Test Peugeot 408 GT 1.2 PureTech 130 S&S EAT8. Sportovec nebo limuzína?

Peugeot 408 mě zaujal již při první zmínce a toto zaujetí potvrdil i každý další kontakt, počínaje náhodnou přítomností při vykládání prvního kusu z dopravníku po jeho příjezdu z Francie, přes představení dovozcem až po právě proběhnutý test. Je to model, který se vymyká všemu, co značka dnes nabízí. Přestože se dnes takové vozy kvůli větší světlé výšce řadí do kategorie SUV kupé, jde spíše o klasický fastback.

Exteriér

Čtyřistaosmička má z nabídky značky nejblíže modelu 508, Nejde ale o klasický sedan, ani fastback, protože celý vůz je posazen na vyšším podvozku. Oproti většímu modelu 508  model více zahranil své rysy. Linie jsou ostré, mřížka chladiče přebírá barvu karoserie, v našem případě nový odstín červená Elixir, a splývá s přední částí vozu. Uprostřed je ozdobena novým znakem Peugeot v podobě lví hlavy.

Sportovnější charakter vozu naznačují užší, více do karoserie zaříznuté světlomety. Jsou orámovány světlomety denního svícení ve tvaru tesáků, typickými pro aktuální řadu modelů.

Tento charakter je dále rozvinut použitím bočních krytů prahů a podběhů kol, lemujících celý vůz a přecházejících v robustní černý zadní nárazník. Ten je pojat velmi originálně. Celá záď je jakoby seseknuta od pásu zadních světel k spodní hraně a nárazník je do ní vsazen jako gumová zarážka dveří. Opticky tím je zkrácen zadní převis, skrývající opravdu velký zavazadlový prostor.

Sportovní dojem i světlou výšku zvyšují dvacetipalcová kola s geometrickým tvarem zasazeným do kruhu, který vytváří při nízkých rychlostech zajímavý vizuální efekt.

Dynamický dojem na závěr podtrhuje i zadní část střechy. Ta je z hlediska aerodynamiky obzvláště významnou oblastí. Proudění vzduchu je zde optimalizováno a usměrňováno dvěma prvky připomínající svým tvarem uši šelmy. Vytvářejí optimální aerodynamický koridor směrem ke spoileru víka zavazadlového prostoru. Tyto dva hranaté přídavné díly jsou vysoce účinné a zároveň jsou výraznými prvky stylu nového Peugeotu 408. Navíc nejsou samoúčelné, ale skrývají mechanismus vyklápění pátých dveří.

Interiér

V interiéru vozu najdeme staré známé příslušenství. Řidiči i posádce nabízí Peugeot 408 nejnovější generaci kabiny Peugeot i-Cockpit®, kterou lze okamžitě rozeznat podle kompaktního volantu a kapličky s digitálním přístrojovým panelem, která je umístěna nad volantem. Přístrojový panel má desetipalcový displej. Ve výbavě GT je přístrojový panel k dispozici v technologii 3D. Je konfigurovatelný a nabízí několik režimů zobrazení (online navigace TomTom, rádio/média, asistenční systémy řízení, tok energie atd.), které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu.

Budu se opakovat, ale toto řešení, které přibližuje přístroje blíže zornému poli řidiče, považuji za povedené. Umožňuje to ušetřit na head-up displeji nebo promítačce základních údajů na čelní sklo.

Ovládací prvky jsou rozmístěny na několika místech. Na volantu je tempomat a ovládání rádia i telefonu, zbytek je na středu přístrojové desky. Část z nich jsou velká dotyková tlačítka, které si dokonce můžete vybrat podle vlastních preferencí. Pro mne je podstatné, že nechybí mé oblíbené tlačítko pro vypnutí systému Start/Stop. Ovládání prvků klimatizace jsou pak klasická tlačítka klaviatury. Problém může být, že sdílejí stejný středový displej, takže pokud jedete podle navigace, nezměníte si teplotu ve voze.

Pokud si řidič nevystačí s funkcemi, které nabízí palubní systém, může samozřejmě bezdrátově připojit svůj telefon pomocí funkce zrcadlení. Přes Bluetooth je možné připojit až dva telefony současně, takže když s vámi pojede potomek, který potřebuje reproduktory vozu pro uspořádání koncertu své populární skupiny, není to problém.

Zbytek tlačítek pak najdete na středové konzole mezi sedadly. Kromě nejdůležitějšího startovacího tlačítka je to kolébka ovladače automatické převodovky, volič jízdních režimů a páčka elektrické ruční brzdy. Ta se ale aktivuje i deaktivuje sama, takže pokud nemáte zvláštní důvod to udělat, nemusíte na ni prakticky vůbec sahat.

Konzola mezi předními sedadly dále obsahuje loketní opěrku, dvě zásuvky USB C (nabíjení/data), dva držáky nápojů a úložné prostory o objemu až 33 litrů. Od úrovně Allure jsou v zadní části středové konzoly umístěny dvě zásuvky USB C.

