Renault Austral po třech letech změnil tvář a dostal mnoho vylepšení
Renault Austral není na našem trhu tak dlouho. Toto SUV segmentu C se na náš trh se dostalo v roce 2022. Od té doby stihl i projít naším redakčním testem. Nyní byl důkladně modernizován jak zvenku, tak zevniř.
Exteriér
Vnější vzhled nového Renault Austral prošel téměř kompletní proměnou. Nově přepracované jsou přední kapota, nárazník a přední maska taky, aby se jeho styl sjednotil s ostatními modely segmentu C a D, Rafale a Espace. Charakteristickým znakem nového designového jazyka značky jsou malé 3D diamanty nacházející se na přední masce, které jsou rozesety kolem loga značky. Modernizací prošla také řada dalších prvků karoserie. Jiný design mají i horní a střední část zadních dveří.
Zcela nové je denní a noční osvětlení i světelný podpis předních, ale i zadních světlometů a světel pro denní svícení (DRL). Světlomety jsou standardně vybaveny technologií adaptive vision LED. Technologie matrix vision řídí inteligentní aktivaci zvýšeného počtu LED segmentů, které nabízejí vysoký světelný výkon a komfort výhledu řidiče, aniž by byl ohrožen výhled na protijedoucí vozidla. Nová zadní světla ve tvaru čtverce rozděleného na 7 dílů jsou po zapnutí inspirována čínskou grafickou hrou s názvem tangram. Když jsou vypnutá, vytvářejí velmi moderní a zajímavý efekt.
Nový Renault Austral je stále k dispozici v barvách šedá shiste, černá etoilé, bílá nacré a červená flamme. Barevná paleta se však nově rozšiřuje o dvě nové barvy karoserie, modrá naxos a matná bílá nacré. Matné laky schiste satin a nacré satin jsou vyhrazeny pro výbavový stupeň esprit Alpine.
Oblíbené dvoubarevné provedení karoserie se střechou v barvě černá etoilé je nyní k dispozici od výbavového stupně techno výše.
Na bočních prazích se objevují vodorovné lamely černě lakované, které chrání zadní blatníky před odřením. Jejich design rovněž přispívá ke sportovnější siluetě nového Australu. Podběhy kol a panely blatníků jsou rovněž v černé barvě, zatímco maska chladiče je v šedé barvě u výbavového stupně techno a v černé barvě u výbavového stupně esprit Alpine.
Interiér
Nová přední sedadla mají upravenou boční a ramenní oporu. K dispozici je nové čalounění, včetně čalounění „Aegean“ z 98 % recyklovaného materiálu (k dispozici ve výbavových stupních evolution a techno).
Akustická izolace uvnitř vozu byla vylepšena díky novému těsnění dveří, novému designu základny zpětného zrcátka, který snižuje aerodynamický hluk, a v případě výbavového stupně esprit Alpine také díky laminovanému sklu předních dveří. Pod kapotou byla instalována účinnější akustická izolace a nové držáky motoru, které zlepšují klid a ticho na palubě tím, že tlumí vibrace motoru.
Nový Renault Austral je také vybaven systémem rozpoznávání řidiče. Je ovládán kamerou integrovanou do levého sloupku dveří (A-sloupek). Po aktivaci uživatelského profilu (uživatel se musí nejprve zaregistrovat prostřednictvím multimediálního displeje) se mohou při nástupu do vozu automaticky aktivovat následující personalizovaná nastavení: domovské menu, oblíbené rozhlasové a multimediální stanice, nastavení polohy řidiče (elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a zpětná zrcátka), aplikace Google prostřednictvím multimediálního systému openR link.
Kamera iniciuje rozpoznávání při každém otevření dveří řidiče. Pro ovládání je třeba vytvořit uživatelský profil prostřednictvím multimediálního displeje a aktivovat face ID. Žádná data se neodesílají na externí server, ukládají se pouze přímo ve vozidle.
Komfort a modularita
Lavice ve druhé řadě je posuvná o 16 cm. Podle potřeby je možné ji sklopit do tří poloh (25°/27°/29°) a sklápí se ve 2/3-1/3. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici prostor pro kolena až 27,4 cm a prostor nad hlavou přes 90 cm, což jsou ideální proporce pro dlouhé cesty.
