Řidič už nemusí brzdit, auto to zvládne samo podle navigace

Automobily, jejichž pohonná soustava má buď jako svou součást elektromotor, což jsou mild-hybridní, hybridní a plug-in hybridní soustavy, nebo čisté elektromobily, využívají k úspoře energie rekuperaci. To znamená, že při zpomalování vozu není pohybová energie vozu měněna na teplo v brzdách, ale na elektřinu v baterii. Snahou výrobců je, aby na elektřinu bylo přeměněno co nejvíce pohybové energie, což znamená nejen větší dojezd, ale i úsporu opotřebování brzd.

Nabízí proto nejrůznější možnosti, jak toho dosáhnout. Známým je například nastavení více úrovní rekuperace, aby měl řidič možnost zvolit stupeň, který by nejlépe vyhovoval aktuálním jízdním potřebám. Při nejvyšším stupni rekuperace tak lze při rozumném jízdním stylu vůz ovládat pouze pedálem akcelerátoru, protože po jeho uvolnění vůz sám zastaví a na brzdu není třeba vůbec šlapat.

Další, mnohem sofistikovanější metodou, je využití dat z mapových podkladů a navigace. Takovým systémem je například vybaven model Kia EV3, který jsme na našich stránkách nedávno jako novinku představili. Jeho „Smart Regeneration System Plus“ je pro tento vůz k dispozici v podobě nové bezplatné funkce v obchodě Kia Connect a aktualizace se provádějí bezdrátově prostřednictvím vzdáleného přístupu (over-the-air, OTA).

Řešení využívá navigaci a informace o trase k brzdění a korekcím rychlosti v dostatečném předstihu, aby řidič vůbec nemusel používat brzdový pedál. Zohledňuje přitom křižovatky, zatáčky, kruhové objezdy a další změny na trase. Systém též automaticky zpomaluje při změně rychlostního omezení, aby nedocházelo k překračování rychlosti.

„I při jízdě s navigací mohou křižovatky a změny rychlostních limitů řidiče někdy překvapit, což pak vede k prudkému brzdění a náklonům vozu,“ uvedl Alexandre Papapetropoulos, ředitel pro produkty a cenotvorbu ze společnosti Kia Europe. „Řešení ‚Smart Regeneration System Plus‘ znamená hladší a stabilnější jízdu pro všechny na palubě a zároveň delší dojezd vozidla díky optimálním zásahům rekuperačního brzdění.“

Po aktivování systému ho lze jednoduše aktivovat přitažením pravého pádla pod volantem na více než jednu sekundu. V přístrojovém štítu před řidičem se následně zobrazí AUTO a rychlost se automaticky koriguje pomocí navigačních údajů. Rekuperační brzdění ale nefunguje v případě, že je k vozidlu připojen přívěs, je sešlápnut brzdový pedál, vozidlo je 100 % nabité, je aktivní režim SNOW a řidič chce aktivovat úroveň vyšší než 1, resp. když řidič přitáhne obě pádla řazení současně.

Funkce automatického zpomalování na křižovatkách upravuje rychlost podle počtu jízdních pruhů. Hladší jízda též pomáhá předcházet nevolnostem v důsledku kinetózy, zejména u dětí nebo domácích mazlíčků.

Zdroj: Kia Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code