Citroen C4 SpaceTourer – tichý společník na dlouhé cesty
Citroen Grand C4 SpaceTourer je jednoznačně pozoruhodný vůz, a to ve všech ohledech. Jeho předešlé generace si ještě většina z nás vybaví pod pojmem C4 Picasso, s letošní modelovou řadou však Citroen pojmenování Picasso opouští a přechází na SpaceTourer, který dříve patřil jen „byznys dodávkám“ značky. Citroen se vždy klasickým vozům přece jen trochu vymykal, ať už designem, koncepcí palubní desky nebo technologiemi, kdy se jednoznačně dá říct, že byl ze všech „francouzů“ nejdále. A jaký byl SpaceTourer v našem testu? Jednoznačně překvapil, byl osobitý, atypický, rozhodně žádná masovka, ale zároveň vozem, na který se dá zvyknout a s jeho „myšlením“ i ovládáním sžit až se z něj postupně stane kamarád a tichý společník na dlouhé cesty. Pojďme se na něj podívat trochu více zblízka.
Exteriér
Exteriér vozu lze přirovnat ke klasice, která neurazí ani nenadchne. Není na něm téměř nic, co by budilo emoce, ale na druhou stranu ani nic, co by nás hned odrazovalo. Na první pohled výrazněji zaujme svojí délkou i proskleným prostorem u A sloupků (sloupky rámující čelní sklo), který je možná nejvíce atypickým prvkem exteriéru.
Vozu dominuje základní barva doplněná o stříbrnou na střeše a střešních lištách. Příjemně v celém designu exteriéru působí i zdvojená 3D zadní světla a podobně jsou koncipovány i přední světlomety. Úzká dvojice světel je doplněna ještě výraznějšími světly pro denní svícení. Ocenit je ale třeba zapracování loga do přední masky, které se jednoznačně povedlo. Vůz působí celistvě, logo je zapracováno nenásilně, funkčně i stylově. SpaceTourer disponuje také 17palcovými litými koly, které lze rovněž považovat za příjemnou klasiku.
Interiér
Zato interiér je už plný atypických prvků, zejména co se týče palubní desky. Zapomeňte na všechno, co znáte z jiných aut, Citroen je po všech stránkách svůj, a tak si budete zvykat. Pro někoho dobře, pro někoho ne tak docela, ale rozhodně se minimálně při přesednutí z jiné značky alespoň v počátcích nebudete s autem nudit!
Multifunkční volant s logem značky v jeho středu bychom ještě čekali. Umístění palubního počítače ve středu přístrojové desky uprostřed palubky není u této značky neobvyklé, i když je možná poněkud nepraktické. Nejednou se tak stane, že se podíváte přímo nad volant a nic. Z našeho úhlu pohledu možná trochu zbytečné odvádění pozornosti řidiče pohledem mimo přímý směr a výraznější prověření jeho pozornosti a reakcí, ale proti gustu… Poměrně zdařilá je ale grafika palubního počítače, který dává řidiči údaje o rychlosti, dojezdu, otáčkách – zkrátka vše, na co je zvyklý a co potřebuje. Příjemná je pak funkce rozpoznávání dopravních značek a hlídání rychlosti, která dovede jízdu usnadnit a dodat větší jistotu na neznámých trasách.
Multifunkční displej je propojen s palubním počítačem, a tak například obraz prostoru za vozem při parkování můžeme vidět hned vedle ukazatele rychlosti nebo zařazeného rychlostního stupně. Kamera parkování s tímto poměrně dlouhým autem maximálně zpříjemňuje, jen by přece jen ve tmě mohla disponovat větší světelností.
.
.
Nechybí ani automatická klimatizace, která se ovládá za pomoci displeje pod palubním počítačem. Ovládání je sice jasné, jednoduché a intuitivní, na druhou stranu by ale bylo trochu pohodlnější, kdyby měla klasická tlačítka mimo dotykový displej, což by ovládání během jízdy velmi usnadnilo.