Přístup do zavazadlového prostoru usnadňuje elektricky se otevíratelné víko zavazadlového prostoru. Objem zavazadlového prostoru se liší v závislosti na motorizace: u motorizace mild hybrid s výkonem 160 k se pohybuje od 555 litrů do 1 761 litrů (v závislosti na konfiguraci lavice) a u full hybrid E-Tech motorizace s výkonem 200 k od 527 do 1736 litrů. V zavazadlovém prostoru je k dispozici také 12V zásuvka.
Konektivita
Před řidičem je obrazovka, kombinující 12palcový digitální přístrojový štít s 9palcovým nebo 12,3palcovým prostředním multimediálním displejem, v závislosti na verzi. Kromě rozšířené konektivity Bluetooth, CarPlay a Android Auto má multimediální systém nový grafický design a zvukovou sekvenci vyvinutou ve spolupráci s Jeanem-Michelem Jarrem.
Středová konzola je vybavena indukční nabíječkou, dvěma zásuvkami USB-C a 12V zásuvkou. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici dvě zásuvky USB-C a 12V zásuvku na zadní straně středové loketní opěrky. Multimediální systém openR link s integrovanými systémy Google nabízí výběr ze služeb a aplikací Google, včetně navigace Google Maps, hlasového asistenta Google Assistant a Google Play s více než 50 aplikacemi, včetně Nextory pro zpravodajství (Francie, Německo, Španělsko, Švédsko, Dánsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švýcarsko, Rakousko), Canal+ pro video obsah (Francie, Polsko, Švýcarsko), Podium pro hudbu a podcasty a AS pro sportovní zpravodajství (Španělsko)
Pravidelně aktualizovaná aplikace Google Maps nyní nabízí :
• možnost odeslat cíl cesty do vozu z chytrého telefonu.
• vícebodové plánování trasy, tj. úprava trasy během navigace, například přidávání/změna zastávek.
• plánování trasy: mezi možnými trasami uvedena trasa s nejnižší spotřebou paliva.
• stejně jako v aplikaci Waze můžete nahlásit „události“ na silnici, abyste je mohli sdílet s komunitou uživatelů (rychlostní radary, přítomnost policie, uzavírky silnic atd.).
Renault také pravidelně vyvíjí vlastní aplikace a systémy, jako je například „systém detekce únavy řidiče“. Pomocí kamery pro rozpoznávání obličeje systém zjistí, zda řidič zavírá oči, často mrká nebo zívá. V takovém případě je řidič upozorněn, aby zastavil a udělal si přestávku.
Asistenční systémy
Model je vybavený systémem Active Driver Assist, který se prediktivně přizpůsobuje jízdě jedoucího vozidla před vámi, přičemž tento systém kombinuje adaptivní tempomat s funkcí udržování v jízdním pruhu a geolokačními údaji spojenými s konkrétní mapou.
Systémy rozpoznávání dopravních značek a varování před překročením rychlosti (OSP) jsou integrovány do systému Active Driver Assist. Lze je používat samostatně nebo ve spojení s omezovačem rychlosti nebo tempomatem.
Skóre bezpečnosti zkoumá rychlost, trajektorii a bezpečnou vzdálenost během jízdy. Na konci každé jízdy řidič obdrží hodnocení jízdy v podobě skóre od 0 do 100 a individuální rady, jak zlepšit bezpečnost jízdy.
Safety Coach využívá data ze senzorů vozidla a v reálném čase vyhodnocuje rizika spojená s překročením rychlosti, bezpečnou vzdáleností, řízením trajektorie a změnou jízdního pruhu. Tato inovace, která získala ocenění 2024 Road Safety Innovation Award, je určena k boji proti hlavním příčinám dopravních nehod: nepřiměřené nebo nepřiměřené rychlosti a rozptýlení řidiče.
Pohon
Možnosti výběru pohonných jednotek budou následující:
Mild-hybridní jednotka o výkonu 160 k. Tvoří ji čtyřválcový 1,3litrový benzinový motor s turbodmychadlem a přímým vstřikováním, kterému asistuje startér-alternátor a 12V lithium-iontová baterie, spojená s automatickou převodovkou typu CVT. Kombinovaná spotřeba paliva je 6,2 l/100 km.
Motorizace full hybrid E-Tech o výkonu 200 k se skládá z tříválcového přeplňovaného zážehového motoru o objemu 1,2 l s výkonem 130 k (96 kW) se spotřebou paliva v kombinovaném cyklu WLTP 4,7 l/100 km. Se spalovacím motorem jsou spojeny dva elektromotory:
• hlavní elektromotor o výkonu 50 kW (70 k) a 205 Nm, lithium-iontovou baterie s kapacitou 2 kWh a 400 V architekturou.