Obě přední sedadla jsou vyhřívaná. Sama o sobě jsou pohodlná a poskytují boční vedení, které šetří svaly nutné pro udržení těla při jízdě zatáčkami. Navíc umožňují pneumatickou masáž. Masážní systém disponuje osmi body a nabízí pět různých programů. Na dlouhých cestách je tak možné si namasírovat unavené svaly bez nutnosti zastavovat.

Místa dost je i na zadních sedadlech. Umožňuje to rozvor vozu 278,7 cm, který je je využit tak, že mezi nápravami zbývá dost i pro cestující ve druhé řadě. Ti mají pro kolena k dispozici až 188 mm.

Hluboký zavazadlový prostor má základní objem až 536 litrů. Ten je u hybridů menší o 36 litrů, který nabízí modely se spalovacím motorem pod podlážkou. Pro přepravu delších předmětů je uprostřed tunel do kufru. Opěradla zadních sedadel se sklápějí standardně v poměru 1:2. Pochválit je třeba páky v kufru, kterými jdou sklopit bez toho, že by člověk musel auto obíhat. Po úplném sklopení se pak kufr zvětší až na 1611 litrů a umožní přepravit až 189 cm dlouhý předmět, takže naložíte i lyže pro čahouna.

Pohon

Výběr pohonných jednotek bohužel nenabízí naftový motor. Zájemce si musí vybrat mezi jediným benzínovým o výkonu 130 koní a dvěma plug-in hybridními verzemi o výkonu 180 a 225 koní. Všechny tři pohonné jednotky jsou spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Do nabídky se chystá i čistě hybridní a později i čistě elektrická verze.

Testovaný vůz byl poháněný základní jednotkou, benzínovým tříválcem PureTech 1.2 o výkonu 130 k. Tento výkon je pro běžnou jízdu naprosto dostačující. Pokud ale chcete zrychlit a přizpůsobit styl jízdy sportovnímu charakteru karoserie, narazíte na jeho limity. Částečně je možné pomoci si přepnutím do režimu Sport. Vněm převodovka řadí ve vyšších otáčkách a neváhá při prudším sešlápnutí plynu podřadit i o dva stupně, ale na závodní okruh to není. Ucho milovníka spalovacích motorů ale potěší zvuk, který se v tomto režimu do interiéru přenáší s větší vehemencí.

Při uvážlivé jízdě, dokonce i na dálnici, ale o motoru prakticky nevíte a do činnosti převodovky nemusíte zasahovat. Tříválec se snaží o plynulou jízdu v optimálním pásmu otáček tak, aby dosahoval co nejmenší spotřeby. Ta tabulková je rovných 6 litrů. Tu se nám ale nepodařilo dosáhnout. Naše spotřeba kolísala mezi 7,5 litrů v kombinovaném testu běžného jízdního stylu v městském, venkovském i dálničním provozu a 8,5 litrů při dynamické jízdě. Při obsahu nádrže 52 litrů je tak dosažitelný dojezd kolem 700 kilometrů, což není špatné.

Jízdní vlastnosti

Jak už jsme si řekli, tvar karoserie slibuje sportovní zážitky, které jsou poněkud limitovány možnostmi motoru. Francouzské vozy byly v minulosti známy svým komfortním nastavením podvozku. V případě tohoto modelu se výrobce snažil o dosažení kompromisu mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. A dá se říci, že se mu to pro účely běžného provozu podařilo.

Pokud nejedete po typické venkovské silnici, plné výmolů, zvládá podvozek vše. Včetně rychlejších průjezdů zatáčkou bez toho, že by se auto přitom celé rozhoupalo. Podvozku zdatně asistuje řízení, které je při parkovacích manévrech příjemně měkké. Při rychlejší jízdě by ale odezva od kol do volantu mohla být o něco větší.

Závěr

Charakter vozu není městský. Proto je z mého úhlu pohledu volba čistě benzínového pohonu logičtější, než plug-in hybrid. Na delších cestách s sebou nemusíte vozit metráky baterií a dalšího elektropříslušenství, nebo řešit nabíjení. Ušetříte nejen při pořízení vozu, ale i na delších cestách i při provozu. Zároveň získáte větší dojezd, díky nádrži na 52 litrů oproti 40 litrové u plug-in hybridu.

Pokud ale najezdíte denně okolo 50 kilometrů a bydlíte v domě se zásuvkou v garáži, máte šanci, že se vám v průběhu několika let vyšší investice do pohonu vrátí.

Každopádně si v jednom i druhém případě budete užívat pohodlí a prostor nejen pro sebe, ale i zavazadla.

A cena? Ta startuje na 702 000 Kč ve výbavě Allure s benzínovým motorem, výbava GT jako druhá dostupná začíná se stejným motorem na částce 801 000 Kč. Plug-in hybrid startuje o 170 až 200 000 výš, podle provedení (aktualizace k 31.12.2023).

Protože se mění jak nabídka pohonů, výbavy, tak i ceny, je samozřejmě lepší se podívat na aktuální údaje na stránkách dovozce.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code