Nejprodávanějším autem u nás je ojetý kombík do 250 tisíc. Víte, který je nejlepší?

To, že se prodá více ojetých než nových aut, není žádná převratná novinka. Že jich je ale 4x víc než nových, to už pro někoho může být překvapením. Důvodem mohou být stále rostoucí ceny nových modelů, tlačené požadavky zákonodárců na bezpečnost, nebo leckdy problematickou ekologičnost. Z druhé strany ji podporuje vysoká spolehlivost ojetých vozů vyrobených po roce 2000. V neposlední řadě je to pak i mnohých motoristů i realistické hodnocení poměru výkon/cena, vyznívající leckdy příznivěji pro ojetinu, než pro nové auto, která, jak říká klasik, ztratí třetinu ceny jen vyjetím z brány autosalonu.

Z toho vyplývá, že nejčastěji se prodávají auta v ceně 150 až 250 tisíc Kč, která tvoří více než 20 % veškerých ojetin. Nejžádanější kategorií bývá tradičně kombi s naftovým motorem, které zejména rodinám s dětmi nebo chatou či chalupou poskytne univerzální řešení pro rodinné výlety i každodenní práci.

Na základě údajů společnosti Carvago, která má databázi více jak 80 % tuzemského trhu ojetých automobilů v ČR i Evropě a díky tomu dokáže vyfiltrovat vozy dle specifických kritérií, vychází aktuálně jako nejprodávanější ojetiny kategorii kombi za 150 až 250 tisíc tyto modely:

Škoda Octavia Combi

Český klenot Škoda Octavia Combi je bezesporu rozumnou volbou, zvláště ve třetí generaci, která má oproti předešlé spolehlivější a jednodušší techniku a není proto příliš náročná na provoz a servis. Zákazník se nemusí omezovat a může si vybrat dobrý benzínový i naftový motor. Tento model má na trhu s ojetinami opravdu velké zastoupení, takže je z čeho vybírat. Např. naftový 1.6 TDI poskytne nenáročný provoz a dostatečný pohon na každodenní ježdění. Tato motorizace byla v základní výbavě často využívána jako firemní vozidlo, které pravděpodobně procházelo pravidelnými servisními prohlídkami a neměl by se tak vyskytnout problém s překročením intervalů pro výměnu motorového oleje, nebo s dalšími zanedbanými úkony. Na druhou stranu uživatelé občas chápou firemní vůz jako vozidlo hodící se do každého terénu, takže i zde je nezbytné ho před koupí důkladně prověřit včetně servisní historie. Konkrétně tato motorizace je tím v základní výbavě dobře známá.

Velkou výhodou je také hustá servisní síť a co se týče spolehlivosti, tak čeští mechanici v síti nezávislých autoservisů ProfiAuto vybrali tento vůz jako vůbec nejspolehlivější (Škoda Octavia III – RV 2012 – 2019). Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 však Škoda Octavia nedopadá příliš dobře a pohybuje se spíše v podprůměru. Nejlepší volbou by na základě TÜV hodnocení neměl být model starší 3 let s nájezdem do 70 tisíc km. Čeští mechanici nicméně uvádí, že nejčastěji řeší pouze problémy týkající se elektroinstalace. Opravuje se EGR ventil, přední silentbloky a někdy také tečou přední tlumiče. Málokoho také potěší, že tento vůz je častým cílem zlodějů, takže si ho zákazník musí pečlivě hlídat.

TÜV Report 2019 – spolehlivost:

  • 1-3 roky – 7,2 % vážných závad (průměrně 69 tisíc km)
  • 4-5 let – 15,5 % vážných závad (průměrně 98 tisíc km)
  • 6-7 let – 17,9 % vážných závad (průměrně 119 tisíc km)
Volkswagen Golf Variant

Dobrou volbou je rovněž Volkswagen Golf Variant. Celkově jde o kvalitně zpracovaný vůz s prostorným zavazadlovým prostorem, který je často hodnocen jako jeden z nejlépe jezdících kombíků v kategorii nižší střední třídy. Poskytuje totiž dobře odhlučněný motor, podvozek a komfort pérování. Volkswagen zároveň nabízí stejně jako Škoda velkou servisní síť, ale také o něco vyšší servisní náklady. Co se týče spolehlivosti podle TÜV Report 2019, tak Volkswagen Golf dosahuje nadprůměrných výsledků. Prakticky ve všech kategoriích stáří se drží mezi nejlépe hodnocenými vozy a například po osmi letech stáří má stejnou hodnotu spolehlivosti jako Škoda Octavia po čtyřech.