• sekundární elektromotor nebo vysokonapěťový startér (HSG) s výkonem 25 k a točivým momentem 50 Nm. Slouží k nastartování spalovacího motoru a řazení rychlostních stupňů.
Výkon je od motorů přenášen na vozovku pomocí inteligentní automatické převodovky s více režimy. Nový software převodovky zaručuje konstantní odezvu a eliminuje jakýkoli pocit setrvačnosti, zejména při podřazování (sešlápnutí plynového pedálu) nebo při akceleraci. Převodovka automaticky vybírá z následujících provozních režimů:
• 100% elektrický pohon (kola pohání pouze elektromotor);
• dynamický hybrid (kombinace spalovacího motoru a elektromotoru pro pohon kol);
• e-drive (elektromotor pohání kola, zatímco spalovací motor dobíjí baterii).
• spalovací (pracuje pouze benzinový motor, který pohání kola a/nebo dobíjí baterii).
• rekuperace energie (kola pohánějí elektromotor, který dobíjí baterii).
Jízdní vlastnosti
Nový Renault Austral je vybavený nejnovější generací systému 4Control advanced, což mu má umožnit být dynamičtější na silnici a živější ve městě. Průměr otáčení se zmenšil z 11,2 metru na 10,1 metru díky víceprvkové zadní nápravě a systému řízení všech kol. Vylepšená je kontrola náklonu, což by mělo umožňovat větší jistotu průjezdu zatáček a při změně směru jízdy. Řízení zadního zavěšení umožňuje optimální polohu všech čtyř kol na silnicích s nerovným povrchem nebo hrboly. Při vysokých rychlostech nebo při průjezdu zatáčkou rychlostí vyšší než 50 km/h se zadní náprava natáčí stejným směrem jako přední (až o 1 stupeň). Při nízkých rychlostech lze zadní nápravu natáčet v opačném směru až o 5 stupňů.
Nastavení režimů MULTI-SENSE, přístupné přes multimediální obrazovku, umožňuje přizpůsobit jízdní nastavení (sílu řízení, odezvu motoru a agilitu podvozku), barvu osvětlení interiéru a zobrazení na přístrojové desce podle čtyř režimů: Eco, Sport, Comfort a Personal.
Nové jsou i tlumiče, které poskytují vylepšenou filtraci, zajišťující vyšší přilnavost k vozovce. Kromě dostupných 19″ a 20″ disků kol byl u každé úrovně výbavy zvětšen standardně dodávaný rozměr pneumatik o jeden palec.
Výbava
Nový Renault Austral je k dispozici ve třech výbavových stupních: evolution, techno a esprit Alpine. Interiér nového Australu ve výbavovém stupni evolution je vybaven 18palcovými disky kol z lehkých slitin, multimediálním systémem openR link, výškově nastavitelným sedadlem spolujezdce, tmavými výplněmi dveří a středovou konzolí, jejíž povrch je z recyklovatelné textílie (TEP).
Výbavový stupeň techno zahrnuje chromované střešní lišty, bezpečnostními systémy (systém sledování mrtvého úhlu s aktivní korekcí jízdní dráhy, rear cross trafic alert s detekcí chodců, active emergency braking system s detekcí chodců a cyklistů). Výplně dveří jsou v šedém provedení.
Výbavový stupeň esprit Alpine nabízí černé střešní lišty, 20palcové disky kol z lehkých slitin v designu „Altitude“
V kabině je sportovní atmosféra na denním pořádku. Čalounění „Twill“, inspirované vzhledem karbonových vláken, je doplněno prošíváním sedadel a lemováním bezpečnostních pásů v modré barvě, která je symbolem značky Alpine. Přední sedadla, na jejichž opěradlech je vyšité písmeno A, jsou vyhřívaná a elektricky nastavitelná. Interiér doplňuje Alcantara na horní části sedadel, spodní části volantu, palubní desce a výplních dveří, prahové lišty s nápisem Alpine a hliníkové sportovní pedály.
Nový Renault Austral, který se stále vyrábí v závodě Palencia ve Španělsku, dorazí na český trh ještě před létem.
Zdroj: Renault Česká republika