Aprílové počasí znamená riziko na silnicích: Triky, jak jezdit bezpečně
S blížícím se koncem zimy a několika dny, kdy se najednou extrémně oteplí, často za volantem ztrácíme pozornost a ostražitost, s níž jinak řídíme po celou zimu, a propadneme pocitu, že teď už přece bude jaro, a tak náledí a kluzká vozovka už dávno nehrozí. Je to ale přesně naopak.
Jenže s rychle se střídajícími a velmi nevyzpytatelnými teplotami, a počasím, kdy během jednoho dne zažijete liják, sněžení i modrou oblohu, nikdy nevíte, kdy to na silnici začne klouzat, a proto je to na silnici možná nebezpečnější než v lednu. Řada z nás se navíc teprve chystá na hory. Pojďme tedy snížit riziko na silnicích a připomenout si, jak jezdit na mokru i sněhu.
Začněte tím, že nepolevíte – jak v pozornosti, tak v dodržování bezpečných rozestupů, ale i ve správné poloze rukou na volantu. Jen díky ní totiž máte auto plně pod kontrolou a stihnete rychle reagovat na krizovou situaci.
Jak ustát aquaplaning
Silné průtrže mračen jsou letos v tomto období častější než obvykle, aquaplaning nebude nic neobvyklého. „Pokud například vjedete do hluboké kaluže, může dojít k takzvanému aquaplaningu, kdy se vozidlo odlepí od vozovky a pohybuje se jen po vodní hladině. V tu chvíli je důležité nepanikařit, držet pevně volant v přímém směru, nešlapat na plyn ani brzdu a jen počkat, až vůz opět získá kontakt s vozovkou,“ radí produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Václav Zikmund.
Přestože v nížinách je jaro za dveřmi, na horách ještě zima zdaleka nekončí. Proto rozhodně ještě nepřezouvejte na letní pneumatiky. Koneckonců podle zákona byste měli na zimních jezdit až do konce března. Pokud se ale i potom ještě chystáte na hory, klidně je nechte o něco déle.
Když se povrch klouže
„Při jízdě na sněhu je ze všeho nejdůležitější plynulost, a to především při zpomalování, ale i při zrychlování,“ upozorňuje Zikmund. Platí to koneckonců o každém povrchu, který se klouže – ať už jde o sníh, led nebo jen mokrou vozovku. Snažte se tedy zprudka nebrzdit, ani nezrychlovat, předvídat a jezdit rozvážně. „V ideálním případě při brzdění používejte podřazování a jen minimálně šlapejte na brzdu,“ dodává odborník.
Pokud narazíte na silnici pokrytou sněhem, a „uvíznete“ v kopci, je dobré vědět, že nejlépe se do něj rozjedete, když rovnou zařadíte druhý rychlostní stupeň. S automatickou převodovkou ideálně zvolte režim jízdy na sněhu, kterým je vybavena většina modelů Toyota. „Jestliže se chystáte vyjet prudší kopec, vypněte si protiprokluz kol, aby motor neomezoval výkon. Kopec se také vždy snažte vyjet na jeden zátah. Pokud potkáte auto v protisměru, platí pravidlo, že zastavuje ten, kdo jede z kopce,“ ujišťuje Václav Zikmund.
Jak se chovat při smyku
Na kluzkém povrchu, a zejména ve větších rychlostech a při zatáčení, hrozí také smyk. Je dobré vědět, že existují dva typy smyku a v každém je potřeba chovat se trochu jinak. Přetáčivý smyk nastane, když najedete do zatáčky a zadní část vozu vás začne předbíhat. Nedotáčivý je ten, při němž auto jede rovně, přestože kola jsou zatočená.
Právě tehdy potřebujete vědět, jaké auto řídíte. Přetáčivý smyk řešte u 4×2 pozvolným ubráním plynu a lehkou korekcí volantu do opačného směru zatáčky. U 4×4 volant rovněž stočíte druhým směrem, ale plyn přidáte. Nedotáčivý smyk se řeší jedině ubráním plynu, pohyb volantem příliš nepomůže.
Zdroj fotografií i videa: Toyota Česká republika