Automobilky upravují své plány do budoucna

Automobilová branže je již delší dobu pod silným tlakem. Způsobuje ho idea, že CO2 – plyn, bez kterého by na Zemi nebyl život a jehož hladina je blízko spodní hranice pro udržení růstu zeleně – je údajně hrozbou pro udržení života. Důsledkem ideologie, která CO2 označila za veřejného nepřítele, je tlak na snižování jeho hladiny a redukce všech aktivit, které se na jeho produkci podílí.

Oblastí, která byla vybrána jako hlavní bojiště v boji s CO2, je automobilový průmysl. Cílem tohoto boje není nic menšího, než nulová produkce tohoto plynu, způsobovaná jízdou automobilů. Jako řešení, které sice příliš nezohledňuje realitu, ale bylo označeno jako vyvolené, je náhrada spalovacích motorů elektromobily.

Snahy prosadit tuto náhradu co nejrychleji, jsou tlačeny hlavně politicky, a neberou ohled na vývoj vědy a možnosti technologií. Důsledkem toho je, že zákazníkům jsou nabízeny automobily, které se zatím zdaleka nevyrovnají svými užitnými vlastnostmi těm, na které jsou zvyklí. Reakce zákazníků je zcela logická a očekávatelná. Zájem o takové automobily zdaleka zaostává za očekáváními a hlavně potřebami automobilek na udržení tempa prodejů.

Jednotlivé značky na to reagují několika způsoby. Ponecháme stranou snahu zvýšit prodejní ceny klasických automobilů tak, aby se vyrovnaly verzím elektrifikovaným. To eliminuje jeden z hlavních parametrů, odrazujících zájemce od koupě elektrifikovaného vozu a sice výrazně vyšší cenu. Na druhou stranu to ale snižuje koupěschopnost zájemců o klasické vozy a neřeší to ostatní limity elektromobilů.

Snahou automobilek je také vytěžit ze zákazníka víc než pouze prodejní cenu vozu bez ohledu na verzi pohonu. Upravují proto technologie vozu tak, aby se majitel stal závislým na softwarovém vybavení. To by si musel – podobně jako u počítače – kupovat a opakovaně aktualizovat, případně dokupovat novou funkcionalitu.

Jinou snahou je vytvořit vlastní sítě půjčoven, které by všem zájemcům, nemajícím prostředky na koupi stále dražších vozů, nabídly možnost si automobil alespoň krátkodobě zapůjčit.

Dalším postupem, logicky prvním na ráně, je samozřejmě optimalizace výrobních nákladů. To znamená mimo jiné snahu produkovat více modelů na jedné platformě. Zákazník tak má opticky stále na výběr, ale výrobce šetří.

Tento postup pak umožňuje vyrábět více modelů v jednom závodě a díky tomu koncentrovat výrobu. Důsledkem je následně přehodnocování rozvojových plánů na výstavbu nových, nebo udržení výroby ve stávajících provozech.

Jako příklad těchto postupů a snah je možné uvést koncern Volkswagen. Ten nyní oznámil své plány, jak postupovat v blízké budoucnosti do roku 2028 ve snaze udržet výrobu v zisku.

Thomas Schäfer, předseda představenstva značky Volkswagen, k tomu říká: „Naše odvětví čelí komplexním výzvám v rámci své transformace, která probíhá za náročných ekonomických podmínek. O to důležitější je, abychom připravili na budoucnost naše jednotlivé výrobní závody a výrobní síť značky Volkswagen v Německu. Nově schválený plán alokace výroby modelů bude v kontextu našeho výkonnostního programu zásadním příspěvkem k udržení silné, konkurenceschopné značky Volkswagen.“

Christian Vollmer, člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za výrobu a člen rozšířeného vedení koncernu pro oblast výroby, k tomu dodává: „V našich výrobních závodech systematicky spojujeme výrobu vozidel založených za stejné platformě napříč všemi značkami. Díky tomu ušetříme značné investice do integrace různých automobilových platforem. Naopak usilujeme o to, aby naše výrobní závody vyráběly několik odlišných modelů na technickém základě jedné automobilové platformy.“

Nyní tak dojde v rámci koncernu k přesunu výrob některých modelů a zrušení plánů na výstavbu nových provozů.

Výrobní závod Wolfsburg tak bude kromě modelu ID.3 vyráběného od roku 2023 vyrábět od roku 2026 ještě druhý model SUV s elektrickým pohonem ze segmentu A, od kterého si slibuje vysoké objemy prodeje. Společně s Golfem a nedávno představenou novou generací modelu Tiguan tak bude zajištěno vytížení hlavního výrobního závodu. Od roku 2025 bude v hlavním sídle koncernu vyráběn navíc i nástupce modelu Tiguan Allspace.

V rámci alokace modelů bylo také rozhodnuto, že v tomto závodě není nutná výstavba nových výrobních hal. Dále budou nové elektrifikované modely na platformě, uvedené do výroby před rokem 2030, na rozdíl od původních plánů vyráběny v hlavním výrobním závodě.

Původně pro Wolfsburg plánovaný automobilový projekt Trinity bude na základě aktuálního rozhodnutí svěřen výrobnímu závodu Cvikov.

Výrobní závod Osnabrück plánuje – kromě výroby aktuálních modelů Volkswagen Arteon a T-Roc Cabriolet se spalovacími motory – pokračování spolupráce se značkou Porsche.

Pro všechny ostatní německé a mezinárodní výrobní závody značky Volkswagen platí beze změn dosavadní plány.

Autor: Jan Švéda,

Zdroj: Volkswagen, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code