TÜV Report 2019 – spolehlivost:

  • 1-3 roky – 5,5 % vážných závad (průměrně 50 tisíc km)
  • 4-5 let – 6,9% vážných závad (průměrně 65 tisíc km)
  • 6-7 let – 13,7% vážných závad (průměrně 97 tisíc km)
Hyundai i30 Combi/Kia Ceed SW

Dobrý poměr cena versus výkon nabízí Hyundai i30, případně Kia Ceed SW. Na tyto vozy platí dlouhá záruka a benzínové i naftové motory nejsou vůbec špatné. Vozy jsou v zásadě kvalitní a spolehlivé, nabízí dobré jízdní vlastnosti a interiér poskytne dostatečnou praktičnost. Mezi mínusy patří kvalita materiálů v interiéru, poměrně dražší servis a hodnocení spolehlivosti vozu také nedopadá nejlépe. Kvalita vozů koncernu Volkswagen je o poznání vyšší. V hodnocení nezávislých autoservisů ProfiAuto si modely Hyundai vedly úplně nejhůře a obsadily poslední čtyři příčky. Sdružení českých mechaniků uvádí, že je u korejské značky velkým problémem koroze, výdrž spojky i brzd a špatné odhlučnění. Podle statistik spolehlivosti TÜV 2019 nedopadají modely Hyundai i30 a Kia Ceed také příliš dobře a pohybují se spíše v podprůměru, stejně jako Škoda Octavia. Nicméně oproti Octavii vykazují lepší výsledky po 4-5 lety stáří, celkové zlepšení je o zhruba 5 %.

TÜV Report 2019 – spolehlivost Hyundai i30:

  • 1-3 roky – 6,0 % vážných závad (průměrně 41 tísíc km)
  • 4-5 let – 10,8 % vážných závad (průměrně 64 tisíc km)
  • 6-7 let – 19,8 % vážných závad (průměrně 85 tisíc km)

TÜV Report 2019 – spolehlivost Kia Ceed:

  • 1-3 roky – 6,8 % vážných závad (průměrně 42 tísíc km)
  • 4-5 let – 10,2 % vážných závad (průměrně 63 tisíc km)
  • 6-7 let – 19,6 % vážných závad (průměrně 89 tisíc km)
Citroen C5 Tourer

Vhodnou variantou může být také Citroen C5 Tourer, který má nastavitelný hydraulický podvozek (volitelná výbava), je dostatečné prostorný a nabízí i silný naftový motor 2.0 HDI. Co se týče nevýhod tak někomu může vadit pevný střed volantu, dynamika a pružnost motoru a zároveň se dnes už jedná o poměrně zastaralý model. Podle ročních výsledků německé inspekční služby TÜV 2017 je kvalita Citroenu C5 obecně velmi nízká. Při pravidelných kontrolách byly zjištěny poruchy u přibližně 12,4 %. Při koupi je potřeba pečlivě zkontrolovat funkčnost podvozku, elektrické části vozidla a těsnost motoru a převodovky.

TÜV Report 2017 – spolehlivost:

  • 1-3 roky – 10,3 % vážných závad
  • 4-5 let – 15,8% vážných závad
  • 6-7 let – 23 % vážných závad
Ford Focus Combi

Dobrou volbou je také Ford Focus Combi, který poskytne výborné jízdní vlastnosti, dobře zpracovaný interiér a skvělý poměr cena versus výkon. Z palety motorizací je ideální volbou naftový agregát 1.5 TDCI 88 kW. Většina modelů, které jsou dnes nabízeny v autobazarech, byly využívány pro firemní účely. Předpokladem tedy je, že procházely pravidelnými servisními prohlídkami a vozy by tak neměly být ve špatném stavu kvůli zanedbaným servisním úkonům. Nicméně je stejně jako u Octavie vůz nezbytné důkladně prověřit včetně servisní historie. V rámci hodnocení spolehlivosti dosáhl Ford Focus podle TÜV Reportu 2019 podobných hodnot jako Hyundai. Zároveň má stejně jako Hyundai lepší výsledky ve srovnání s Octavií po 4-5 letech.

TÜV Report – spolehlivost (jediný tento 2019):

  • 1-3 roky – 5,8 % vážných závad (průměrně 50 tísíc km)
  • 4-5 let – 10,5 % vážných závad (průměrně 75 tisíc km)
  • 6-7 let – 15,5 % vážných závad (průměrně 91 tisíc km)

Zdroj: Carvago.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code