Prosklený prostor u A sloupků působí i z interiéru trochu atypicky a minimálně do doby, než si zvyknete, budí trochu chatrný dojem i pocit, že nejste tolik v bezpečí jako ve vozech, které touto prosklenou částí nedisponují. A snad už posledním atypickým prvkem je i ovládání automatické převodovky, umístěné na volantu. Řadička je opravdu velmi tenká že vyvolává obavy, abyste jí neulomili a rovněž patří mezi prvky, na které si musíte chvíli zvykat. Než se tak stane a s autem se sžijete neubráníte se pohledu mezi sedačky, kde řadičku budete hledat.
Vše ostatní z interiéru SpaceToureru je už běžnou moderní klasikou. Zmínit je ještě potřeba třetí řadu sedadel, která se nachází v kufru a lze ji snadno rozložit. Oceňujeme i prostorný kufr, jehož kapacita je variabilní, a to od 645 do 704 litrů. Příjemný je i jeho prostor, jako stvořený pro převážení objemných zavazadel nebo sportovní výbavy, ať už v létě jízdního kola nebo v zimě lyží. Obojí se do něj bez problému vejde.
Motor a převodovka
Testovaný model disponoval 8stupňovou automatickou převodovkou, která fungovala bez problémů, poradila si s táhlými horskými úseky i strmým klesáním. Vše hladce a na pohodu, bez jakékoli známky škubnutí. I samotný motor (dvoulitrový diesel) o výkonu 120kW běžel příjemně, byl tichý a ani na takto velké auto nebyl příliš líný. Brzdy fungovaly přesně, jak bylo třeba, nebyly extrémně citlivé a ani je člověk nemusel přemlouvat.
Spotřebu lze označit za relativně příjemnou, při kombinované jízdě se dostala na hodnotu okolo 9 litrů na 100 km, což už je u vozu této kategorie poměrně slušné. Trochu matoucí je na druhou stranu vyhodnocování dojezdu, který se počítá z aktuální jízdy a kilometry nejenže odečítá, ale následně i přičítá, a to například hned po 20 km. Reálně se vám tak může stát, že vyjedete a vůz ukazuje dojezd 260 km, ujedete 5 km a jste na 220 km, pak vyrazíte na dálnici, kde najedete 60 km a pro změnu jste na dojezdové vzdálenosti 280 km.
Jízdní vlastnosti
SpaceTourer je příjemný vůz pro zkušenější řidiče, kteří často absolvují dlouhé cesty, hodně cestují nebo jsou v rámci zaměstnání neustále mimo kancelář a domov. Vůz je příjemný, nezáludný, motor je tichý a běží naprosto klidně.
Výborně sedí i v zatáčkách, tak, že se řidič nemusí být trochu ostřejšího průjezdu. Velmi slušně zvládá i krizové brždění a zřejmě neexistuje nic, čím by řidiče nemile překvapil. A po chvíli ani nevíte, v jak velkém kolosu sedíte. Ovládání je snadné a lehké a poté, co si zvyknete na netradiční pojetí ovládacích prvků a palubní desky by nemělo ničím překvapit. Za nás tedy za jízdní vlastnosti palec nahoru.
Závěr
Citroen Grand C4 SpaceTourer lze označit jako vůz střední kategorie, který své zájemce najde zejména v řadách manažerů, zkušenějších řidičů, ale třeba i aktivních lidí a sportovců, kteří jsou často na cestách. A samozřejmě jak jinak než vůz pro početnou rodinu a ideální společník pro odvoz dětí do škol či kroužků.
Ovládání je poměrně snadné a jasné a pokud se méně zkušený řidič nebude bát jeho rozměrů a zejména městského parkování stane se dobrým parťákem i pro něj.
Vůz lze pořídit v základní výbavě již od 574 900, testovaný model pak od 643 900 Kč.