Hyundai je na půli cesty k autu bez řidiče
Společnost Hyundai Motor Group vyvinula chytrý tempomat, pracující na základě strojového učení. První technologie svého druhu na světě zohledňuje při částečně automatickém řízení vozidla zvyklosti řidiče, který si tak může užívat jízdu pomocí tempomatu, který zná a umí napodobit jeho jízní styl.
Chytrý tempomat je zásadní technologií pro vyspělé asistenční systémy a umožňuje realizaci důležitých funkcí autonomní jízdy: udržování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a řidičem nastavené rychlosti jízdy. Kombinuje umělou inteligenci do systému, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče.
Chytrý tempomat dokáže prostřednictvím strojového učení částečně autonomně řídit vozidlo podobným stylem jako řidič. U dosavadního chytrého tempomatu musí řidič manuálně nastavit parametry, důležité pro jízdu, jako je vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a intenzita zrychlení.
Nastavení dosavadního systému tomu nelze detailně přizpůsobit. Bez technologie strojového učení není možné precizně a jemně optimalizovat nastavení podle individuálních preferencí řidiče, kdy řidič může v závislosti na okolnostech různě zrychlovat při jízdě vysokou, střední nebo nízkou rychlostí. To stávající tempomaty nejsou schopny postihnout a řidiči proto někdy nechtějí tuto technologii používat. Jakmile se totiž začne vozidlo při aktivovaném chytrém tempomatu chovat jinak, než odpovídá představám řidiče, vyvolává to v osobě za volantem obavy a pocit nejistoty.
Systém, vyvinutý společností Hyundai Motor Group, funguje následovně: V prvním kroku získávají senzory, například kamera vpředu nebo radarové senzory, nepřetržitě informace o jízdě, které jsou přenášeny do centrální řídicí jednotky. Elektronický systém následně vybere ze získaných informací důležité detaily, na jejichž základě určí styl řízení řidiče. Během tohoto procesu je využívána technologie umělé inteligence s algoritmy pro strojové učení.
.
Styl řízení lze posuzovat ze tří hledisek, která se týkají vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, zrychlení (jak intenzivně bude vůz zrychlovat) a reakcí (jak rychle bude vůz reagovat na změny provozních podmínek). Kromě toho jsou zohledňovány také provozní podmínky a průběžné rychlosti jízdy. Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla během pomalé jízdy ve městě a větší odstup při jízdě v rychlém jízdním pruhu.
Systém uskutečňuje s přihlédnutím k různým podmínkám nezbytné analýzy a dokáže rozlišovat mezi více než 10 tisíci různými způsoby řízení. Technologie chytrého tempomatu je díky tomu schopna přizpůsobit se jakémukoli stylu řízení. Informace o stylu řízení jsou pravidelně aktualizovány na základě dat ze senzorů.
Tempomat je navíc specificky naprogramován tak, aby se „neučil“ nebezpečnému způsobu jízdy, což zvyšuje jeho spolehlivost a bezpečnost. V kombinaci s budoucím asistentem pro jízdu na dálnici, který disponuje asistenční funkcí pro automatickou změnu jízdního pruhu, splňuje požadavky na autonomní jízdu úrovně 2,5 z celkových 5, takže se dá říci, že je na poloviční cestě k automobilu bez řidiče.
Hyundai Motor Group plánuje zařazení tohoto systému do výbavy svých budoucích vozidel.
Zdroj: Hyundai Motor Czech