Hyundai Tucson– Pán města i hor
Model Tucson lze považovat za jednu z vlajkových lodí automobilky Hyundai. Poměrně oblíbené a známé SUV, které spolehlivě rozeznají jak příznivci jiných značek, taki osoby, které auta nechávají chladnými. Tucson prošel v loňském roce faceliftem, ale i přesto asi neexistuje nic, co o něm ještě nebylo řečeno nebo napsáno. A proto jsme se rozhodli nenosit dříví do lesa a po čase zařadit zase trochu jiný test. Test zaměřený spíše na praktickou stránku, jízdní vlastnosti i využitelnost jeho samotné podstaty, tedy jízdy v extrémních podmínkách. A vzhledem k tomu, že náš test probíhal v lednu, a dokonce jsme byli takoví „klikaři“, že i v době největší sněhové kalamity, kde jinde jsme tuto inovovanou čtyřkolku mohli testovat než v horách?
Vzhůru do kalamity!
Snad všechna média v zemi během čtvrtku a pátku informují o sněhové kalamitě, několika metrech sněhu ve vysoko položených místech, a především v horských oblastech, neprůjezdných silnicích a dálnicích a rozhodně nedoporučují cestu do hor. A tak v pátek balíme a vyrážíme směr Harrachov!
Zajímavá je nakonec i cesta z Prahy, z jednoho okraje na druhý. Bílá tma řidiče značně děsí, stejně jako 3 cm sněhu nebo ujetý sníh nebo místy vypnuté semafory a všichni jedou krokem. Pravda, na letních pneu, které má většina pražanů se asi není čemu divit.
Test, který začal v plně zimních podmínkách trochu neplánovaně už v Praze dává poznat, že Tuscon skutečně nějaké 3 cm sněhu nebo ujetá vrstva sněhu nerozhodí. Jeho 19palcové pneumatiky se skvěle drží, jakoby jely po suchém asfaltu a neznamenáváme asi jedno proklouznutí a tedy nutnost využití i pohonu zadních kol. Rovina, dobrzďování u semaforů, kruhové objezdy, městské okruhy a jejich nájezdy a výjezdy – všude si Tuscon vedejako král silnic, ať už se pohybuje na mokrém, kluzkém či namrzlém povrchu!
Navigace do nepohody aneb plnou parou na čerstvý sníh
Vzhledem k tomu, že zpravodajství v rádiu poměrně děsí souhrny o uzavřených cestách, silnicích a dálnicích, zapínáme vedle vestavěné navigace Tucsona, kteránavádí sice přesně a jasně, ale je offline, i online navigaci v telefonu. A jakoby snad navigace v mobilu znala náš záměr testovat čtyřkolku v extrémních podmínkách, chvíli po sjezdu z relativně suché a sjízdné dálnice nás zavádí na horské cesty 3. třídy s ujetým sněhem, zatáčkami a stoupáním, včetně kvalitních vraceček, které by se v létě na motocyklu tak vychutnávaly!
Chvíli jedeme po ujetém sněhu do kopce, chvíli pro změnu z kopce serpentinami, potkáváme běžkaře hledající stopu, a dokonce jedeme po ještě čerstvém neujetém sněhu, kde jsme zřejmě prvním vozem, ano, ke značnému údivu rekreantů u přilehlých sjezdovek. Nutno ještě podotknout, že na tuto vskutku dobrodružnou cestu, kterou jsme až tak dobrodružně neplánovali se vydáváme bez sněhových řetězů. Jen s důvěrou v kvalitní 19placové zimní pneumatiky a pohon všech čtyř kol.
Cestou míjíme, zhruba 7 km před cílem, zapadlý autobus, na jehož vyproštění rozhodně čekat nehodláme, a tak už bez důvěry v jakoukoli navigaci vyrážíme čerstvým sněhem vzhůru. Scenérie jako z pohádky a na scéně jen sníh, zasněžené stromy i horské chatky a nový Tucson, který se bez problémů dere výše a výše. Bez jediného zaváhání a proklouznutí. Cestou vidíme řidiče, kteří svůj cíl vzdávají a obrací se, řidiče nasazující sněhové řetězy, a dokonce i auta, které musí řidiči a místní tlačit. Tak trochu samolibě si řekneme něco jako „amatéři“ a pokračujeme dál.
Zhruba po 50 km plných dobrodružství, napětí a adrenalinu se dostáváme už jen na mokrou silnici a dojíždíme do svého cíle v Harrachově.
Tucson jako hor i lesa pán
A verdikt? Čekali jsme, že Tucson jako inovovaná čtyřkolka bude umět, ale až takový úspěch jsme neočekávali. O městské sněhové džungli, se kterou se bez problémů popral asi není třeba se zmiňovat.
Za nás oceňujeme horské prostředí plné extrémních podmínek, stoupání na povrchu uježděného, čerstvě napadaného, i o dne později, rozbředlého sněhu, kde jsme nezaznamenali jediný prokluz, jediný problém při řazení rychlostního stupně automatické převodovky, a dokonce ani jediné cuknutí.
Velmi slušná je spotřeba, která se i v extrémních podmínkách ustálila okolo 8,5 litrů na 100 km, což je zvláště na vůz tohoto objemu, navíc s pohonem všech čtyř kol, více než parádní.
Tuscon se navíc skvěle ovládá, automatická převodovka je skutečně precizní a ani v horských podmínkách není nutné držet toto SUV takzvaně pod krkem a ostře šlapat na plyn. Stačí drobné povolení brzdového pedálu a vůz už se dává do pohybu
V rámci parkování je třeba ocenit i parkovací kameru, která nabízí jak pohled za auto, tak i vedle, což bylo zejména při parkování nebo vyjíždění mezi haldami sněhu maximálně příjemné.
O jízdních vlastnostech, držení na silnici a průjezdu zatáček asi není třeba se víc rozepisovat, protože průběh cesty, která vlastně byla i cílem testu jsou více než jasné.
Jediná věc, na které by mohl snad ještě Hyundai zapracovat je automatické vyhrabávání auta ze sněhu. Ale teď vážně. Jedinou výtkou nebo možná spíše poznámkou je chybějící prostor v kufru, kterým by bylo možné protáhnout lyže, což bychom u vozu této třídy a tohoto zařazení očekávali.
Samozřejmě je ještě třeba zmínit, že i na SUV je vhodné mít při cestě do hor sněhové řetězy. Z nás si příklad neberte!
Technické údaje
A na závěr alespoň letmý soupis technických údajů. V rámci testu jsme vyzkoušeli model Hyundai Tucson 2018 se sedmistupňovou dvojspojkovou automatickou převodovkou, pohonem všech čtyř kol a obsahem 2.0.
Hyundai Tucson je k dostání v základní výbavě od 549 990 Kč, námi testovaný model pak za cenu lehce pod 840 000 Kč.
Galerie: