Hyundai a Kia vyvinuly převodovku, která předvídá budoucnost
O tom, že se blíží doba, kdy se automobil bude pohybovat bez zásahu osádky do řízení a bude se rozhodovat sám podle situace na vozovce, již mnozí z nás slyšeli. Možná i pro ně ale bude novinkou, že se blíží také doba, kdy bude auto dokonce předvídat to, co se stane a na očekávaný stav zareaguje dokonce dřív, než nastane. A dokonce to vypadá, že se s takovým vozem setkáme dřív, než s autonomními auty.
Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Motors Corporation oznámily, že vyvinuly převodovku která jako první systém svého druhu na světě využívá informační a komunikační technologie pro předvídavé řazení. Vozidlo s tímto systémem dokáže s předstihem automaticky zařadit optimální převodový stupeň na základě topografických vlastností projížděné trasy a aktuálního stavu dopravy. Systém zvyšuje úroveň jízdního komfortu a hospodárnosti. Značky Hyundai a Kia získaly během vývoje systému cca 40 významných patentů a plánují využití této technologie ve svých budoucích nových vozidlech.
Dosavadní technologie automatického řazení zohledňují preference řidiče. Do této skupiny řídicích systémů převodovek patří například chytrý provozní režim „Smart Drive Mode“, nabízený ve většině aktuálních modelů Hyundai a Kia. Nové převodovky jako první využívají informační a komunikační technologie pro automatické řazení v závislosti na průběhu trasy a dopravních podmínkách.
Síťově propojené řízení převodovky „ICT Connected Shift System“ používá řídicí jednotku převodovky TCU (TransmissionControl Unit) s inteligentním softwarem, který v reálném čase dostává a vyhodnocuje vstupní data od důležitých systémů včetně navigačního systému s precizními mapami silniční sítě ve formátu 3D, kamer a radarového senzoru chytrého tempomatu. Navigační systém s prostorovými mapami poskytuje také data o výšce a sklonu vozovky, jakož i o poloměrech zatáček. Využívány jsou rovněž aktuální informace o různých událostech v silniční dopravě a její hustotě. Radarový senzor rozpoznává rychlost jízdy ostatních vozidel a jejich vzdálenost, zatímco přední kamera poskytuje informace o jízdních pruzích.
Řídící jednotka převodovky na základě výše uvedených vstupních údajů předvídavě vypočítává optimální průběh řazení pro jízdní situace v reálném čase pomocí algoritmu s umělou inteligencí a vydává příslušné pokyny pro řazení převodových stupňů. Pokud systém očekává například relativně dlouhý úsek, po němž bude nutné snížit rychlost jízdy, a radarový senzor nedetekuje žádné změny rychlosti vpředu jedoucího vozidla, zařadí převodovka přechodně neutrál, aby zvýšila hospodárnost.
.
.
V rámci testů vozidel Hyundai a Kia se síťově propojeným řízením převodovky na silnicích s mnoha zatáčkami se četnost řazení v zatáčkách snížila přibližně o 43 procent v porovnání s vozidly bez tohoto systému. Systém tím také snížil četnost používání brzdové soustavy o cca 11 procent, čímž minimalizoval opotřebení brzd a zatížení i únavu řidiče.
Při požadavku intenzivního zrychlení na vjezdu na dálnici přejde převodovka automaticky do sportovního režimu, čímž usnadňuje řidiči zařazení mezi ostatní vozidla v průběžném jízdním pruhu. Poté se vozidlo automaticky vrátí ke svému původnímu jízdnímu režimu pro bezpečnou a hospodárnou jízdu.
Před očekávanými změnami rychlosti jízdy, například před zpomalovacími prahy, úseky s odlišným rychlostním limitem nebo klesáním, je po uvolnění pedálu plynu aktivováno brzdění motorem. Radarový senzor vpředu detekuje změny vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a na základě toho dojde v případě potřeby k automatické změně převodového stupně.
Systém je také kompatibilní s technologií autonomní jízdy, která prochází intenzivním vývojem. Automatické převodovky sníží v éře autonomních vozidel spotřebu paliva a zajistí zážitky pohodové jízdy díky rychlým reakcím na stav cesty a dopravní podmínky v reálném čase.
V plánu je vývoj ještě inteligentnějšího řízení převodovky, které dokáže komunikovat s dopravní signalizací na základě komunikačních sítí LTE nebo 5G a rozpoznávat požadavky řidiče. Výsledkem tak bude ještě dokonalejší řízení činnosti převodovky.
- Zdroj: Hyundai Motor Czech