. Ve skutečnosti ale dost řidičů tyto základní předpoklady nerepektuje a důsledkem jsou situace, vedoucí ke zbytečným nehodám. Ty mají na svědomí jedinci, které bychom mohli označit jako pan závodník nezvládnutím jízdy ve vysoké rychlosti. Velkou část problémů ale způsobuje i jedinec z opačné strany škály, pan opatrný. A to příliš pomalou jízdou, vedoucí k tvoření kolon a následným riskantním předjížděcím manévrům netrpělivých závodníků. Důvodem může být jak malá sebedůvěra řidiče, nebo třeba telefonování za jízdy.

V roce 2024 se snížil celkový počet obětí na silnicích o 17 na 438. Z toho počet obětí nehod, které způsobili samotní řidiči, bylo 402. Nejčastější příčinou byl nesprávný způsob jízdy. Na druhém místě je nepřiměřená rychlost celkem v 35 % případů. Pomyslný stupeň „vítězů“ uzavírá nedání přednosti v jízdě.

Přestože jsou vozidla v dnešní době vybavena množstvím aktivních i pasivních prvků bezpečnosti, náraz ve vysoké rychlosti má zpravidla fatální následky. V této situaci, kdy dojde k velkému přetížení při nárazu, funguje tzv. decelerační trauma. To znamená, že člověk je sice zadržen bezpečnostními pásy, ale pohyb lidských orgánů pokračuje. V této situaci může dojít k nevratnému poškození vnitřních orgánů člověka, včetně vnitřního krvácení. To je situace, která je nezresuscitovatelná a člověk bohužel zemře.

Podobné fyzikální zákony platí i při rychlé jízdě s vozidlem. Málokdo si uvědomí, že jede-li řidič dvakrát rychleji je kinetická energie čtyřikrát větší. Tomu odpovídá i chování vozidla v zatáčce vlivem odstředivých sil a stejně tak i prodloužení délky brzdné dráhy.

Přestože jsou vozidla v dnešní době vybavena množstvím aktivních i pasivních prvků bezpečnosti, náraz ve vysoké rychlosti má zpravidla fatální následky. V této situaci, kdy dojde k velkému přetížení při nárazu, funguje tzv. decelerační trauma. To znamená, že člověk je sice zadržen bezpečnostními pásy, ale pohyb lidských orgánů pokračuje. V této situaci může dojít k nevratnému poškození vnitřních orgánů člověka, včetně vnitřního krvácení. To je situace, která je nezresuscitovatelná a člověk bohužel zemře.

Rychlost jízdy je dnes často spojená s preventivními akcemi Policie ČR na silnicích. Případné překročení rychlostního limitu při radarovém měření a následné postihy jsou rozděleny do 4 skupin. Při té nejvyšší čtvrté skupině, kdy řidič překročí rychlost v obci o 40 km/hod. resp. o 50 km/hod. mimo obec a více, může počítat ve správním řízení s připsáním 6 trestných bodů, pokutou od 7 000 Kč do 25 000 Kč a zákazem řízení v délce 6 až 18 měsíců.

Besip – Ministerstvo dopravy/CDV
Více informací: realita.tytozvladnes.cz.

1 komentář: „Zabijákem našich silnic je stále nepřiměřená rychlost

  • 4. 3. 2025 (10:58)
    Permalink

    to je ale blbost. i když snížite rychlost na 40 nehod neubyde. je to na zodpovědnosti každého. a když blb jede po náledí povolenou 60 kou stejně se může zabít. jezdím 50 let a rozhodně nejsem žádný louda a bouračku z vlastní vinny jsem neměl.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code

TOPlist