Na Apríla můžete přezout na letní. Víte, proč to neodkládat?
K prvnímu dubnu mohou řidiči vyměnit zimní pneumatiky za letní. Na rozdíl od zimních pneumatik u nás není přezutí na letní stanoveno zákonem. Mnozí řidiči tak často „dojíždí“ sjeté zimní pneumatiky i během roku, což ale není ekonomické ani bezpečné. Přitom výměnu zvládnete se správným vybavením a dvěma sadami pneumatik na discích i doma, a nebudete muset sahat ani hluboko do kapsy.
Jezdit v létě na zimních se nemusí vyplatit
Zimní pneumatiky nejsou v letních měsících bezpečné, pohodlné a ani ekonomické.
Někteří řidiči se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky zaručí vyšší bezpečnost i v létě. Tato domněnka je mylná, protože směs, ze které jsou zimní pneu vyrobeny, při vyšších teplotách příliš měkne a narůstá tak brzdná dráha vozidla. Zároveň při samotné jízdě dochází k většímu opotřebení gum i zvýšené spotřebě paliva.
Proč neotálet s přezutím na letní pneumatiky?
– při vyšších teplotách zimní pneumatiky ztrácejí své vlastnosti. Prodlužuje se brzdná dráha a snižuje se jejich přilnavost.
– zimní pneumatiky za vyšších teplot zvyšují spotřebu automobilu.
Jak na bezpečnou výměnu pneumatik ve čtyřech krocích
Krok č. 1
Máte-li připravenou kompletní sadu letních pneumatik na discích, výměnu hravě zvládnete doma. Zatáhnete ruční brzdu, zařadíte rychlost nebo režim P, máte-li automat a můžete se pustit na věc.
Určitě budete potřebovat spolehlivý zvedák, který společně s vaším autem umístíte na rovný a pevný povrch.
Ještě než auto zvednete, je třeba povolit na kolech šrouby či matice (podle značky vozu). K tomu můžete využít křížový nebo teleskopický klíč, který lze protáhnout a snížit tak sílu, potřebnou na povolení zatuhlého šroubu. Povolit je můžete také pohodlně bez námahy během několika vteřin pomocí elektrického rázového utahováku.
Před zvedáním auto zaklínujte z obou stran a vůz zvedákem zvedejte pouze na rovném a pevném povrchu.
Následně auto heverem zvednete.
Po zvednutí je dobré auto pro jistotu podepřít podpěrami.
Krok č. 2
Sejměte kolo a očistěte všechny dosedací plochy, ideálně drátěným kartáčem. Dosedací plochy jsou náchylné k usazování nečistot.
Důkladným očištěním předejdete zkorodování spojů, a tudíž jejich znehodnocení.
Krok č. 3
Po nasazení kola šrouby dotáhněte nejdříve ručně.
Šrouby utahujte do kříže, tím předejdete křivému nasazení kola. Snadno a bez námahy utáhnete šrouby pomocí již zmíněného elektrického rázového utahováku.
Pro přesné utažení je doporučeno použít momentový klíč. Správný utahovací moment je uveden v uživatelské příručce vozu.
Krok č. 4
Před první jízdou nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách. Za šest měsíců může kvůli špatnému skladování disků dojít ke snížení tlaku v pláštích až o polovinu. Proto před tím, než vyjedete na silnici, zkontrolujte tlak a kola případně dohustěte.
Správnou hodnotu tlaku v pneumatikách najdete v uživatelské příručce svého auta, na internetových stránkách výrobce i na karoserii vozidla (typicky na vnitřní straně víčka nádrže).
Po ujetí cca 50 – 100 km je určitě nutné opět zkontrolovat dotažení. Pokud máte na vozidle systém měření tlaku pneu, je vhodné ho před první jízdou „vynulovat“, aby se adjustoval na nově nasazené pneumatiky.
Výhody přezouvání svépomoci spočívají především v časové flexibilitě a bez čekací doby na objednání v servisu. Je však třeba pořídit sady disků a pneumatik pro obě roční sezóny a potřebné vybavení. Přezouvání dvou sad je vhodné také proto, že se neničí disky ani pneumatiky procesem sundávání a opětovného nasazování na disk. Pokud si ale nejste jisti, že přezutí zvládnete sami, určitě se s klidem můžete svěřit do rukou profesionálů.
Co můžete potřebovat k přezutí?
– Pracovní rukavice
– Zvedák
– Křížový nebo teleskopický klíč/Elektrický rázový utahovák
– Stavitelné podpěry
– Drátěný kartáč
– Momentový klíč
– Tlakoměr
Zdroj: Auto Kelly